Internetový rok 2009 bude zřejmě ve znamení akvizicí

Rok 2009 bude na internetovém trhu ve znamení upevňování pozic, kdy velcí hráči budou namísto investic do oblastí vývoje a výzkumu skupovat menší společnosti. Vyplývá to ze zprávy analytiků americké bankovní společnosti J.P. Morgan. Podle nich není v současné ekonomické situaci vhodné investovat do vlastního vývoje technologií, když hodnoty menších firem výrazně klesají.


Nejlepší strategii pro další růst představují akvizice

V období ekonomické recese, kdy jsou internetové společnosti neustále pod tlakem, představují nejlepší strategii pro další růst akvizice. Jak říká analytik Imran Khan, je pro investice vhodná doba. Zatímco hodnoty menších firem na akciovém trhu klesají v průměru o čtvrtinu, velké společnost jsou v tomto ohledu mnohem stabilnější.

Akvizice mohou být v současné době klíčové

Akvizice navíc představují přístup k technologiím menších společností, což je pro velké hráče v době finančních škrtů v oblasti výzkumu a vývoje klíčové. Podle Khana se výdaje velkých společností do této oblasti snížily oproti loňsku z 25 na 9 procent.

Pět největších amerických internetových firem (Amazon, eBay, Google, Priceline a Yahoo) disponují podle zprávy J.P. Morgan financemi v hotovosti ve výši téměř 27 miliard dolarů. To v kombinaci s již zmíněnou relativně stabilní hodnotou akcií dává tušit celou řadu možných akvizicí.

Projekty budou mít problematický start

Podobně jako na americkém trhu bude mít ekonomická krize dopad také na české internetové prostředí. „Velmi citelné bude investování různých start-upů ze strany institucionálncích investorů. To se, obávám se, letos úplně zastaví,“ řekl ITBiz.cz Jiří Hlavenka, novinář a autor odborných publikací.

Dalším silně zasaženým sektorem bude podle něj internetová reklama. Ta však nemusí nutně poklesnout, jen neporoste tempem 20–30 procent jako v minulých letech, ale výrazně pomaleji. Třetího významného segmentu, internetových obchodů, by se krize měla dotknout jen minimálně, naopak se spíše dá očekávat zvýšený přesun zákazníků na internet.

Velké firmy budou v investicích opatrné

Na dotaz, zda se také na tuzemském internetovém prostředí uchýlí větší hráči k akvizicím menších firem, odpovídá Jiří Hlavenka stručně: „Takovéto akvizice by dávaly lepší logiku než cokoli jiného.“ Na jedné straně bude podle něj řada menších firem nebo projektů k mání lacino, na druhé straně je však zvýšená opatrnost větších hráčů k jakýmkoli investicím. „U privátně vlastněných internetových firem se dá čekat větší odvaha. Ale je těžké říci, jestli převládne odvaha nad opatrností nebo naopak.“

Na českém trhu se však už několikrát ukázalo, že podnikatelé mají bohužel přílišný „sentiment“ ke svým firmám a nevyhodnotí, kdy je doba k prodeji nejlepší. „Často mají i v nedobrých časech a s nedobrými výsledky stále nereálnou představu o hodnotě své firmy nebo svého projektu a nezřídka to s ním dotáhnou až do hořkého konce,“ uzavírá Hlavenka.

Přečtěte si také

Dopady krize v IT
V lednu se za internetovou reklamu utratilo 200 milionů korun
I přes krizi je zájem o zaměstnance v IT, finančních a bankovních službách

Exit mobile version