Zprávy Google: chybí významná česká média, stěžují si vydavatelé

Provozovatelé známého vyhledávače Google oznámili minulý týden spuštění české verze služby Google News, která sleduje vybraná média a zároveň řadí tyto zprávy podle důležitosti. Přestože je ve službě více než 400 médií a internetových serverů, řada poměrně významných českých zdrojů zcela chybí. To se některým osloveným vydavatelům nelíbí, protože konkurenční servery jsou často mezi zdroji zařazeny.

Mezi nezařazenými médii najdete podle měření výzkumu NetMonitor největší automobilový server Auto.cz patřící pod křídla vydavatelství Anima Publishers, s.r.o. Konkurenční autoweb zpravodajského serveru iDNES je přitom zařazen. „Přijde mi poněkud podivné, že Google v dané oblasti ignoruje jedničku na trhu s obsáhlým zpravodajským servisem, a to rovnou z několika oblastí. Kdyby Google vypustil celý automobilový sektor, bude vysvětlení celkem jasné – prostě se stala chyba. Bohužel Google nezapomněl na podstatně menší konkurenční servery, což ve mně vyvolává pochybnosti o způsobu výběru zpravodajských zdrojů,“ říká Libor Zezulka, marketingový manažer Auto.cz. Ve svém vyjádření také uvádí, že je nikdo z Google před spuštěním služby nekontaktoval a celou situaci budou i nadále sledovat.

Aktualizace, 29. listopadu 15:47
Podle informací Libora Zezulky kontaktoval provozovatele Auto.cz zástupce Google. Server by se měl od dnešního dne zobrazovat ve zdrojích. Údajně se ze strany Google jednalo o nedopatření. V době psaní této aktualizace se však zatím články z tohoto serveru nezobrazují.

Ve stejné situaci je také server Finance.cz, založený v roce 1997 a provozovaný firmou AWD Česká republika, s. r. o. Portál poskytuje informace z oblasti ekonomiky a financí a věnuje se českému i světovému trhu. V březnu roku 2003 získal portál Finance.cz ve své kategorii ocenění Akademie českého Internetu Zavináč 2002. S návštěvností 176 453 reálných uživatelů nepatří mezi nejmenší odborné servery. „Samozřejmě, že nás to svým způsobem poškozuje. Nicméně zásadní důležitost tomu nepřikládáme, protože podle mého názoru tato služba není příliš využívaná. Hodně přístupů na naše stránky máme spíše z vyhledávače Google, který lidé využívají podstatně více a na který naše stránky optimalizujeme,“ říká Michal Ruml, šéfredaktor serveru Finance.cz.

Z finančních zpravodajských webů chybí také stránky ekonomického týdeníku Euro.cz. Ten navíc podle informací ITBIZu dostává od některých public relations agentur ekonomické informace dříve než ostatní média. Uživatelé služby Zprávy Google jsou o tuto výhodu ochuzeni.

Zapomenuté služby portálu Atlas.cz


„Bohužel nás nikdo ze společnosti
Google nekontaktoval,“ říká
Martin Březina ze serveru Atlas.cz.

Také český portál Atlas.cz zatím nemá zařazeny vlastní služby Azprávy.cz, Útulně.cz, Atlas Finance, Atlas Žena a bulvární Pikant.cz. Zástupce portálu přitom před spuštěním služby nikdo z české nebo zahraniční pobočky Google nekontaktoval. „Nastalá situace nás mrzí, ale věříme, že v dohledné době bude databáze doplněna i o zmíněné služby. Většina našich obsahových služeb má vlastní redakce a dennodenně tak nabízí články, které se čtenáři jinde nedozvědí,“ uvádí ve svém vyjádření Martin Březina, marketingový manažer serveru Atlas.cz. Zároveň však dodává, že jde často o nové služby portálu, což podle něj může být důvodem, proč nebyly při spuštění zařazeny.

Podobně dopadl server PCWorld.cz patřící české pobočce světového vydavatelství IDG. „Nikdo nás nekontaktoval a samozřejmě mi to vadí,“ odpověděla na dotazy ITBIZu výkonná ředitelka vydavatelství Jana Pelikánová. IDG však na tom není ve srovnání s jinými vydavateli nejhůře, protože ve službě Zprávy Google najdete weby měsíčníku BusinessWorld a odborného týdeníku Computerworld.

