Invex: příležitost pro byznys nebo zbytečná investice?

Na Invexu vystavují také společnosti, které své služby nebo software nabízejí převážně firemním zákazníkům nebo klientům ze státní správy. Pokud se vaše firma letošního veletrhu zúčastnila, a přemýšlíte nad smyslem účasti pro příští rok, pak by vás mohly zajímat názory ostatních vystavovatelů. Vyhlídky na příští rok totiž nejsou nijak růžové. Od některých poměrně velkých firem jsme totiž mohli slyšet, že zcela vážně zvažují, zda další Invex skutečně navštíví. Pořadatele tak čeká nelehký úkol – budou muset zvážit, jestli změnit styl veletrhu.


Výrobce antiviru ESET představil na Invexu novou reklamní kampaň,
ve které vystupuje zamyšlený robot.

Ve čtvrtek 26. října byla v odborném pavilonu V k vidění typická situace, kdy zhruba deset studentů okupovalo stánek Smart4Web. Důvod? Samozřejmě neměli zájem získat podrobnější informace o outsourcingu informačních systémů. Přilákaly je ale nafukovací balonky. Kdyby hodlal tuto expozici navštívit vážný zájemce, musel by vyvinout opravdu velké úsilí, aby se dostal k lidem z firmy.

Stejně na tom byli i další zástupci systémů pro podnikovou informatiku. Studenti obklopili kolo štěstí společnosti LCS International nebo čekali na bytelné reklamní tašky u pultu firmy J. K. R. Podle Jiřího Rákosníka, obchodního ředitele J. K. R., je při přípravě na Invex napadlo, že by své propagační materiály těmto mladým návštěvníkům nedávali. Nakonec tuto strategii neuskutečnili. „Nevíte, komu je dají. Pro nás se jedná o krátkodobé PR, protože celé Brno je potom zaplněno reklamou na náš informační systém Byznys,“ vysvětlil mi Jiří Rákosník. Strukturu návštěvníků a zejména míchání odborné veřejnosti se středoškoláky však považuje za nešťastnou.

Podobný názor zastává také Martina Králová, marketingová ředitelka firmy LCS International, tvůrce informačního systému řady Helios. První den považuje za výborný z hlediska návštěvnosti odborníků a firemní klientely, druhý byl také dobrý. Kritizuje naopak přemístění Invexu do termínu podzimních prázdnin nebo autobusy školáků. Vzájemná setkání nových i stávajících zákazníků s jejich odborníky přitom vyžaduje přítomnost všech důležitých zaměstnanců firmy v Brně. „Týden nám stojí firma a chodí tady zástupy dětí? Odborníci ale u našeho stánku byli,“ hodnotí čtvrteční den veletrhu Martina Králová. Pořadatelům veletrhu navrhuje, aby na příštím veletrhu byly tři pavilony zaměřené čistě na řešení pro byznys. Vhodné by například mohlo být spojení s velkou odbornou konferencí, protože v Praze pro takové akce není příliš prostoru. Příští rok bude od invexového týmu vyžadovat záruky a jiné podmínky. Jinou možností by bylo pořádání veletrhu každý druhý rok.

Vyprodáno, cíl splněn

Petra Havlínová, marketingová manažerka firmy DC Concept, vystavující již osmým rokem svůj informační systém QI, potvrzuje kvalitu prvních dvou dnů z hlediska uskutečněných obchodních kontaktů. Zároveň uvádí, že třetí den se na veletrhu objevili koncoví zákazníci a studenti bez zaměření na informatiku. Organizátoři veletrhů také údajně slibovali sobotní návštěvnost podnikatelů, ale tomu manažerka společnosti příliš nevěří. Je otázkou, zda se zúčastní i příštího ročníku. Také ona by byla ráda, kdyby se koncepce veletrhů změnila. „Připravili jsme akci Vyprodáno, kdy na stánku pravidelně spouštíme plachtu s tímto nápisem. Je to naše reakce na ohlasy, že Invex upadá. Když se člověk dobře připraví, tak účast splní cíle,“ dodává ještě Petra Havlínová pro ITBIZ.cz.

Jinak vypadají záměry firmy GORDIC – firma se totiž zaměřuje převážně na státní správu a z firemní klientely pouze na banky nebo podniky s vyšším objemem administrativy. Invex nepovažují za místo, kde by docházelo ke sjednávání obchodu. Jejich přítomnost má pouze ujistit klienty ze státní správy, že je firma stabilní a silná. Alespoň tak to vidí Vladimír Přech, který má ve firmě na starosti komunikaci s novináři. Nadšeni ovšem nejsou z posunutí termínu Invexu do soboty, nevyhovuje jim termín ve dnech prázdnin a studentům v neodborné dny nedávají své informační brožury. Budoucnost nevidí nijak růžově, a tak se budou také rozhodovat na základě výsledků ankety mezi svými návštěvníky.

