IT byznys: iTunes třetí v prodeji hudby

Graf

Apple iTunes je třetím nějvětším hráčem na trhu s hudbou. Podařilo se mu překonat dokonce Amazon.com, který skončil na čtvrtém místě. • Nintendo sebralo firmě Sony její výsluní na trhu. Akcie Nintenda mírně stoupají, ale odborníci varují před uspěchanými nákupy. • Sony mění vedení. Nový ředitel by měl proměnit neziskové aktivity v ziskové a vytvořit nové obchodní vztahy. • Mobily s fotoaparáty slaví globální úspěch. Prodalo se přibližně 3 miliony telefonů za rok. • Creative vypouští nový mp3 přehrávač. Měl by obsahovat zabudované FM rádio, hodiny, stopky i mikrofon, který zajistí možnost použití zařízení jako diktafonu.

Výsledky průzkumu NPD Group hovoří jasně – Apple iTunes je třetím největším hráčem na poli prodeje hudby. Předehnal dokonce Amazon.com a před ním jsou jen giganty Wal-Mart a BestBuy.

Průzkum se zakládal na údajích o prodeji v prvním čtvrtletí tohoto roku. V případě internetového prodeje bere 12 skladeb jako jedno prodané CD. Podle těchto kritérií si vítězové rozdělili podíl na trhu takto: Wal-Mart 15,8 procenta, BestBuy 13,8 procenta a iTunes třetí s 9,8 procenty. Amazon.com na čtvrtém místě má 6,6 procenta trhu.

Tato čísla ukazují, že je prodej hudby on-line stále oblíbenější. Nabízí nesporně širší možnosti. Pokud se vám například nelíbí všechny písničky na albu, zaplatíte jen za ty, které chcete. Podle statistik stoupl on-line prodej oproti loňskému roku o 49 procent.

Nintendo překonalo Sony

Firma Nintendo se dostala do Top Ten japonských firem. Zařadila se tak po bok společností jako jsou Toyota Motors, Honda Motors a Canon. Sesadila tak i dlouho dominujícího výrobce konzolí Sony.

Konzole Nintendo Wii překonala prodeje Sony Playstation 3 tři ku jedné. Zničila tak výsadní postavení Sony na trhu. „Je zcela zřetelné, že Nintendo opět zaujímá své postavení na trhu a bere si zpět to, co mu firma Sony vzala“, řekl analytik společnosti Mizuho Securities Takeshi Koyama agentuře Reuters.

Akcie Nintenda teď mírně stoupají, ale odborníci varují před uspěchanými nákupy. „Jeden negativní faktor a akcie začnou padat, pozice není stabilní“, říká k tomu Koyama. Akcie firmy Sony vzrostly o 67 procent za poslední dva roky a překonaly dokonce i průměr indexu Nikkei, který stoupl o 57 procent. Sony, dominantní společnost 30miliardového herního průmyslu, vládla na trhu s konzolemi Sony Playstation 1 a 2. Třetí generace konzole nezaznamenala úspěch kvůli vysokým cenám a malé nabídce atraktivních titulů. Místo na trhu tak zaplnilo Nintendo. I prodeje hovoří jasně: květnových 81 604 kusů Playstation 3 je v porovnání s 338 278 kusy Wii a 154 932 kusy Microsoft Xbox opravdu nízké číslo.

Sony přichází o postavení na trhu

Společnost Sony přichází o výsadní postavení na trhu. S tím se ale nehodlá smířit. V současnosti mění vedení ve videoherní sekci. Na místo ředitele nastoupil Kazuo Harai. A toho nečeká zrovna lehký úkol.

Měl by proměnit neziskové aktivity v ziskové a vytvořit nové obchodní vztahy – jak interně, tak externě. Sám Kazuo připouští i nutnost organizačních změn, především ke zlepšení komunikace. Právě v nedostatečné komunikaci a nedostatečné propojenosti jednotlivých sekcí uvnitř Sony spatřuje Kazuo neúspěch firmy v posledním období.

Prodej telefonů s fotoaparátem stoupá

Letos je mezi uživateli v používání celosvětově zhruba 1 miliarda telefonů s fotoaparátem. Je to výsledek růstu, který tento sektor zažívá už od uvedení prvního mobilu s fotoaparátem na trh před sedmi lety. Tenkrát se prodalo asi 3 miliony telefonů za rok. Loni to bylo už 500 milionů. To vyplývá z čísel společnosti Strategy Analytics Ltd.

Spíše než nové produkty se výrobci zaměřují na ty stávající, které s každým novým modelem vylepšují. „Prakticky kopírují trh s klasickými fotoaparáty“, říká Neil Mawton, analytik společnosti Strategy Analytics Ltd. pro server pcworld.com.

Změny se chystají v hardwaru telefonů. Místo dosavadních CCD senzorů se chystá pole pro levnější technologii CMOS. Je to však krok kupředu? Cenově? Ano. Kvalitativně? Ne. Technologie CMOS je levnější a více vydrží, ale neprodukuje takovou obrazovou kvalitu jako snímače CCD. Sníží však výrobní náklady, protože většina dodavatelů se zaměřuje právě na CMOS snímače.

„Stále je zde ale poptávka po levných telefonech bez fotoaparátu. Ty se budou na výsluní držet ještě mnoho let,“ říká Mawton.

Creative vypustí Zen Stone Plus

Firma Creative oznámila novou verzi svého hudebního přehrávače Zen Stone. Ten bude mít název Zen Stone Plus.

Měl by obsahovat zabudované FM rádio, hodiny, stopky i mikrofon, který zajistí možnost použití zařízení jako diktafonu. Bude mít 2 GB flash paměti a malý modrý kulatý display. Pro přenos písniček do zařízení nebudete, stejně jako u předchozího modelu, potřebovat žádný speciální software – zařízení se chová jako flash disk. Při bitrate 64 kb/s by se mělo na přehrávač vejít teoreticky 1000 písniček. Prakticky, při vyšším bitrate, který se obyčejně používá při ripování CD či nakupování skladeb přes Internet, se budou možnosti přehrávače pohybovat okolo 500 – 700 skladeb.

{seealso}
Zaváděcí cena by měla být 49 dolarů. Za tuto cenu obsahuje přehrávač dvakrát více kapacity než jeho předchůdce. Prodeje se dají očekávat velké – přehrávač má dvakrát větší kapacitu za stejnou cenu jako jeho konkurence – Apple iPod Shuffle MP3 player. Vzhledem k faktu, že je Creative velmi známé jméno v oblasti mp3, by se mohl stát dobrou alternativou. Přehrávač bude k dispozici v černé, bílé, červené, modré, růžové a zelené, tedy stejně jako jeho předchůdce Zen Stone, který se teď prodává za 28 dolarů.

Exit mobile version