Google chce koupit Groupon, prý nabízí až 111 miliard Kč

Pokud se obchod podaří dotáhnout do konce, bude Groupon představovat dosud bezkonkurenčně největší investici společnosti Google a pravděpodobně nejrozsáhlejší obchod v oblasti internetu v celém roce 2010.

Navzdory několika popřením internetový gigant Google údajně pokračuje v jednáních o převzetí známého slevomatu Groupon. Hlavním tématem aktuálních rozhovorů má být především cena, která se má podle neoficiálních informací pohybovat mezi 5 a 6 miliardami dolarů, tedy zhruba 92,5 až 111 miliardami Kč. To představuje více než dvojnásobek oproti „pouhým“ 2 až 3 miliardám dolarů (37 až 55,5 miliard Kč), které za Groupon letos v květnu měl nabídnout další známý internetový hráč, společnost Yahoo!. Jednání mezi Google a Groupon sice údajně probíhají dobře a jejich úspěšné ukončení je na spadnutí, stále ještě mohou skončit neúspěchem.

Hlavním důvodem, kvůli kterému mnoho analytiků a odborníků nad probíhajícím zvedá obočí je především zmíněná cena pohybující se v rozmezí 5 a 6 miliard Kč. Ta je podle nich mnohonásobně nadsazená, nereflektuje aktuální stav ani perspektivu budoucího byznysu Groupon a Googlu se taková investice vůbec nemusí vrátit. Výrazným argumentem je sice fakt, že Groupon byl sice první internetovou službou svého druhu, která mánii kolem slevomatů v roce 2008 de facto odstartovala, dnes ale rozhodně není jediným svého druhu. Jinými slovy, Google by za mnohem menší peníze mohl získat některého z konkurentů Groupon a jeho byznys dále rozvíjet. Pro firmu by to při nejmenším představovalo mnohem menší riziko.

Cena pohybující se v rozmezí zmíněných 92,5 až 111 miliard Kč by navíc představovala největší investici v historii společnosti Google. Koupě Groupon by bez problémů překonala dosud nejrozsáhlejší akvizici společnosti DoubleClick v roce 2008 v hodnotě 3,1 miliardy dolarů (57,3 miliardy Kč) či převzetí videoportálu YouTube v roce 2006 za 1,65 miliardy dolarů (30,5 miliardy Kč).

Shrneme-li si navíc fakta o Groupon zjistíme, že o společnosti samotné toho moc nevíme. Firma založená v roce 2008 se sídlem v americkém Chicagu je plně v soukromých rukách a tudíž není nucena zveřejňovat jakékoliv informace o velikosti příjmů, zisku či marži s jakou operuje. Podle Roba Solomona, COO Groupon, je firma „vysoce zisková“, pod tím si ale nelze představit nic konkrétního. Portál v současnosti působí v několika desítkách amerických měst a plánuje expanzi. Uživatelská základna čítá zhruba 13 milionů uživatelů s předpokladem na téměř zdvojnásobení na 25 milionů do konce roku 2011.

Jak už bylo zmíněno, Groupon je považován za faktického zakladatele nového druhu internetového byznysu, tedy zprostředkování a prodej nejrůznějších slev. Ty jsou aktivovány až ve chvíli, kdy se k jejich odběru zaváže určitý počet uživatelů, což firmě dává poměrně dobrou pozici při jednání s partnery a jistotu celkem málo rizikového podnikání. Firmě ovšem chybí kapitál na masivnější expanzi a problémem je také konkurence, která po úspěchu Groupon rychle objevila. Podle neoficiálních informací působí na americkém trhu několik stovek podobných služeb.

Na druhou stranu na obranu Google je nutné poznamenat, že firma se jen málokdy pouští do projektů, které nemá dobře promyšlené. Výsledný efekt spojení Google a Groupon tak může být mnohem výraznější (a ziskovější), než si jsme dnes schopni představit. Klíčovým pro rozvoj Groupon v rukou Google by byla synergie plynoucí z propojení se současnými službami firmy. Ta by představovala nejen desítky milionů potencionálních nových uživatelů, ale také větší exponovanost služby a tedy výhodu při boji s konkurencí.

Jestli jednání dopadnou úspěšně či neúspěšně v současnosti nevíme. Zatím vše ale naznačuje, že Google má vůli koupit a Groupon prodat, byť výsledná cena může být vyšší, než jaká je skutečná hodnota služby. Pokud bude ale trend slevomatů pokračovat a Groupon získá finance nutné na tak potřebnou expanzi, má Google solidní šanci na vcelku rychlou návratnost celého projektu.

Zdroj: Reuters

Přečtěte si také:

Google údajně zvažuje koupi portálu Groupon
Aktuálně o startupech: nakupování s Groupon a zájem Yahoo! o Foursquare

Exit mobile version