Podnikatel s měšcem

Mezi sledovanými zdroji nenajdete ani Měšec.cz založený v roce 2001. „O tomto problému víme a předpokládáme, že se na Google News již brzy objevíme,“ uvádí Hana Rošická ze společnosti Internet Info, která tento odborný web provozuje. Stejně je na tom Podnikatel.cz. Zatím se nám podařilo ověřit, že ve službě Zprávy Google chybí více než padesát českých internetových médií. Vycházeli jsme přitom ze seznamu webů měřených nezávislým výzkumem návštěvnosti NetMonitor.

V seznamu sledovaných i zařazených zdrojů služby Zprávy Google chybí mimo jiné i odborný server AbcLinuxu.cz, který v roce 2002 založil Leoš Literák. Komunitní server pro všechny příznivce open source systému Linux o dva roky později koupila společnost Stickfish s.r.o.

Podle nezávislého průzkumu NetMonitor navštívilo v říjnu webové stránky „Abíčka“ celkem 182 835 reálných uživatelů, což je o 36 944 uživatelů více než ve stejném období zaznamenal konkurenční server Root.cz. Ten je přitom v nové službě zařazen. „Už jsem o zařazení požádal, takže doufám, že nám Google vyhoví,“ řekl šéfredaktor portálu AbcLinuxu.cz Robert Krátký. Mezi zdroji nenajdete také ITBIZ.cz.

Zařaďte se, říká Google

Google vydavatelům umožňuje přidat vlastní zpravodajský web. Zařazené zdroje přitom musejí pocházet od firem zabývajících se zpravodajstvím. Provozovatel uvádí, že údajně nehraje roli politické nebo ideologické zaměření zpráv. Mezi zdroji se proto může objevit například levicově či pravicově zaměřený zpravodajský web. „Zdroj musí být spravován zpravodajským domem s veřejně dostupnou organizační strukturou společnosti. Nesmí zveřejňovat nenávistné materiály ani pornografii. Zároveň musí být stránka technicky připravena pro zařazení,“ vysvětluje další podmínky Lukáš Morávek z české pobočky Google. I pokud zájemce splní tyto požadavky, není zařazení do seznamu zdrojů nijak zaručeno.

Mezi technické požadavky patří například povolení indexování stránek robotem Google pomocí souboru robots.txt a vlastní, stále stejná internetová adresa článků. Také by se nemělo jednat o dynamický obsah, který je pro robota obtížné procházet. Přidání do seznamu sledovaných médií má na starosti blíže neurčený počet zaměstnanců Google. Ti také vyhodnocují požadavky o zařazení a zároveň pravidelně kontrolují zdroje, které už ve službě jsou. „Doplnění dalších zdrojů se určitě nebráníme, naopak ho vítáme,“ dodává Morávek.

Službu Google News vymyslel indický inženýr Krishna Bharat během 11. září 2001, kdy zaútočili na USA teroristé organizace Al-Kajda. Jeho cílem bylo vymyslet metodu, podle které by jejich vyhledávací robot našel související zprávy a zobrazil je na jednom místě. Na vyřešení tohoto úkolu začal pracovat ve volném čase, který mají programátoři a techničtí inženýři vyčleněn na vývoj vlastních projektů. Celkově vyhrazuje Google pro vývoj vlastních projektů jeden pracovní den v týdnu, přičemž je možné tuto dobu spojit a vyvíjet například celý měsíc.

Při vývoji této služby využil Bharat techniku známou jako clustering – pomocí robota začal rozdělovat články do kategorií. Potom začal zprávy třídit podle zdrojů, ze kterých pocházely, a větší důraz kladl na zprávy významnějších novin nebo agentur typu Associated Press či Reuters. Algoritmus počítal i s budoucím rozšířením služby o další jazykové verze, protože například pro občany České republiky jsou důležité jiné události než třeba pro Američany. Začátkem roku 2002 vyvinul první verzi řazení zpráv, kterou označil jako StoryRank. S pomocí svých kolegů také přidal vyhledávání. Projekt nejprve běžel ve vnitřní síti, ale záhy dostal oficiální podporu vedení, což v souladu se zvyklostmi znamenalo podporu dalších zaměstnanců Googlu.

