Zvyšování počítačové gramotnosti dětí díky projektu IBM KidSmart

V několika posledních letech lze po celém světě zaznamenat aktivity firem snažících se podpořit vzdělání a zvyšování gramotnosti dětí nebo celkově skupin, jejichž možnosti dostat se k prostředkům vzdělávání jsou značně omezené. Pozadu není ani společnost IBM, která již od roku 2002 v Česku realizuje projekt Program KidSmart Early Learning Programme, který běží již v 57 zemích po celém světě.


Ukázka přístroje KidSmart od IBM

První tři fáze proběhly, do konce roku bude čtvrtá

V České republice se projekt realizuje od roku 2002 na základě dohody mezi MŠMT a IBM ČR. V letošním roce IBM dodalo do 22 mateřských škol, které vybralo společně s MŠMT, celkem 51 speciálních počítačových stanic a navázalo tím na první fázi zavádění počítačů do mateřských škol z let 2002/2003. V současné době je v České republice dětem a učitelům k dispozici 263 počítačů. Podle IBM se také chystá další vlna KidSmartu do mateřských škol.

Program KidSmart Early Learning Programme běží již v 57 zemích po celém světě. Je k dispozici v devíti jazycích včetně češtiny a využívá jej více jak 2,5 milionů dětí. Software Information Industry Association (SIIA) udělila programu cenu 2005 Codie Award za nejlépe distribuované počítačové řešení.

Zařazení mateřských škol do programu probíhá na základě splnění některých kritérií, mezi které patří to, že mateřská škola musí být neziskovou organizací. Dále školka musí poskytnout informace o projektu rodičům dětí, učitelky se musí zavázat k realizaci programu. V mateřské škole jsou zařazeny i děti ze sociálně znevýhodněných rodin, popř. děti s postižením (nejedná se pouze o děti z minoritních skupin, ale i děti z méně podnětného prostředí, děti z rodin sociálně slabších apod.). Podmínkou je i účast zástupců mateřské školy na proškolení k tomuto programu a získání základů práce na PC.

Proč počítače pro děti?

Tento program určený pro děti ve věku od 3-7 let si klade za cíl naučit děti i rodiče zdravému přístupu k informačním technologiím a hravou formou podporovat počítačovou gramotnost předškoláků. Speciální softwarové programy, kterými jsou počítače vybaveny, napomáhají rozvíjet znalost jazyka, matematiky, vědy a humanitních oborů. KidSmart Early Learning Program je součástí rozsáhlých aktivit, kterými společnost IBM podporuje kvalitu vzdělávání v České republice.

„Podpora vzdělávání je jednou z hlavních priorit IBM. Jsem proto velice rád, že se nám touto dlouhodobou iniciativou daří naplňovat naše cíle a ve spolupráci s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR rozvíjet již u nejmenších dětí logické myšlení a zájem o exaktní vědy,“ říká o programu Aleš Bartůněk, generální ředitel společnosti IBM Česká republika.

Počítačový program je velice jednoduchý na ovládání a bere ohled na to, že je pro děti těžší zacílit kurzor do konkrétního místa. Úkoly a jejich řešení se systematicky neopakují. Děti musí hledat kreativní řešení pokaždé, kdy usednou k počítači. Software učí děti základům matematiky a logiky (Mílin dům matematiky), určování času a prostorové představivosti (Hančin dům místa a času) či přírodovědě (Dubový rybníček, Stroj na počasí) a přispívá k rozvoji jejich jazykového vyjadřování a spolupráci. Počítačové pracoviště je ergonomicky přizpůsobené dětem v předskolním věku a splňuje veškeré psychohygienické normy. Pracoviště tvoří barevný plastový domeček, ve kterém je uzavřen počítač i veškerá další technika a sedátko pro dvě děti. Samozřejmostí je i dětská myš.

Výzkumy, které byly prováděny v několika zemích, přinesly velice zajímavé výsledky, které poukazují na vysokou kvalitu zpracování počítačových jednotek, které jsou pro děti velice atraktivní. Děti např. pracují lépe, pokud u počítače nesedí samy, ale ve dvojicích nebo trojicích. Jejich vzájemná interakce a spolupráce při práci s počítačem vzrůstá a upevňuje se. Po instalaci těchto počítačových pracovišť vzrostla u dětí motivace k výuce a všeobecně mají tendenci vytrvat při řešení problémů delší dobu než při použití jiných médií. Výzkumy ve Velké Británii také ukázaly příznivý vliv na motivaci a koncentraci zejména u chlapců.

Klady a zápory projektu

O hodnocení úspěšnosti aplikace KidSmart v Česku se pokusila Dana Moravcová, ředitelka MŠ Čtyřlístek. Ta celkově hodnotí program jako velmi kvalitní. Autoři podle ní v maximální míře respektovali specifika dětí předškolního věku. Úkoly, které děti řeší, jsou předkládány tak, aby využily pro jejich řešení dovednosti, zkušenosti a znalosti, kterými disponují.

„Program je založen na integrovaném způsobu předškolního vyučování. Vede děti k logickému myšlení, procvičuje početní, prostorové a časové představy. Přispívá k rozvoji jazykového vyjadřování. Podporuje fantazii, představivost, tvořivost a umožňuje experimentování. Rozšiřuje znalosti dětí o přírodě a o světě, podporuje děti v touze po poznání a vede je k potřebě získat další informace o problému, pracovat s knihou, učit se jazyky, atd,“ vyjádřila se Moravcová. Vzápětí dodala, že zadání a témata korespondují s požadavky Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání.

Klady

Za nejvýraznější klad programu označila ředitelka MŠ jeho snadnou a bezproblémovou obsluhu. Reaguje na pokyn dítěte a bere ohled na to, že předškolní dítě nedokáže zacílit kurzor do jediného bodu. Program podle ní nabízí takovou škálu možností a variant řešení úkolů, že je téměř nemožné, aby docházelo ke schematismu při řešení zadání (tzn. vím kam kliknout, abych byl úspěšný). Neopakují se stále stejné fráze při hodnocení dětí. Postavičky – průvodci jednotlivých oddílů používají různé formy hodnocení. Verbálně reagují na pokyn dítěte daný prostřednictvím kurzoru. Verbálně i nonverbálně dávají najevo netrpělivost nebo nudu, pokud dítě neví, nebo se programu momentálně nevěnuje.

Zápory

„Za negativní, ve vztahu k jednomu z cílů předškolního vzdělávání (vedení děti ke kultivovanému řečovému projevu), považuji hlasovou modulaci dabérů. Nepovažuji za vhodné, pokud dabér napodobuje např. hlas dítěte nebo malého zvířete, když nemá odpovídající barvu hlasu. Proč by nemohlo dabovat malé dítě nebo dospělý s odpovídající barvou hlasu, bez potřeby vlastní hlas přizpůsobovat postavě?“ řekla Moravcová. Kriticky hodnotila některé zvolené výrazy (např. mozkolamy, duje silný vítr, trochu prší, atd.), které jsou zřejmě dané snahou o nalezení doslovného překladu z angličtiny. Přikláněla by se k výrazům, které jsou v češtině běžně používané.

Exit mobile version