Google nechce Čínu úplně opustit

V rámci zachování své, byť minimální, přítomnosti v Číně zruší internetový gigant automatické přesměrování na svou necenzurovanou hongkongskou odnož.

Spor mezi Čínskou lidovou republikou a internetovým vyhledávačem Google eskaloval v březnu letošního roku. V reakci na sérii hackerských útoků na své servery, které údajně pocházely právě z oblasti kontinentální Číny, pohrozil internetový obr zrušením cenzury vyhledávaného obsahu a opuštěním čínského trhu. K tomu nakonec skutečně došlo, když firma koncem března svůj čínský portál Google.cn skutečně ukončila a všechny uživatele začala přesměrovávat na hongkongskou verzi Google.com.hk. Ta, na rozdíl od původního Google.cn, poskytuje zcela necenzurovaný obsah.

Nyní se však ukazuje, že právě přesměrování na „svobodnější“ hongkongský portál je dalším trnem v oku čínských autorit. Google v současnosti sice v kontinentální Číně neprovozuje vyhledávací portál, stále je ale vlastníkem ICP licence, která jej opravňuje k vlastnění jeho čínské domény. Pokud by licence nebyla prodloužena, což závisí zcela na vůli čínských úřadů, přítomnost Google by v Číně klesla na absolutní nulu. Právě odebráním licence nyní čínská vláda vyhrožuje.

„Z rozhovorů, které vedeme s čínskými úřady je jasné, že další pokračování přesměrovávání uživatelů je pro ně nepřijatelné a pokud v něm budeme pokračovat, šance na prodloužení ICP licence jsou velmi nízké,“ uvedl pro agenturu Reuters David Drummond, ředitel pro právní záležitosti společnosti Google. Podle něj tak Google už omezil počet uživatelů, které přesměrovává na portál Google.com.hk a brzo tento přesun zcela zastaví. „Pokud bychom ztratili ICP licenci, zcela bychom ztratili vše, co jsme v minulých letech v Číně vybudovali,“ dodal Drummond.

Snahy Googlu udržet si doménu Google.cn svědčí o tom, že společnost dosud dveře za lukrativním čínským trhem zcela nezavřela a do budoucna zvažuje návrat. Není se čemu divit, čínský trh s několika stovkami milionů uživatelů a rychle rostoucí ekonomikou představuje oblast, ze které by jen málokterá firma dobrovolně odešla. Čínský trh je pro Google důležitý nejen z hlediska vyhledávání, ale především jako odbytiště pro další produkty, které firma poskytuje. Ty zahrnují operační systém Android určený pro mobilní telefony, chystaný systém Chrome, nebo stejnojmenný internetový prohlížeč. Významnou roli hrají také potencionální příjmy z prodeje reklamy čínským zákazníkům.

Možných budoucích scénářů je tak několik. Google například může udržovat dnešní status quo a svou čínskou doménu Google.cn bude pouze udržovat. Toho pravděpodobně budeme svědky po nejméně několik příštích měsíců. Firma se také může zcela podvolit požadavkům čínských úřadů, přijmou „vinu,“ obnovit cenzuru obsahu a uposlechnout další požadavky, které na ní budou ze strany čínských autorit uvaleny. Pokud to Google skutečně myslí se svým návratem na čínský trh vážně, dojde pravděpodobně i na tuto variantu. Vzhledem k silně autoritářskému režimu, který v Číně panuje, je velmi nepravděpodobné, že by se Googlu podařilo vyjednat výrazné ústupky, jako by například byl provoz vyhledávače bez cenzurovaného obsahu.

Zdroj: Reuters

Exit mobile version