První Invex Forum skončilo, odborníci změnu vítají

Invex

Reportáž – Letos se poprvé pod názvem Invex neskrývaly návaly školáků, kteří do Brna vždy přijížděli posbírat co možná nejvíce počítačových časopisů a reklamních propisek. Invex Forum totiž společně s konferencí 3IN představoval dvoudenní maratón konferencí a přednášek, na kterých se sešli odborníci, manažeři a představitelé veřejné správy. O čem se diskutovalo? To už v dnešní reportáži.

Invex Forum a konference 3IN letos na brněnském výstavišti obsadily pavilon P, který byl celý neprostupně obehnán vysokým plotem. Parkovalo se přímo u pavilonu. Už se totiž nejednalo o veletrh, jaký si pamatujeme z minulých let, ale o sérii odborných konferencí, na které se sešli kromě odborníků i vysocí představitelé různých společností. Sám jsem musel při akreditaci složitě dokazovat, že jsem zástupce médií, což na druhou stranu považuju spíše za důsledek nezvládnuté administrace, než za chybu z mé strany nebo ze strany redakce.

V každém případě nabylo Invex Forum konečně jakési komornější a poklidnější atmosféry. Pavilon P je sám o sobě velký, každá konference měla své určené místo, takže každý věděl, kam má jít, a konečně počet návštěvníků odpovídal odbornosti celé akce. Zatímco v loňském roce přišlo na trojlístek veletrhů Invex, Digitex, Interkamera více než 53 tisíc lidí, letos jich podle prvních odhadů bylo kolem 3 tisíc. To, že se veletrhy Digitex a Interkamera, které jsou zaměřené na digitální a spotřební elektroniku, termínově oddělily, považuji jednoznačně za plus.

Přednášky při kávě a chlebíčku

V rámci Invex Fora, které obsadilo větší část pavilonu, byly pro návštěvníky připraveny nejen tradiční stánky, ale především čtyři přednáškové sály. Již tradiční dvoudenní ERP Fórum se opět věnovalo problematice podnikových informačních systémů. Nechyběli nejvyšší představitelé společností ABRA Software, Asseco Solutions, CCV Informační systémy, DC Concept a J.K.R, kteří ve dvou panelových diskusích řešili nasazení ERP systémů v různých podmínkách, jako jsou distribuční firmy, poskytovatelé služeb nebo výrobní a stavební podniky.

Společnost DC Concept, výrobce informačního systému QI, také na konferenci uzavřela partnerství s ARCON Technology, dodavatelem informačního systému SAFÍR. Spojení by podle představitelů mělo vzájemně posílit pozice na trhu ve vztahu jak ke stávajícím, tak k potenciálním klientům. Firmy chtějí spojit své know-how a to především v oblasti plánování výroby. „Očekáváme, že společně s Arconem dopracujeme pokročilé plánování výroby v QI, což produkt posune na špičku v kategorii APS (advanced planning and scheduling),“ uvedl při podpisu smlouvy Jan Mezer, generální ředitel společnosti DC Concept.

Konference IT 1.0/2.0 se zabývala střetáváním svou světů informačních technologií, toho starého a toho nového. Už výčet přednášejících sliboval nevšední zážitek, což se potvrdilo. Podle analytika Petra Koubského, který konferenci moderoval, se informatika rozdělila na dva světy. V jednom vládne Microsoft, v druhém Google, a třebaže si oba trochu konkurují, navzájem se potřebují.

Problematice se postupně věnovali odborní novináři, vývojáři a podnikatelé. Málokdo z nich se přitom nedotkl fenoménu poslední doby, kterým se staly sociální sítě, potažmo Facebook. Právě ten nabízí zcela nové obchodní příležitosti a je stále atraktivnější pro zadavatele reklamy. „Nejdůležitější je se naučit s Facebookem pracovat a trpělivě budovat vztah s klienty,“ řekl Lukáš Maixner, ředitel společnosti Candytech, která se specializuje na marketing na internetu.

Zandl: Když jste mimo, tak jste mimo

Svou skeptickou a místy ironickou přednáškou zaujal také Patrick Zandl, internetový publicista a současný šéfredaktor serveru Lupa.cz. Opřel se v ní hned o několik témat, od telekomunikačních operátorů, které označil za predátory před svým vyhynutím („Otázkou je, zda nový management v telekomunikačních firmách dokáže zvrátit tuto cestu.“), až po mladou generaci, která je podle něj s novými médii zcela provázaná a život v sociálních sítích považuje za svou přirozenost.

Sérii přednášek nabídla v rámci Invex Fora také konference nazvaná příhodně Inovační potenciál ICT, která se v pondělí zabývala například novými podnikatelskými modely či netradičním využitím informací a znalostí. „Potenciál informačních a komunikačních technologií je v nastupující znalostní ekonomice obrovský a povede k zásadním a radikálním inovacím podnikání,“ uvedl v úvodu Petr Hujňák, ředitel společnosti Per Partes Consulting. Nástup interaktivních aplikací se zabudovanými znalostmi a umělou inteligencí podle něj způsobí generační obměnu softwarového a hardwarového vybavení včetně depersonalizace osobních počítačů.

