Internet Explorer 9 nemá vyhráno

Podle Microsoftu byl Internet Explorer 9 v prvních 24 hodinách stažen 2.3 milionkrát, což je téměř 27 stažení každou sekundu. To však ještě neznamená, že má vyhráno.

Microsoft se při navrhování svého nového prohlížeče, který chce obstát v konkurenci Google Chrome, Firefoxu a dalších, zaměřil především na rychlost a bezpečnost. Interface prohlížeče omezil na průhledné okno s několika minimalistickými tlačítky, aby tak přivedl do centra samotnou webovou zkušenost.

Microsoft má obecně tendenci zveličovat význam počátečního velkého zájmu o své nové produkty, s výjimkou Windows Phone 7, jehož prodej byl od počátku mizivý. Uvážíme-li masivní záběr společnosti napříč různými druhy přístrojů a služeb, nezdá se příliš překvapivé, že nový produkt přiláká miliony zvědavců. Důležitější otázkou však je, zdali se prvotní zájem podaří udržet dlouhodobě.

Pro Microsoft je to klíčová otázka. Podle New Applications je podíl Internet Exploreru na trhu prohlížečů 56,77 procent, následuje Firefox s 21,74 procenty, Google Chrome s 10,93 procenty a Safari s 6,36 procenty. Přestože má Microsoft pohodlnou převahu nad svými soupeři, od března 2009, kdy podíl Internet Exploreru činil 68,46 procent, došlo k jasnému poklesu.

Pokud chce Microsoft zvrátit úpadek, musí vyřešit dva úkoly. Za prvé musí přesvědčit současné uživatele Internet Exploreru, aby upgradovali na jeho nejnovější verzi, místo aby zvolili konkurenční produkt. Na podporu tohoto cíle Microsoft nedávno založil stránku IE6 Countdown, neboli „Internet Explorer 6 to má sečtené“. Snaží se tak uživatele odradit od dalšího užívání staré verze svého prohlížeče.

Druhým úkolem Microsoftu je vyřešit nekompatibilitu nového Internet Exploreru s operačním systémem Windows XP, který je dalším produktem, jejž chce Microsoft poslat na smetiště dějin. I přes snahu Microsoftu a relativně dobrou prodejnost nových Windows 7 přibližně 55 procent osobních počítačů stále běží na Windows XP. To znamená, že na více než polovině počítačů je IE9 nepoužitelný, zatímco Firefox či Chrome na nich pohodlně fungují.

IE9 využívá některé z nejvíce do očí bijících vlastností Windows 7 včetně možnosti přesunutí webové stránky na taskbar, její převedení na ikonu, která po kliknutí pravým tlačítkem umožní snadný přístup k hlavnímu obsahu stránek. Uživatelé WIndows 7 také mohou připnout okno prohlížeče k levému nebo pravému okraji obrazovky, což se hodí obzvláště, chce-li někdo porovnávat obsah dvou stránek vedle sebe.

Podtrženo a shrnuto, Microsoft může jen doufat, že lidé budou postupně přecházet z Windows XP na verzi 7, což není zcela nereálný předpoklad, uvážíme-li, že Windows stále vlastní lví podíl na trhu. Jinou velkou otázkou však zůstává, jak rychle se Microsoftu podaří uvést IE9 na mobilní trh. Přestože se Microsoft zaměřuje především na tradiční oblast, lítý boj probíhá i na bouřlivém poli smartphonů a tabletů.

Zdroj: eWeek

Exit mobile version