Průzkumy: za pokles sledovanosti televize může Internet

Poslední roky se stále více a více objevují případy, kdy především mladí lidé trávící svůj volný čas doma nevyhledávají přítomnost televize. Jako náhradu si zvolili nástroj mnohem mocnější a užitečnější; je jím počítač připojený k Internetu. Co je vede k těmto krokům a jaké jsou důsledky jejich počínání?

Nedávný průzkum organizace EIAA (European Interactive Advertising Association) zjistil, že Internetu před televizí dává přednost stále více lidí. A nejen mladých. Počet „surfařů“ nad 55 let stoupl oproti loňskému roku o dvanáct procent. Dokonce osmdesát procent mladých mezi 16 a 24 lety uvedlo, že bez nějaké jimi oblíbené možnosti Internetu by „nepřežili“.

Ale co je k tomu vede? Je snad televize nudnější? Právě Internet poskytuje stále nové a propracovanější služby, mnohdy zdarma. Klasickým příkladem je internetové telefonování, které je zcela zdarma. S pomocí internetu lze telefonovat do mobilních telefonů nebo pevných linek po celém světě, a to za symbolické poplatky.

Internetová televize rovněž přitáhla k počítačům značný počet diváků. Servery jako Youtube nebo Google Video patří mezi nejnavštěvovanější portály současného Internetu. Svůj význam má samozřejmě i zpravodajství, které oproti televiznímu zpracování nabízí větší pohotovost a možnost kdykoliv se k dané informaci zpětně vrátit.

Nejčastěji přitáhne „surfaře“ k monitoru snaha vyhledat danou informaci nebo prohlédnout si poštu (ve více jak 80 procentech případů), dalšími důvody připojení k Internetu jsou stahování hudby nebo poslech internetového rádia (31 procent), připojení se do tzv. společenské sítě za účelem zábavy nebo výměny informací (např. Webgame, World of Warcraft) v 42 procentech. Okolo 27 procent uživatelů navštěvuje Internet hlavně z důvodů pravidelného přispívání do diskuzního fóra a dvacet procent jej využívá ke stahování filmů nebo jiných objemných souborů.

Průzkum organizace IBV (Institute for Business Value) jasně dokazuje, že televize poslední dobou opravdu ztrácí. Z průzkumu vyplývá, že více jak 6 hodin denně prosurfuje na internetu 19 procent oslovených respondentů, stejně dlouhou dobu však u televize stráví pouhých osm procent dotázaných. Jednu až čtyři hodiny strávilo u Internetu 60 procent dotázaných, u televize 66 %. Je třeba podotknout, že časové úseky se týkaly vyloženě volného času, nikoliv práce na Internetu či použití Internetu ve škole.

Největším konkurentem televize se bezesporu stalo internetové video. Podle průzkumu jej využívá nebo by se mu rádo věnovalo 67 procent respondentů. K jeho sledování je však potřeba rychlého připojení. Jak jsou na tom čeští uživatelé?

Průměrná rychlost měření na serveru DSL.cz byla v květnu tohoto roku 1869 kb/s. Připojení je v českých domácnostech stává stále rychlejší. Potvrzuje to fakt, že například v březnu loňského roku byla průměrná naměřená rychlost „pouze“ 936 kb/s.

Související

Televize v mobilu: zkušenosti u nás a v zahraničí
Služba Google Earth nově s videoklipy YouTube
100 Mbit/s připojení k internetu pro domácnosti nabízí Internext 2000

Exit mobile version