Grisoft, výrobce antivirového softwaru AVG, zvažuje účast na příštím Invexu. Jejich skupina zákazníků je sice široká a zahrnuje domácí uživatele či firmy, ale jak ITBIZu sdělil vedoucí obchodního oddělení Michal Jukl, potřebují spíše návštěvníky z řad malých i středních firem. Situace by se zlepšila, kdyby se invexovému týmu podařilo na veletrh přilákat všechny zástupce antivirových a bezpečnostních řešení. Účast v čistě byznysovém pavilonu se jim příliš neosvědčila.

Miliarda na informační systémy

Invex i Digitex jsou tradičním místem pro konference a různé doprovodné akce. Některé konference se přitom odehrávají přímo v prostoru u veletržních expozic. To je výhoda pro samotné vystavovatele, kteří si mohou dovolit krátce opustit svůj stánek. Návštěvníci zase nemusejí odcházet do jiných pavilonů a vážní zájemci mohou po diskusi na konferenci odejít k příslušným vystavovatelům. Osobně jsem se takto zúčastnil akce Web 2.0 v pavilonu G1 a několika přednášek ERP fóra.

Hostesky u vstupu do prostoru, kde probíhala konference ERP fórum, se snažily na tuto odbornou akci pouštět pouze registrované účastníky a zastavovat návštěvníky, kteří podle jejich názory nevypadali, že by si chtěli do firmy pořídit informační systém. Protože jsem tentokrát s chutí nechal oblek doma, příjemná slečna mi také zastoupila cestu s otázkou: „Dobrý den, jste registrován na tuto konferenci?“ Témata konference byla různá – část přednášek zástupců jednotlivých firem byla věnována praktickým radám a sdílení zkušeností a některé prezentace se týkaly přímo vybraných systémů.

Například Pavel Štěrba, vedoucí oddělení technologického rozvoje z agentury CzechInvest, seznámil posluchače s možnostmi získání dotace na nákup ERP systému. Šanci mají malé a střední podniky, které se rozhodnou svůj rozvoj zaměřit mimo Prahu. Dotaci v maximální výši až 20 milionů korun je přitom možné získat převážně na pořízení nového informačního systému. Není naopak možné dotovat například prostou obnovu již existujícího informačního systému. Předpokládané datum vyhlášení druhé výzvy programu ICT v podnicích je 1. 5. 2008. V rámci první výzvy přitom došlo 414 žádostí o dotaci v celkové výši jedné miliardy korun, což znamená, že bude podpořena přibližně polovina projektů. Celkem 50 % podaných žádostí jsou žádosti o dotaci na pořízení ERP systému.

Méně vystavovatelů a pokles výstavní plochy

Předběžná závěrečná zpráva Veletrhů Brno uvádí, že na veletrh přijelo vystavovat 519 vystavovatelů z 21 zemí a jejich expozice jste mohli nalézt na ploše 22 870 metrů čtverečních. Ve srovnáním s minulým rokem se letošního Invexu zúčastnilo o 45 firem méně a celková výstavní plocha byla o 6 590 metrů čtverečních nižší. Největší zájem byl podle průzkumů o digitální fotoaparáty, audiovizuální techniku pro domácnost, profesionální hardware a telekomunikace. Podle organizátorů došlo v odborných dnech k nárůstu návštěvníků o 10 % a nárůstu průměrného věku návštěvníků, což pořadatelé vysvětlují snížením počtu organizovaných školních zájezdů a nízkou účastí nejmladších návštěvníků.

Příští rok lze očekávat posílení části, která je věnována fotografické a video technice. Národní technické muzeum a Veletrhy Brno totiž uzavřely vzájemnou spolupráci o pronájmu ochranné známky Interkamera. Tuto ochrannou známku dosud využívala jako pořadatel veletrhu společnost ATEMI, s.r.o. pro mezinárodní veletrh fotografické a video techniky.

Veletrhy Brno v předběžné závěrečné zprávě tvrdí, že letošní Invex přinesl byznys a Digitex zážitky. Otázkou je, zda to stejně vnímají i jednotliví B2B vystavovatelé.

Napsali jsme o Invexu

Petr Ondrášek: Internet není hrobařem veletrhů
Digitex 2007: nastává konec digitální zábavy?
Invex stojí na rozcestí, názory firem se rozcházejí
Slečny na veletrhu Invex 2007
Na Invexu představena rumunská a polská verze Helios Orange
Invex: Křišťálový disk ocenil servery, videokamery i fotoaparáty

Napsali jsme o CeBITu

Jaký je názor českých firem na CeBIT?
CeBIT 2007: Ulička lásky a hrající kanál
CeBIT téměř ovládly čínské firmy
Slečny na veletrhu CeBIT 2007
CeBIT 2007: Jak stát podporuje rumunské ICT firmy

Exit mobile version