Hlasové a internetové služby pro firmy – I. díl

V dnešní době si žádná společnost nedokáže své fungování představit bez kvalitního připojení k síti Internet, který až neuvěřitelně zkracuje vzdálenosti. Umožňuje tak, aby e-mail poslaný z jednoho konce zeměkoule byl za pár sekund u vašeho obchodního partnera na straně druhé. Aby tomu tak skutečně bylo je třeba pro daný účel vybrat vhodné připojení.


Michal Poupa

Otázka výběru připojení a poskytovatele

V současnosti se většina internetových poskytovatelů snaží prodat co největší počet připojení bez ohledu na to, zda je toto připojení pro danou společnost správným řešením. Z tohoto důvodu je na manažerech firem, aby vybrali ten správný způsob připojení a poskytovatele, který jim bude schopen garantovat kvalitu nabízených služeb.

Tento příspěvek by měl proto pomoci porozumět jednotlivým parametrům a vlastnostem různých typů připojení a usnadnit tak rozhodování při jeho výběru ve vaší firmě. Při výběru internetového připojení by vám neměla stačit pouze informace o ceně a rychlosti připojení, ale měli byste se ptát na další parametry. Velmi důležité je i vědět, jaké další služby vám v jednom balíčku dokáže internetový poskytovatel nabídnout.
Článek je rozčleněn na jednotlivé parametry, které je potřeba brát v úvahu při rozhodování, a příklady využití podle požadavků firem.

Rychlost připojení

Rychlost připojení, jinak řečeno přenosová rychlost, je udávána v bitech za sekundu, resp. v jejich násobcích, tzn. Mbit/s či kbit/s (pozor, nezaměňovat s jednotkou MB/s či kB/s, která je 8krát větší, udává počet byte za sekundu a objevuje se například u internetových prohlížečů při stahování dat, 8 Mbit/s = 1 MB/s).

U rychlosti připojení se nesmí zapomínat na to, že je udávána jak směrem k vám (download), tak od vás (upload). Někteří poskytovatelé internetového připojení velmi vyzdvihují rychlost stahování, tedy rychlost z internetu k vám, ale opačnou rychlost již neudávají a nebo je napsána drobným písmem jako nedůležitá. Jestliže firma používá například IP telefonii, terminálový přístup apod., stává se pro ni upload klíčovým kritériem pro výběr poskytovatele.

Obecně lze konstatovat, že pro menší a střední společnosti je připojení rychlostí od 1 Mbit/s do 10 Mbit/s naprosto vyhovující. Většinou je důležité, aby rychlost byla symetrická anebo s malým poměrem mezi uploadem a downloadem.

Symetrické versus asymetrické připojení

Symetrické připojení znamená, že rychlost od vás je stejná jako rychlost opačná. Vaše připojení je symetrické, pokud e-mail odešlete stejnou rychlostí jako ho přijmete, vaše terminálové připojení funguje s přijatelnou odezvou atd.

Symetričnost připojení je velmi důležitá pro přenos hlasu pomocí IP technologie (nemyslíme zde negarantované služby jako např. Skype, ale VoIP jako náhradu pevné linky s garantovanou kvalitou, s přenesením původního čísla pevné linky, připojením pobočkové ústředny atd.), video konference a další multimediální služby. Technologie, které nabízejí asymetrické připojení, jsou ADSL, připojení pomocí kabelové TV, satelitní připojení, všechna mobilní připojení GPRS, EDGE, CDMA, UMTS, HSDPA, 4G atd. Pokud je běžný poměr mezi uploadem a donwloadem například 32, znamená to, že data k vám putují 32krát rychleji než data od vás do internetu a naopak.

Připojení, které je symetrické, je možné realizovat pomocí vyhrazeného okruhu (optický, metalický), rádiového mikrovlnného point-point spoje a také například pomocí technologie WiMAX (pásmo 3,5 GHz).

Agregace a garance rychlosti


Siemens Gigaset C470 IP a VoIP – řešení pro malou firmu

Agregace a garance rychlosti spolu úzce souvisí. Pokud chcete mít stabilní rychlost vašeho připojení po celý čas, tedy i ve špičce, pak musí mít nízkou agregaci.
Agregaci můžeme vysvětlit jako sdílení kapacity. To znamená, jakou část kapacity sítě sdílíte s dalšími uživateli, nebo naopak kolik kapacity v sítí vašeho poskytovatele internetových služeb (ISP) je trvale rezervováno jen pro vás.

Pokud si pořídíte připojení s agregací 1:1, pak by daná rychlost (kapacita) připojení měla být rezervována po celých 24 hodin denně pouze pro vás. Například v případě zaručené agregace 1:20 může vaše rychlost klesnout až na jednu dvacetinu rychlosti sjednané a podle vaší smlouvy bude vše naprosto v pořádku.

Agregace 1:1 je vhodná pro časově náročné aplikace (bankovní systém). Pro běžné firemní připojení je agregace 1:4 naprosto vyhovující, ale větší již není doporučována.
Garantovaná rychlost může být zaručena pouze u služeb s nízkou agregací (1:1, 1:2 či max. 1:4). U služeb s vysokou agregací již z principu nelze garance rychlosti dosáhnout.

Latence a jitter

Latence, zpoždění či odezva na tzv. „ping“, je u internetového připojení také velmi důležitá. Prodleva je klíčovým kritériem v multimediálních aplikacích (VoIP, přenos obrazu) a interaktivních aplikacích, jako je terminálový přístup. Latence do 20 ms se považuje za výbornou, do 50 ms za velmi dobrou. 100 až 150 ms dosahují v současné době ta nejlepší mobilní připojení. Běžné mobilní připojení, např. GPRS či EDGE, však dnes vykazuje latenci až 700–800 ms, která je naprosto nepoužitelná pro VoIP a i prohlížení stránek se jeví pomalejší, neboť je třeba vždycky počkat na danou odezvu.

Pro VoIP s garantovanou kvalitou je maximální akceptovatelné zpoždění 100 ms a zároveň musí být konstantní, tedy nevykazovat velké změny. Toto udává tzv. jitter.

Ztráty paketů

Pro firemní připojení musí být ztrátovost naprosto nulová nebo nabývat minimálních hodnot, např. max. 0,5 %, jinak je tuto situaci třeba neprodleně řešit se svým ISP.

Autorem článku je Ing. Michal Poupa. Své zkušenosti získal působením v renomovaných českých i zahraničních společnostech. V současné době pracuje jako regionální manažer ve firmě WIA spol. s r. o., která je poskytovatelem garantovaných služeb internetového připojení pro domácnosti i firemní klientelu.

Exit mobile version