Vybíráme internetový obchod pro prodej zboží

Chcete začít podnikat na Internetu nebo jste svůj internetový obchod spustili? Poradíme vám, zda váš eshop splňuje současné trendy. Pokud naopak teprve začínáte, budou se vám hodit praktické rady a doporučení pro výběr vhodného internetového obchodu.


Odborný garant článku

V českém prostředí je samotný termín „elektronický obchod“ vnímán jako vyjádření pro obchodní aktivity nebo výměnu zboží či služeb mezi prodávajícím a kupujícím, případně zprostředkovateli (e-commerce). Zmíněné slovní spojení vyjadřuje také veškeré provozní a technicko-logistické úkoly, které s provozováním internetového obchodu souvisejí (e-business). Do podmnožiny elektronického podnikání (e-business) a elektronického obchodování (e-commerce) patří i samotný internetový obchod, který tvoří interaktivní prostředí mezi podnikatelem a spotřebitelem.

Pokud se rozhodnete začít podnikat na Internetu, jako první zřejmě budete vybírat vhodné řešení pro internetový obchod. Před samotným výběrem vlastností elektronického obchodu musíme zvážit rozsah podnikatelských aktivit, které po eShopu vyžadujeme. Mezi základní vlastnosti, které by měl splňovat váš eShop, můžeme zařadit internetový obchod, systém logistických tras a platebních aktivit a začlenění ekonomického subjektu v rámci podniku. Při výběru vhodného řešení se proto dívejte, zda výrobce nebo poskytovatel internetového obchodu tyto možnosti nabízí.


Rozdíl mezi B2B a B2C

Tajné zkratky B2B a B2C

Na začátku si musíte uvědomit, kdo budou vaši zákazníci. Business to Business (zkratka B2B) označuje obchodování či obchodní vztah mezi obchodními společnostmi (tedy firmami). Hlavním cílem eShopu je zabezpečit prodej výrobků a poskytování služeb mezi velkými společnostmi, které se zaměřují na koncového zákazníka v minimální míře. Nejedná se o obchodování v klasické podobě, ale zejména o uzavírání kontraktů.

Naopak business to customer (business to consumer; zkratka B2C) může být chápana dle okolností použitého kontextu ve dvou smyslech. Business to Customer označuje vztah společnosti (firmy) ke koncovému zákazníkovi. Internetový obchod B2C proto nabízí zboží koncovému zákazníkovi, který také patří mezi nejtypičtější uživatele. Business to Consumer značí vztah společnosti (firmy) ke koncovému spotřebiteli, kterým může být například menší společnost.

Je rovněž možné využít kombinaci různých modelů mezi sebou, kde na levé straně stojí „kdo nabízí“ a na pravé straně „komu se nabízí“ produkt nebo služba.

Kolik to bude stát?

Po zodpovězení základních otázek o vlastnostech eShopu nás bude zajímat nejvíce cena, kterou se míní provozní nálady. Provozní náklady tvoří komplex dílčích nákladů, přičemž ty důležité si postupně rozebereme.

Jestliže se rozhodnete pro eShop řešený na míru, může se částka vyšplhat až k astronomickým číslům. Záleží však na požadavcích zadavatele. „Free eShop“, tedy internetový obchod zdarma, nevyžaduje investovat ani korunu. Na druhou stranu strávíte nemálo času zjišťováním, jakým způsobem autor obchodu postavil své řešení. V horší variantě k tomu využijete zaměstnance, kteří se budou místo své práce věnovat nastavování a spouštění eShopu.

Forma podnájmu tvoří kompromis mezi výše zmíněnými variantami. Je nutné si dát pozor na firmy, které se „tváří“, že mají nejlevnější eShop ve srovnání s jinými firmami, jejichž nabídka obsahuje řešení na míru. Při investici na několik let dopředu je nezbytné propočítat, zda se nám vyplatí pořídit vlastní eShop nebo jej pronajmout.

Elektronický obchod je komplexní dílo, které je vzájemně pospojováno vazbami (např. katalog zboží, nákupní košík pro zákazníky a podobně). Je nezbytné myslet na pohodlí uživatele, aby se v našem internetovém obchodu cítil příjemně, lehce se orientoval v nabízeném zboží a přitom dostal všechny potřebné informace.

Optimalizace pro vyhledávače (SEO)

Současný trend eShopu je uspět nad konkurencí. Převážně starší elektronické obchody se nedokáží svojí aplikační logikou přizpůsobit současným trendům, které jsou zaměřeny na získání zákazníků z interentových vyhledávačů. Přilákání těchto uživatelů Internetu se označuje jako optimalizace pro vyhledávače (SEO) nebo také marketing pro vyhledávače (SEM). Informujte se dostatečně, zda firma, od které si hodláte pořídit eShop, vám dovoluje využít marketing zaměřený na vyhledávače.

Mezi nejtypičtější prvky, které by měl internetový obchod obsahovat, patří dodržení standardů konsorcia W3C, které určují kvalitu výsledného kódu. Důležité je totiž zajistit stejné zobrazení internetové prezentace v různých typech prohlížečů. Pokud eShop zasahuje do veřejné správy, je nezbytné dodržet soulad s novelou Zákona č. 365/2000 Sb. o informačních systémech veřejné správy.

Mezi další faktory, které by měl elektronický obchod splňovat, patří tzv. SEO On-page a SEO Off-page. SEO On-page faktory patří do skupiny, které je možné technicky realizovat. Můžeme jmenovat například tvorbu hezkých internetových adres (URL), správnou stylistiku a členění textu, vhodné rozložení klíčových slov a vzájemné odkazy v rámci internetové prezentace. V případě eshopu je důležité vytvořit hodně odkazů, a to zejména pro vnitřní strukturu internetového obchodu. Jsou to například odkazy na „podobné výrobky“ nebo „nejvíce nakupované výrobky“.

Off-page faktory nelze ve velké míře ovlivnit. Převážně se jedná o budování zpětných odkazů tj. linkbuilding) z jiných webů formou umístění například odkazu z jiné internetové prezentace. Pokud na takový odkaz klikne návštěvník jiného webu, přejde na internetovou stránku vašeho internetového obchodu. Chceme-li zjistit, jaké internetové stránky nám budují zpětné odkazy, zadáme do Googlu výraz: link:naše_URL_adresa. Příkladem může být link:64bit.cz.

Závěrem malá rada

Nikdy nevěřte elektronickým obchodům dle popisu firem. Každá firma bude vyzdvihovat přednosti a na nedostatky již poukazovat nebude. Elektronický obchod je komplexní dílo mnoha programátorů a jiných lidí podílejících se na jednom finálním produktu. Z toho jasně vyplývá potenciální možnost chyb, nelogičností, nepřehlednosti prostředí pro správce a jiné nevýhody. Tato fakta nemůžete zjistit, pokud elektornický obchod nevyzkoušíte. Většina solidních firem dává možnost vyzkoušet jejich produkty po omezenou dobu zdarma, proto je dobré vyzkoušet více elektronických obchodů a teprve poté zvolit nejvíce optimální volbu.

Mohlo by se vám hodit
Internetová reklama za několik haléřů
České firmy pomalu objevují výhody blogů
Adam Javůrek: blog není pro tiskové zprávy

Exit mobile version