Hlasové a internetové služby pro firmy – II. díl

V dnešní době si žádná společnost nedokáže své fungování představit bez kvalitního připojení k síti Internet. V prvním díle jsme se věnovali otázkám rychlosti připojení, jeho symetrie či asymetrie, důležitosti faktoru latence. V dnešním pokračování se poohlédneme za problematikou hlasových služeb, komplexností poskytovaných řešení či výhodami technologie WiMAX.


Michal Poupa

Součástí nabídky provozovatelů internetových služeb mohou být i další služby, které jsou zahrnuty v ceně linky. Jedná se například o zapůjčení a správu routeru, zajištění překladu adres, pevné IP adresy pro vaše servery a aplikace, poskytnutí prostoru pro www prezentaci, FTP, držení záznamů DNS atd.

Hlasové služby

Dnešní poskytovatelé internetu nabízejí i přenos hlasu (VoIP), který při dodržení následujících podmínek plnohodnotně nahrazuje pevnou linku (např. www.sipy.cz). Důležité je, aby u tohoto VoIP řešení byla zaručena garantovaná kvalita (lze zajistit jen příslušným nastavením priorit v routeru a vyhrazením kapacity jen pro hlas). Dále by váš ISP měl umožnit pomocí přenositelnosti fixních čísel převést čísla od vašeho poskytovatele tak, aby vám zůstala zachována. Samozřejmostí by měly být online výpisy hovorů na internetu a adaptéry pro připojení starých pobočkových ústředen (jak analogově tak po ISDN či E1).

Komplexnost řešení

Dalším důležitým parametrem je, zda váš ISP dokáže poskytnout komplexní nabídku, která bude „ušita“ přesně vám na míru. Od jednoho poskytovatele můžete mít přípojku k Internetu včetně firewallu routeru pro VPN, hlas – tedy telefony včetně barevných čísel, e-mail server s integrovaným antivir a antispam řešením, správu vašich domén, www server, ftp, vaše další servery mohou být umístěny v bezpečí a s dostatkem konektivity v klimatizovaném telehouse. Zároveň budete mít od svého poskytovatele jedno telefonní číslo pro řešení případných problémů, jednoho obchodníka a jednu fakturu. Zní to jako fikce? Ne, pokud si dobře vyberete svého ISP.

U internetového připojení pro firmy je velmi důležitá kvalitní podpora a servis. Je to garance toho, že se vám v případě problémů bude někdo věnovat a přesně definovat jednotlivé reakční časy (například příjezd technika mimo pracovní dobu na místo do dvou hodin).

Dohled služeb a proaktivní dohled

Pokud vám poskytovatel připojení sám zavolá v případě výpadku, realizuje proaktivní dohled a zjišťuje, zda u vás například není výpadek proudu či jiný problém. V případě, že zjistí nebo má podezření na problém v jeho zařízení, automaticky k vám posílá svého technika. Potíže na vaší straně pomáhá řešit jejich diagnostikováním.
U některých poskytovatelů je možno zajistit i dohlížení na vaše servery a jejich řízení pomocí kontrolního systému.

Spolehlivost a SLA


Klientské zařízení pro WiMAX po montáži

Spolehlivost se udává v procentech a vyjadřuje po jakou dobu v roce bude internetové připojení fungovat bez poruch. 99procentní spolehlivost znamená, že za rok může nastat až 3,5denní výpadek. Při spolehlivosti 99,99 % může být celkový výpadek za rok jen 52 minut. Spolehlivost je garantována pomocí SLA (Service Level Agreement), které také stanovují pokutu či penalizaci při nedodržení parametrů.

Klasický příklad použití nevhodného připojení pro firmu

Obvyklým příkladem nevhodně použité technologie pro firmu, která využívá terminálový přístup, je ADSL. Technologie ADSL, jak již z názvu vyplývá, nabízí dobré přenosové rychlosti pro směr k zákazníkovi, avšak v opačném směru je rychlost pouze 256 kbit/s nebo 512 kbit/s.

Rychlosti ani servis není u ADSL nijak garantován.

Terminálový přístup je jen jedním z příkladů. Dalším mohou být aplikace, které potřebují symetrickou linku a tedy i kvalitní uplink, různou synchronizaci dat, použití VPN pro propojení jednotlivých poboček, kamerových systémů atd.

Vhodným řešením pro malé a střední společnosti může být například technologie WiMAX.

Proč WiMAX? WIMAX nabízí na rozdíl od technologií ADSL či Wi-Fi, zaručenou kvalitu (stálou latenci, podporu QoS a licencované pásmo). Díky tomu může snadno nahradit pevnou linku, a to jak analogovou či ISDN a DSL dohromady. Oproti ADSL nabízí WiMAX symetrickou přenosovou kapacitu, která je důležitá například při terminálovém přístupu či použití kamerových systémů a různých dohledů.

V oblasti hlasu lze využít, s kvalitním VoIP telefonem nebo malou pobočkovou ústřednou, která je také na bázi VoIP, dokonce mnohem více funkcí a větší flexibilitu. Při použití adaptéru VoIP/ISDN (např. FIRIZ) je možné snadno připojit i starší ISDN zařízení (PBX, ISDN telefon, fax atd.) a plně tak přejít bez velkých nákladů na IP i v oblasti hlasu. WiMAX má velmi konstantní zpoždění a podporuje QoS. Přenos hlasu tak probíhá pomocí VoIP bez problémů a zákazník zároveň ušetří nemalé náklady díky nulovému paušálu za telefonní linky, lepšímu tarifu než nabízejí klasičtí operátoři a hlavně prostřednictvím sekundové tarifikace (např. http://www.sipy.cz).
Mezi dodavatele řešení na základě technologie WiMAX patří např. WIA.

Závěr

Najít kvalitního poskytovatele není úplně jednoduchá záležitost a je třeba vybírat dobře, protože smlouva se většinou uzavírá na delší dobu, např. na dva roky. V telekomunikacích je tedy vztah mezi zákazníkem a poskytovatelem dlouhodobá záležitost, musí být vybudován na důvěře a kvalitním zákaznickém servisu. Znamená to nejen poskytnutí pomoci od kvalifikovaného technika při konzultování problému mimo běžnou pracovní dobu, ale i ochotu při realizaci této podpory a úspěšné vyřešení obtíží.

Autorem článku je Ing. Michal Poupa. Své zkušenosti získal působením v renomovaných českých i zahraničních společnostech. V současné době pracuje jako regionální manažer ve firmě WIA spol. s.r.o., která je poskytovatelem garantovaných služeb internetového připojení pro domácnosti i firemní klientelu.

Exit mobile version