Datové schránky nejsou bez problémů

V poněkud odlišném duchu se nesla konference 3IN, která probíhala paralelně s Invex Forem a zabývala se oblastí veřejné správy. Oddělena byla pouze vzduchovou stěnou, takže bylo možné mezi oběma akcemi volně procházet. Dominantní tady bylo vyvýšené pódium, na kterém se odehrávalo vše podstatné. Návštěvníci pak mohli sedět u malých stolků poblíž občerstvení nebo přímo před pódiem. Na velkoplošnou obrazovku se pak přenášelo vše důležité.

Konferenci zahájil ministr vnitra Martin Pecina, který potvrdil zájem české vlády na pokračování projektů elektronizace veřejné správy, přičemž tento úkol označil jako jeden z prioritních. Velkou zkouškou přechodu na eGovernment pak podle něj bude spuštění ostrého provozu informačního systému datových schránek, který proběhne 1. listopadu. Právě proto byly datové schránky jedním z nosných témat celé konference.

Datové schránky musí podle zákona od listopadu používat všechny společnosti zapsané v obchodním rejstříku, úřady a státní instituce. Přestože Pecina vyjádřil přesvědčení, že systém je dobře nastaven a bude fungovat podle očekávání, problémem se může stát skutečnost, že si datové schránky zatím aktivovalo pouze 10 procent uživatelů. Koncem října tak hrozí přetížení systému. „Systém je robustní, ale teprve start bude tím opravdovým testem a trochu se obáváme toho, že pokud to všichni nechají na poslední den, dojde k tomu, že ten systém nebude v každou chvíli průchodný,“ řekl Petr Sedláček, generální ředitel České pošty, která má na starost provoz informačního systému datových schránek a také rozesílání přístupových údajů.

S problémy se však potýkají i státní instituce. Ačkoliv jim to ukládá zákon, všechny plný přechod na datové schránky nestihnou. Jak uvedl ministr Pecina, budou tyto instituce datových schránek využívat pouze pro vnější komunikaci, ale v rámci úřadu nechají dokumenty nadále putovat v papírové podobě. „Zpráva z datové schránky nedoputuje až k adresátovi, ale na podatelnu, kde ji úřednice vytiskne, orazítkuje a v rámci úřadu bude putovat tradiční cestou,“ řekl na novinářům Pecina.

Další klíčovou otázkou konference 3IN byl projekt, který odstartuje příští rok, takzvané základní registry veřejné správy. Jejich zavedení přinese zásadní ulehčení všem občanům při kontaktu z úřady. Díky základním registrům nadále nebude nutno stále znovu vyplňovat do formulářů údaje, které již občan někdy dříve úřadům poskytl. Informace budou k dispozici v některém ze základních registrů a každý úředník si je bude moci ověřit sám, aniž by tím zbytečně zatěžoval žadatele.

Úterý: bezpečnost a outsourcing

Druhý den pokračovalo dvoudenní ERP FORUM a ICT Forum pro školy, kde se přednášející zabývali technologiemi a produkty pro zkvalitnění pedagogické praxe. Pondělní akce Inovační potenciál ICT a IT 1.0/2.0 v úterý nahradily projekty Svět IT Security a Outsourcing a insourcing. Druhá z nich měla podobu především příkladů z praxe a případových studií, v podání zástupců společností Oracle a Hewlett-Packard. Na konferenci Svět IT Security se střídali zástupci bezpečnostních firem s přehledovými přednáškami nezávislých analytiků. Návštěvnost však proti prvnímu dni poněkud prořídla.

Nakročeno správným směrem?

Nabitý program pavilonu P doplňovaly již zmíněné tři tisícovky návštěvníků, z velké části z řad odborníků a manažerů. S číslem jsou podle agentury ČTK spokojeni také pořadatelé. „S účastí jsme spokojeni, protože složení návštěvníků přesně odpovídá tomu, koho jsme chtěli oslovit,“ uvedla Kristýna Šnajdrová, tisková mluvčí Invex Fora. Podle ní je zatím složité odhadnout, zda se bude projekt ve stejném formátu konat i v příštím roce. O případných změnách se totiž ještě bude jednat a klíčový bude také názor partnerů jednotlivých konferencí.

Z prvních reakcí návštěvníků však vyplývá, že přeměna tradičního veletrhu Invex na odbornou konferenci byl krok správným směrem. Příjemná atmosféra (kterou mně osobně kazil jen téměř celé pondělní odpoledne nefungující internet v press centru) totiž může představovat hlavní důvod, proč by se návštěvníci a firmy, kterých se letos zúčastnilo na 90, měli vracet i v dalších letech.

Foto: Tiskové oddělení BVV

Exit mobile version