Glosa: Apad, iPed, iRobot a ti ostatní, aneb tablety po čínsku

Všechna tištěná i internetová média, která alespoň tuší existenci oblasti spotřební elektroniky, si v posledních měsících nemohla dovolit neinformovat o nejnovějším „jablíčkovém“ počinu, tabletu iPad. Zařízení se bezesporu stalo fenoménem a žádná ročenka, která se bude rokem 2010 zabývat, jej nebude moci opomenout. Mnozí říkají, že iPad vytvořil zcela novou kategorii zařízení, tedy tablety, jejímž jediným zástupcem je dosud on sám. Ať už ve své originální podobě, nebo jako jedna z několika existujících kopií.


iPed…napůl iPhone, napůl iPad.

Od počátku dubna neuplynul snad jediný týden, aby se iPad nějakým způsobem nedostal do médií. Zprávy o „neočekávaně vysokém“ zájmu vystřídaly první recenze a překonání milionových hranic prodaných kusů, a když už se zdálo, že nebude o čem psát, tak i negativní recenze na téma „jak je to vlastně hloupý výrobek, který si rozumný člověk domů nikdy nepořídí.“ No už si jej pořídilo na tři miliony lidí, takže zas tak špatný asi nebude. Ostatně iPhonů se dodnes prodalo na 52 milionů, a to i přesto, že z hlediska hardwarového srovnání se zbytkem trhu se jedná o poměrně mizerný telefon.

Ale produkty Applu jsou o něčem jiném, o stylu, o designu, o netradičnosti, nebo možná o pocitu nezávislosti na pirátech a zlodějích, jako je v očích mnoha lidí Microsoft. Každý si důvod najde a každý má v podstatě pravdu. Zásadně ale platí, že Apple je prostě Apple a vždycky bude jiný, tedy bude přitahovat i něčím jiným, než ostatní výrobci.

Na iPadu je ale zajímavá především jedna věc – v dnešním globalizovaném světě, kdy si v supermarketech vybíráme z desítek druhů skoro stejných sušenek a při koupi televize máme na výběr ze stovek jen minimálně se lišících modelů, iPad jednoduše nemá konkurenci. Tedy, alespoň mezi „obvyklými“ výrobci. Zatímco Hewlett-Packard odložil vývoj svého modelu Slate, Microsoft vlastní projekt Courier raději rovnou zahodil a jedinou jakous takous naději tak představuje Dell a jeho „napůl smartphone, napůl tablet“ Streak, představili své variace na iPad i někteří absolutně neznámí čínští výrobci.

Za tablety do Číny

V obchodech s elektronikou po většině jihovýchodní Asie se tak už několik měsíců můžeme setkat s „nejmodernějšími tablety“ nesoucími hrdé názvy jako je Apad, iPed, nebo iRobot. Ty se, kromě nápadně podobného jména, skutečnému iPadu podobají prakticky ve všem možném, od tvaru, velikosti a výbavy zařízení až po design krabice, ve kterých jsou prodávány.


Jedno písmenko a jaká změna…

Jako nejvěrnější kopie se profiluje bezesporu zařízení označené jako iPed. A není tomu jen kvůli významné podobě názvů obou tabletů. iPed vypadá bez nadsázky jako kříženec mezi iPadem a iPhonem, přičemž od obou si vzal zhruba stejným dílem. Výsledkem je buclaté zařízení připomínající spíše tlustý iPhone, než cokoliv jiného, které navíc postrádá designový punc, tak charakteristický pro všechny produkty Applu. I přesto, že použitým operačním systémem j OS Android ve verzi 1.5, neodpustil si výrobce umístit na plochu ikonku prakticky okopírovanou z multimediálního přehrávače iPod Touch. Takže nakonec je iPed vlastně takovým křížencem napříč všemi multifunkčními produkty Applu. Pořídit si jej můžete za příjemných 2 100 Kč.

Druhá napodobenina se jmenuje Apad a není v podstatě ničím jiným, než zvětšeným iPhonem. Zařízení se chlubí sedmi palcovým dotykovým displejem a „výkonným hardwarem,“ který ovšem není specifikován, těžko si tak představit, co pod tím výrobce myslí. Z námi známých zařízení je Apad možné přirovnat k chystanému Dellu Streak, který svými rozměry míří na půl cesty mezi smartphony a tablety.

Asi nejzdařilejší napodobeninou je pak tablet pojmenovaný iRobot, což má evidentně odkazovat na použití Androidu jakožto operačního systému. Podobnost skutečného iPadu s iRobotem je viditelná skutečně všude, od prakticky identických krabic, ve kterých je prodáván, až po podobu samotného zařízení, která je tak věrná, že iRobot je na první pohled od iPadu jen těžko rozeznatelný. Cenově se iRobot pohybuje od 2 500 do zhruba 5 000 Kč.


Těžko hádat, jaký systém bude toto zařízení používat.

Android táhne

Všechny čínské verze iPadu pak spojuje využití operačního systému Android a poměrně zajímavého hardware. Pokud se lze spolehnout na to, co uvádí jejich výrobci, jsou zařízení vybavena výkonným gigahertzovým procesorem, vnitřní pamětí pohybující se od 512 MB do 4 GB, displejem s vysokým rozlišením a podporou pro připojení WiFi. To vše doplněné „nezbytnostmi“ jako kamera, mikrofon, USB a čtečka SD karet, tedy vymoženosti, kterými se ani „skutečný iPad“ nemůže pochlubit. A to vše navíc za velmi přijatelnou cenu.

Jakkoliv vypadají čínské plagiáty vtipně, a mimo svůj domovský region by se pravděpodobně prodávaly jen velmi špatně, jedna věc se Číňanům upřít nesmí. Tou je jejich pracovitost, snaha a odhodlání. Například první „kopie“ se objevily už několik týdnů před oficiálním vydáním samotného iPadu, tamní inženýři tak napodobovali zařízení, které znali jen z několika málo videí a pár fotografií. To je samo o sobě dost obdivuhodné.

Na druhou stranu si člověk pokládá otázku, proč se čínští výrobci nepokusí prorazit s vlastním, respektive tedy neokopírovaným, zařízením. Technologie na to evidentně mají, na konstrukci iPadů není moc nového k vymýšlení a technicky vzato stačí přijít jen s trochu odlišným designem a novým jménem. Ale doba Číny asi teprve přijde a s úspěchem, s jakým se prosazuje výrobce komunikační techniky Huawei, se budeme stýkat u stále více tamních firem.

Exit mobile version