Internetový provoz se do roku 2014 zečtyřnásobí

Cisco Systems ve své ročence Visual Networking Index tvrdí, že internetový provoz po celém světě se do roku 2014 zečtyřnásobí, a to hlavně díky videu, které využívají jak konzumenti, tak firmy. Video bude tvořit 91 procent veškerého IP provozu ze strany konzumentů, a v tomto roce dokonce předčí i peer-to-peer provoz.

Provoz v roce 2014 bude podle Cisca činit 767 exabytů. Růst bude velmi rychlý, a mezi lety 2013 a 2014 dojde k vzestupu o celých 100 exabytů – což je asi desetkrát větší provoz než ten, který probíhal na IP sítích v roce 2008. Měsíční provoz v roce 2014 dosáhne 63,9 exabytů, což je podle Cisca srovnatelné s šestnácti miliardami DVD, 21 triliony MP3, a nebo 399 kvadriliony SMS zpráv.

Hlavním zdrojem provozu bude video, a to ve všech formách včetně televize, videa na zakázku, internetového videa a peer-to-peer videa. Navíc do konce tohoto roku globální video provoz přesáhne peer-to-peer provoz. Koncem roku 2010 už bude online video využívat miliarda uživatelů. Toto bude také první rok za posledních deset let, v němž peer-to-peer provoz nebude na vrcholu žebříčku.

Pro ilustraci Cisco uvádí, že množství videa v roce 2014 bude tak velké, že shlédnout by ho všechno by trvalo 72 milionů let. To samozřejmě podle Pankaje Patela, viceprezidenta a hlavního manažera skupiny poskytování služeb v Ciscu, vyvine ohromný tlak na poskytovatele služeb. „Poskytovatelé služeb čelí rozvíjejícím se požadavkům ohledně šíře pásma a škálovatelnosti, protože soukromí, obchodní i mobilní zákazníci mají čím dál tím větší chuť na pokročilé video služby na nejrůznějších sítích a přístrojích,“ říká Patel. „IP sítě musí být dostatečně inteligentní a flexibilní, aby dokázaly utáhnout tento ohromný nárůst provozu.“

Cisco nejenže je vedoucím obchodníkem na poli switchů a routerů, které prohánějí provoz sítěmi, ale také výrazně sází na video v jiných sektorech svého podnikání. Cisco se stal hlavním hráčem v oblasti video konferencí, obzvláště po své koupi firmy Tandberg za 3,4 miliardy dolarů. Cisco si bere na mušku firmy, které chtějí ušetřit za cestování, a chtějí místo toho používat video technologie. Cisco věří, že celosvětový trh s telepresencí by se mohl v průběhu příštích pěti let zvětšit ze současných 3 miliard dolarů na 10 miliard. Cisco navíc chce uvést video komunikace i na trh pro běžné uživatele, a v současnosti testuje uživatelskou telepresenci, která by mohla vstoupit na trh později tento rok. Tento produkt by mohl soutěžit s takovými hráči jako je Skype.

Exit mobile version