Google nesmí v Česku fotit ulice, protože má kamery příliš vysoko

Logo google

ÚOOÚ po dvou a půl týdnu spekulací a téměř jednom roce sporu konečně veřejně zdůvodnil, proč společnosti Google zakázal zpracovávat osobní údaje v rámci služby Street View.


Street View car v pražských Holešovicích. (Foto: Karel Wolf)

Český Úřad pro ochranu osobních údajů 2. září oficiálně rozhodl, že nepovolí společnosti Google zpracovávat další osobní údaje pro potřeby 3D mapy Street View ze dvou důvodů.

Hned ten první je poněkud ) úsměvný, na druhé straně není rozhodně bezprecedentní a Google se s ním potýkal již dříve v Japonsku. Jsou jím příliš vysoko umístěné kamery, které díky své poloze (2.7 m) vidí i do neveřejného prostoru (soukromé zahrady, terasy, dvory půmyslových objektů).

Druhý důvod je již čistě byrokratický. Subjekt, ustanovený mimo EÚ, který hodlá pracovat s lokálními osobními údaji, má podle platných českých zákonů povinnost ustanovit zástupce zpracovatele osobních údajů na území České republiky, což prý Google jakožto americká společnost dodnes neučinila.

Do hledáčku Úřadu pro ochranu osobních údajů ČR se Street View dostalo počátkem října 2010, kdy si výše jmenovaný úřad od Google vyžádal informace o shromažďovaných datech. Úřadu se nelíbilo, že služba sbírá (z pohledu instituce) osobní data aniž by u ní byla registrována, od té doby se spor ÚOOÚ a Google vleče.

Co přesně ÚOOÚ říká?

Úřad po provedení správního řízení rozhodl ke 2. září rozhodl nepovolit zpracování osobních údajů v rámci služby Street View, protože společnost Google Inc. nesplňuje podmínky stanovené zákonem o ochraně osobních údajů a to hned ve dvou bodech:

1) Správce osobních údajů sídlící mimo EU má povinnost stanovit na území České republiky svého zástupce (zpracovatele osobních údajů). Google Inc. jako americký subjekt tak neučinil.

2) Google Inc. pro zajištění služby Street View využívá technické postupy, které nepřiměřeně zasahují do soukromí občanů (např. nastavení kamery pořizující snímky nad rozsah běžného pohledu z ulice).

Google proti rozhodnutí podal 17. září rozklad, týkající se využívání technických prostředků, jinými slovy nedokáže překousnout zejména zásah do pozicování svých kamer.

Spuštění Street view – data v souvislostech:

5. 5. 2009 – auta Google vyrazila poprvé mapovat Prahu
23. 6. 2009 – Zahájení projektu České Street View tipy
26. 6. 2009 – 3D Praha
20. 7. 2009 – Vyhlášení Top 3 projektu České Street View tipy
6. 8. 2009 – Street View tříkolka v Praze
7. 10. 2009 – první verze českých Street View jde do ostrého provozu a zároveň se ozývá ÚOOÚ

Jak u Google street view funguje ochrana soukromí

Ten úplně základní mechanismus je poměrně jednoduchý. Obličeje kolemjdoucích a poznávací značky vozů jsou automaticky rozmazávány, čímž je splněna podmínka zachování anonymity privátních osob.

Ostatní objekty (automobily, architektura) na fotografiích mohou být rozmazány nebo vyretušovány na základě podané žádosti, zdůvodnění a prokázání vlastnického vztahu k danému objektu. Bohužel, výšku kamer z důvodu zachování kvality služby Google běžně neřeší a mimo Japonsko to nemá ani v plánu.

Nutnost uvádění důvodu výmazu může na někoho působit trochu nefér. A opravdu je ve světě poměrně běžná argumentace typu: „Vždyť jsem se o nafocení také nijak neprosil, tak proč musím speciálně zdůvodňovat výmaz?“, podobně argumentují také vydavatelé a autoři v případě Google Books search (Knihy Google).

Pravda je taková, že u podobně megalomanských projektů jiným způsobem dost dobře postupovat nelze. V opačném případě by totiž byl celý proces neukormidlovatelný.

Google tento mechanismus využívá také jako prevenci proti spamu (automaticky generovaným žádostem) a zbytečnému navyšování nákladů. Pravda je, že několik měsíců práce by při enormním množství požadavků mohlo přijít zcela vniveč. Dalším důvodem je ochrana samotných uživatelů, zjednodušení procesu mazání by podle Googlu vedlo vedle zahlcení interních kapacit Googlu a k obchodním válkám, kdy by se konkurenční podniky navzájem vymazávaly z panoramatických map a podobně.

Jako v případě jiných dat, která někdy někde Google nasbíral (s výjimkou uživatelských IP adres) ovšem i v případě Street View platí, že originální neretušované podklady stále zůstávají v archivech Google a není vyloučeno, že budou použity někdy v budoucnosti. Zdá se vám to v rozporu s proklamovaným heslem společnosti „Don’t be evil“? Fajn, to už je ale váš problém.

Japonské edukační Street view video

Jak to vypadá pod technologickou pokličkou Street View

Přestože je tvorba interaktivních panoramat dnes poměrně rozšířenou záležitostí a s vybavením za cenu sériového vozu v plné výbavě se mu dnes může věnovat vlastně kdokoli, kvalita prohlídky měst prostřednictvím Street View je svojí komplexností stále alespoň o řád před konkurencí. Jak to zvládá?

Ke snímání mapových podkladů využívá Google technologii pro 360stupňový sférický záznam, kterou vytvořila společnost Immersive Media. Ta pracuje s kamerou o 11 čočkách a čtyřmi směrovými mikrofony pro záznam prostorového zvuku. Kamera dokáže snímat celý okolní prostor v reálném čase a během jedné sekundy vygeneruje datový tok přes sto milionů pixelů za sekundu. Vedle obrazového materiálu a prostorového zvuku umí zařízení ověřovat a ukládat GPS souřadnice místa, kde se právě nachází, což následně usnadňuje kompletaci modelu.

Nasnímaná data jsou uložena na pevné disky, které je možné za běhu v případě potřeby měnit, a následně jsou přenášena do počítače, který je vyhodnotí, zpracuje a zkomprimuje. Takto upravená data je již možno přehrávat víceméně ve stejné podobě, kterou znáte přímo ze Street View. Během snímání dat je kamera připevněna na cca metr a půl vysoké konstrukci na střeše vozu, díky čemuž jsou jinak zcela civilně vyhlížející vozy Google velmi nápadné a poutají pozornost okolí. Díky rychlosti snímání je kamera schopná snímat během běžného silničního provozu a nijak neomezuje okolní dopravu.

Související témata:

Zlom: Google překvapil, zachycená Wi-Fi data nakonec vládám vydá

Evropské vlády chtějí po Google data z Wi-Fi sítí, smazání jim nestačí

Německé ultimátum pro Google za Wi-Fi wardriving

Exit mobile version