Znalosti dnes nestačí. Nabídnete víc?

Jste čerstvý absolvent. Znalosti máte, stejně jako další tisícovky vašich vrstevníků. Ale to dnes nestačí. Pokud se chcete prosadit na trhu práce a získat náskok před ostatními, je třeba zaměstnavatelům prodat nejen své znalosti, ale i zkušenosti nabyté praxí.


Jan Louda

Studenti míří do korporací

Většina absolventů vysokoškolských informatických oborů míří do středních a velkých firem, ať již jde o lokální systémové integrátory nebo o velké multinacionální korporace. Přestože poptávka po těchto absolventech je v České republice zatím stále ještě vysoká, firmy si pečlivě vybírají své zaměstnance. Měřítka hodnocení uchazečů jsou jednoduchá – minimalizace nákladů na dodatečné zaškolení a maximalizace přidané hodnoty, kterou nový zaměstnanec firmě přinese.

První faktor úzce souvisí s praxí, kterou student získá během studia. V této oblasti dnes existuje velká konkurence a na studenty útočí spousta nabídek. Je však třeba odlišit praxi od brigády. Tento podstatný rozdíl si mnoho studentů neuvědomuje. Praxe by měla být studentovou investicí do vzdělání, která se mu násobně vrátí v budoucí profesní kariéře. Zaměření praxe by mělo být do oblasti, ve které se hodlá student profilovat, a zároveň by mělo studentovi rozšířit obzory o technologie, které jsou požadovány zákazníky potenciálního budoucího zaměstnavatele a přitom nejsou běžně dostupné v rámci studia.

Druhý faktor je úzce spjatý s osobnostní charakteristikou studenta, ale i zde je prostor se rozvíjet. Jde především o přesah do ostatních oborů, který dnešním absolventům nejvíce chybí. Vysoké školy již na tento trend (nebo požadavek z trhu práce) reagují a do určité míry rozšiřují obory i o předměty věnované tzv. Soft skills. Nejde však jen o prezentační dovednosti, komunikaci a týmovou práci, ale i o pochopení základů z oblasti byznysu, managementu či psychologie.

Stáže a přístup k software

Společnost IBM si z vlastní zkušenosti uvědomuje existenci těchto dvou výše uvedených faktorů, a proto přistupuje k rozvoji IT vzdělanosti na českých vysokých školách aktivním způsobem. Snahou je nejen umožnit studentům účastnit se kvalitní praxe v podobě stážových programů, ale i zpřístupnit jim tzv. Enterprise software (podnikový software). IBM disponuje rozsáhlým a propracovaným programem, v rámci kterého mohou univerzity zdarma využívat software pro potřeby výuky, připravené materiály pro tvorbu osnov a další formy podpory. Příkladem jsou interní stáže pro vybrané studenty, které pořádá softwarové oddělení společnosti IBM. Studenti pracují pod vedením mentora na reálném projektu s praktickým uplatněním. Kromě nových znalostí z oblasti podnikového softwaru si odnesou i zkušenosti s prací v týmu ve velké nadnárodní společnosti a certifikát o úspěšném absolvování stáže.

Další konkrétní příklad úspěšné spolupráce komerční a akademické sféry, tentokrát v oblasti výuky, je využití nejnovější technologie Rational Jazz pro týmový vývoj softwaru (tzv. Collaborative Development). V rámci předmětu „Seminář z programování v jazyce Java“ získají studenti Masarykovy univerzity zkušenosti nejen se samotným vývojem, ale i s nástroji pro verzování, změnové řízení a týmové projektové řízení, které jim otevřená platforma nabízí.

Možnost setkat se nejmodernějšími technologiemi mají studenti i v rámci Software Summer Campu, který každoročně realizuje IBM se společností IBA CZ, Sun Microsystems a Masarykovou univerzitou. Jedná se o týdenní sérii intenzivních workshopů, kde mají studenti možnost vyzkoušet si moderní technologie pod vedením odborných konzultantů nejen z IBM.

Investice do dalších oborů

Přestože společnost IBM je svým zaměřením často vnímána pouze jako IT společnost, aktivně se podílí i na rozvoji multidisciplinarity informatických oborů. IBM investuje i do oblastí požadujících širší záběr dovedností (např. outsourcing). Jako příklad lze uvést iniciaci zavedení nového studijního oboru Service Science, Management and Engineering (služby, řízení a provoz), který je reakcí na nové požadavky kladené na využití IT v dnešní společnosti včetně výše zmíněných dovedností z oblasti byznysu, managementu, psychologie. K této aktivitě se přihlásilo již 5 českých univerzit.

V rámci spolupráce s vysokými školami jsou samozřejmostí i jednorázové semináře na vybraná témata, které IBM realizuje buď samostatně, nebo v rámci výuky. Techničtí experti IBM tak mohou studentům představit nové trendy, technologie a přístupy, které do budoucna budou formovat IT z pohledu komerční sféry, a to vše z pozice společnosti, která je špičkou na poli inovací v IT.

Vzdělávací iniciativy IBM jsou jen jedním pilířem spolupráce s vysokými školami, tím druhým jsou vědecko-výzkumné aktivity. Smyslem těchto aktivit je využít synergie společného univerzitního a komerčního výzkumu a přinést vysokým školám perspektivní oblasti výzkumu.

Profil

Autor článku je absolventem VŠE Praha. Ve společnosti IBM pracuje na pozici ISV Developer Relations, jejíž součástí je i program IBM Academic Initiative. Rozvoji spolupráce s akademickou sférou se věnuje poslední dva roky.

Exit mobile version