IBM si připomíná 50. výročí psacího stroje Selectric

Od uvedení legendárního psacího stroje IBM Selectric uplynulo 31. července 50 let. U příležitosti tohoto výročí vydá Americká pošta známku v sérii věnované průkopníkům průmyslového designu.

IBM Selectric se záhy stal designérskou ikonou a ve své době představoval radikální změnu pro každodenní kancelářskou práci po celém světě. Selectric vyvolal senzaci okamžitě po uvedení na trh 31. července 1961 a byl nejrozšířenějším psacím strojem v kancelářích až do ukončení výroby o čtvrt století později. Psací stroj měl celkem 2 800 částí. Mnohé z nich byly navrženy zcela nově, což představovalo náročný úkol i pro IBM, která psací stroje vyráběla od třicátých let. Selectric nabídl radikálně odlišný design od ostatních psacích strojů a trvalo plných sedm let, než mohl být uveden na trh.

Psací stroj Selectric byl revoluční hned v několika ohledech. Díky originální kovové hlavě ve tvaru golfového míčku namísto vějířovitého rozložení kláves bylo možné psát na stroji dosud nepředstavitelnou rychlostí. Zkušený písař dokázal napsat za minutu 90 slov, zatímco na běžném elektrickém psacím stroji to bylo pouze 50. Hlava se pohybovala po stránce. Selectric tak byl prvním psacím strojem, který neměl pohybujícího se jezdce a tudíž na psacím stole zabíral méně místa. Hlavy šly navíc vyměňovat a k dispozici byly uživatelům různé fonty, kurzíva, vědecké značky i sady pro jiné jazyky. V roce 1964 byl stroj ještě obohacen o magnetickou pásku, na niž bylo možné ukládat písmena – Selectric se stal prvním (byť analogovým) textovým procesorem.

Selectric rovněž předcházel prvním počítačovým terminálům a i díky němu se klávesnice stala primárním nástrojem komunikace mezi člověkem a počítačem – namísto tlačítek či pák. Modifikovaný Selectric bylo možné připojit k počítači IBM System/360, což konstruktérům a výzkumným pracovníkům umožnilo pracovat s počítači zcela novým způsobem.

„Psací stroj Selectric, od designu až po funkčnost, byl ve své době nejvýznamnější inovací a zcela změnil způsob, jímž lidé zaznamenávali informace,“ říká Linda Sanford, viceprezidentka divize firemních informací IBM, která se sama na vývoji psacího stroje Selectric podílela. „Téměř dvě desetiletí před nástupem počítačů položil Selectric základy pro textové procesory, které významně zvýšily produktivitu a inspirovaly mnoho uživatelsky přívětivých funkcí, jež dnes v počítačích pokládáme za samozřejmost.“

Elegantní křivky stroje Selectric představovaly vrchol průmyslového designu a produktové inovace IBM. Stroj je dílem Eliota Noyese, slavného architekta a průmyslového designéra, jenž působil jako designový poradce IBM plných 21 let. V nové řadě poštovních známek „Průkopníci amerického průmyslového designu” se Selectric objeví mezi dvanácti dalšími výrobky spolu se jménem designéra.

Špička firemního designu
Design byl dlouhou dobu významnou zásadou firemní kultury v IBM. Její generální ředitel Thomas J. Watson Jr. prohlásil, že „dobrý design znamená úspěch v podnikání“. Právě Watson v roce 1956 najal Noyese jako designového poradce a společně vytvořili první firemní designový program, který v následujících desetiletích utvářel myšlení o podnikovém designu a kultuře.
Program zahrnoval výrobky IBM, budovy, logo i marketingové materiály. Noyes do firmy přivedl umělce, designéry a architekty včetně Paula Randa, Charlese a Ray Eamesovi, Eero Saarinena a Isamu Noguchiho. Ti vytvořili řadu ikon podnikového designu, mimo jiné třeba Výzkumné středisko T. J. Watsona v Yorktown Heights nebo výrazné logo IBM.

Exit mobile version