Google vstupuje do herního průmyslu. Má větší potenciál, než se zdá

Logo google

Google podnikl další velkou akvizici. Tentokrát je na řadě společnost Zynga, která stojí za úspěšnými hrami pro Facebook jako je Farmville nebo Mafia Wars. Co si od této koupě internetový gigant slibuje a co by mohla přinést jeho uživatelům?


Googleplex

Celá transakce se podehrává v tichu, které mnozí považují za utajení. Server TechCrunch, který zprávu přinesl, se odvolává na několik důvěryhodných zdrojů a jedním z jeho vodítek je také pracovní inzerát zveřejněný Googlem na pozici manažera herního vývoje.

Poměrně podrobně popsané požadavky a náplň práce dávají tušit, jak Google s nakoupenou firmou hodlá rozšířit své portfolio činností. První požadavek pro potencionální zaměstnance se váže ke schopnosti identifikovat možnosti trhu a příležitosti, které nabízí. Jinými slovy: jak nasměrovat řečiště dolarů plynoucí do herního průmyslu alespoň z části do kapes Google.

You can make money without doing evil, ehm, opravdu?

Možností se nabízí hned několik. Jako první se samozřejmě nabízí prodej kontextové reklamy. S jejím přesným cílením na uživatele má Google bohaté zkušenosti, provozuje dokonce systém In-Game Ads a databáze uživatelů a jejich zvyklostí, jaké nabízí jen soubor hráčů Farmville nebo Mafia Wars, by se stal doslova zlatým dolem.

Ovšem proč neustále myslet jen „v krabici“ a snažit se nějak hráčské komunity propojit s reálným světem, když můžeme vydělávat, aniž bychom vystrčili paty z kyberprostoru? Prodávat hráčům různé bonusové předměty nebo vylepšení jejich postav či farem za pár centů nebo dolarů může znít jako dosti šílený podnikatelský plán, ale při zájmu, jaký někteří hráči svým virtuálním životům věnují, to může být další zlatá žíla.

Rozhodně přitom nejde o žádné „drobné“, jak by se při prvním pohledu na hry na Facebooku mohlo zdát. Zynga podle neoficiálních údajů za letošní první pololetí utržila 350 milionů dolarů, přičemž polovina by měla být čistý zisk. Toho se podařilo dosáhnout nejenom na Facebooku, ale také spoluprací s firmami jako Apple nebo Microsoft. Jednou z her s největším komerčním potenciálem je tak pro blízkou budoucnost verze Farmville pro iPhony a přehrávače iPod Touch.

Částka mezi jedním a dvěma sty miliony dolarů, které Google do Zyngy investoval, se tak najednou vůbec nejeví přehnaná. O to více se za vlasy asi musí chystat PayPal, jehož je Zynga největším zákazníkem. Je totiž pravděpodobné, že jej Google časem nahradí za svůj Checkout.

A dál kudy?

Krmení sociálních her kontextovou reklamou a žadonění o drobné příspěvky za jejich provoz je však něco, s čím se Google nejspíše jen tak nespokojí. Pokud mají zahraniční komentátoři pravdu, a tato akvizice je prvním krokem ke vzniku divize Google Games, pak bychom se mohli těšit na mnohem zásadnější věci.

Jednou z možností je podpora sociální sítě budované Googlem, která by snad někdy v budoucnu mohla sebrat vítr z plachet Facebooku. Google to zkouší na různých frontách a jak se zdá, zábava by mohla být jednou z nich.

Další potenciál může být využit při budování vlastního operačního systému Google Chrome. Právě využití prohlížeče jen coby rámce pro spouštění vzdálených aplikací perfektně naplňuje ideu tvorby jak Zyngy, tak Googlu, takže by výsledkem této spolupráce mohla být pěkná řádka aplikací, zejména z oblasti zábavy. Vodítkem pro vyvozování těchto záměrů budiž spuštění obchodu Chrome Web Store .

Stejných změn bychom se mohli dočkat i u mobilní platformy Android, která co do počtu aplikací z oblasti zábavy za svými největšími konkurenty stále pokulhává.

{seealso}
Google tedy dobře, ale poněkud se zpožděním, pochopil heslo starých Římanů: chléb a hry. Když totiž umístil namísto svého běžného loga na hlavní vyhledávací stránce hratelnou verzi PacMana strávili lidé jen během prvního dne jeho hraním neuvěřitelných 4,8 miliónu hodin.

Exit mobile version