Na skok u české konkurence

Na českém Internetu existuje podobná služba s názvem Nový Den, která také řadí zprávy podle důležitosti. Zároveň návštěvníkům nabízí několik různých kategorií. Jejím současný provozovatelem je portál Atlas.cz. Tuto službu podle našich informací spravuje externí spolupracovník portálu, který je zároveň jejím původním autorem. Přidávání zdrojů je také výrazně pomalejší – například ITBIZ.cz čeká na zařazení od dubna letošního roku. Původně jsme byli informováni, že přidání dalšího zdroje nebude možné, protože se služba dále nevyvíjí.

Zcela jinou službu poskytuje uživatelům internetový portál Seznam.cz. Portál koupil od společnosti Jyxo, s. r. o., za dosud nezveřejněných podmínek doménu Clanky.cz. Tuto internetovou doménu dříve využíval provozovatel vyhledávače Jyxo.cz jako přehled aktuálních událostí z různých oblastí, včetně osobních blogů. „Záleží vždy na strategii a ceně. V tomto případě byly podmínky pro prodej příznivé,“ odpověděl pro ITBIZ.cz provozovatel vyhledávače a majitel firmy Michal Illich.

Na rozdíl od Google News služba Články.cz jednotlivé zprávy nezobrazuje a uživatelům nabízí pouze možnost vyhledávání. Vyhledané články je možné řadit podle nejlepší shody nebo data vydání. Další zásadní rozdíl je v možnostech, jak daleko do historie lze vyhledávat. V případě Google News je tato doba omezena na třicet dnů, naopak konkurenční služba od Seznam.cz dokáže prohledávat obsah až do 30. 8. 2007.

Nečekané potíže s placeným obsahem

Seznam.cz přidává nové zdroje během několika dní či týdnů v případě, že se sejde dostatek požadavků. Aby mohlo být vybrané médium přidáno, je potřeba do HTML kódu stránek přidat zvláštní značky, které jsou určeny pro robota prohledávajícího články. Krátce po spuštění zkušební verze služby se objevili vydavatelé, kterým se nelíbilo, že portál pomocí svého partnera zpřístupnil a zároveň zpoplatnil přístup ke článkům v tištěných médiích. „S vydavateli, kteří nesouhlasili s umístěním, jsme otevřeli jednání a jednáme o individuálních podmínkách, za kterých jsou ochotni své placené články zpřístupnit,“ vysvětlil ve své odpovědi Josef Šíma, produktový ředitel Seznam.cz.

Posledním typem služby jsou různé RSS přehledy typu Pravednes.cz, Weblogy.cz nebo třeba Marknet.cz. Ani tam se spolupráce s vydavateli neobešla bez problémů – publicistický server Blisty.cz nedávno obvinil provozovatele webového přehledu Pravednes.cz z cenzury: „Britské listy se den po zveřejnění fotogalerií ze sobotní protifašistické demonstrace v Židovském městě ocitly z hlavní domácí stránky mediálního agregátoru Právě dnes kdesi na chvostě za počasím a bulvárem v kategorii ostatní,“ píše se ve zveřejněném článku.
{seealso}

Provozovatelé webových služeb přitom mohou žádost uživatele nebo vydavatele odmítnout. Také mazání komentářů čtenářů v diskusích či moderované diskuse nejsou omezením osobní svobody. Nejedná se totiž o cenzuru, jak se někdy objevuje v různých diskusích a článcích na weblozích, ale běžné právo provozovatele.

„Pokud se nejedná o případy, kdy je nutné určitý obsah publikovat na základě zákona, smluvních ujednání nebo rozhodnutí orgánu veřejné moci, je zcela na rozhodnutí provozovatele, jaký obsah na svém serveru zveřejní. Za publikované informace pak také provozovatel webu nese odpovědnost,“ podotýká právník Josef Aujezdský z advokátní kanceláře Mašek, Kočí, Aujezdský.

Zároveň dodává, že by se muselo jednat o právo na odpověď či soudem nařízenou omluvu. Z toho jasně vyplývá, že pokud Google nezařadí některého z vydavatelů, je to pro provozovatele zpravodajského serveru konkurenční omezení, ale na druhou stranu plné právo majitele služby.

Exit mobile version