Jak se využívá marketing pro lákání zaměstnanců

Kravatak

O tom, že v IT není dostatek zaměstnanců, si snad už cvrlikají i vrabci na střechách. Nedávný průzkum společnosti GCS také odhalil, jak jsou lidé z tohoto oboru vnímáni ostatními zaměstnanci. „Ajťáci“ jsou považováni za spolupracovníky, kteří tráví u počítače dlouhé hodiny a mají nulové sociální dovednosti. Závěr výzkumu zároveň obsahoval doporučení, aby na sobě profesionálové zapracovali, jinak se jim nepodaří získat do svých týmů nové zaměstnance.

Firmy řeší nedostatek kvalitních zaměstnanců v IT různě. Například internetová agentura FG Forrest připravila kampaň s názvem P(r)osaďte se. Hlavním tématem kampaně se staly inzeráty s křesly, které měly symbolizovat konkrétní pracovní pozice. Oddělení potom byla zastřešena společným sloganem „posaďte se a prosaďte se“. Společnost tvrdí, že v průběhu února po startu kampaně zaznamenala čtyřikrát více žádostí o zaměstnání než v předchozích měsících. Přesto se nepodařilo obsadit pozici Java programátora, a tak agentura svoji nabídku rozšířila na finanční odměny. „Každému, kdo nám doporučí vhodného zájemce, vyplatíme 30 tisíc korun. Nárok na částku vzniká poté, co u nás daný uchazeč po uzavření pracovní smlouvy úspěšně absolvuje tříměsíční zkušební dobu,“ upřesnil podrobnosti Radovan Jelen, výkonný ředitel FG Forrest.

Tím možnosti kampaní nekončí: firma plánuje na léto a podzim další akce. Navíc pokračuje v oslovování budoucích spolupracovníků na školách, které se zaměřují na informační technologie. Jako příklad uvádí soutěže a přednášky pro studenty Univerzity Hradec Králové. „‚P(r)osaďte se je naší nejúspěšnější náborovou kampaní za poslední tři roky. Počet nových Forrestů je už nyní skoro rekordní: zvýšil naše kapacity na celkem 45 zaměstnanců, tedy o čtvrtinu původního stavu,“ hodnotí HR manažerka FG Forrest Bc. Monika Rovenská. Agentura přitom není jediná, kdo se na trhu snaží oslovit zájemce formou soutěží a spolupráce s vysokými školami.

Výrobce informačního systému Abra Software vyhlašuje pravidelně soutěž s názvem Diplomová práce roku. Na tomto příkladu je vidět, jak roste zájem studentů o soutěž. Zatímco v prvním roce se k obhajobě práce v anglickém jazyce přihlásilo pouhých osm studentů, následující rok toto číslo vzrostlo na 39. Projekt navíc podpořilo Sdružení pro informační společnost (SPIS), Česká společnost pro systémovou integraci (ČSSI), Česká asociace manažerů úseků informačních technologií (CACIO) a dalších pět firemních partnerů z řad velkých IT firem. Porota složená ze zástupců akademické obce i firem rozdělí mezi studenty částku v celkové výši 400 tisíc korun. Partnerské firmy navíc získají možnost talenty rovnou oslovit pro spolupráci.

Vítězem minulého ročníku se stal Ondrej Martinský z Fakulty informačních technologií VUT Brno, který dostal nejen šek na 100 tisíc korun, ale také nabídku pracovat pro pořadatele soutěže. Projektu se mohou zúčastnit studenti, kteří studují v denním nebo distančním studijním programu na některé z vysokých škol v České nebo Slovenské republice a budou v daném akademickém roce obhajovat diplomovou nebo bakalářskou práci v oboru IT. „Pořádáme už třetí ročník, protože chceme podporovat studenty vysokých škol a zvýšit prestiž oboru informační technologie,“ uvedla vedoucí projektu Diplomová práce roku v ABRA Software Lenka Sladovníková. „Naším cílem je umožnit nadaným studentům více vyniknout a získat lepší uplatnění v praxi.“

Jiným a poměrně netradičním příkladem využití marketingu v oblasti lidských zdrojů a personalistiky je akce s názvem Rock for IT. Pořadatelem je personální agentura Deckard & Penfield a nápad je prostý: vytáhnout „ajťáky“ na koncert některé z populární rockové skupiny, nabídnout jim pivo i klobásu zdarma a zároveň využít jejich přítomnosti k nenápadné nabídce lákavých zaměstnání uvedených na letáčku ke vstupenkám. Výsledek? Minulý rok v říjnu se rozdalo více než 1 600 párků a vytočilo 2 000 piv. Skupina Mig 21 dokázala bavit necelou dvoutisícovku nadšených fanoušků takovým způsobem, že si zpěvák Jiří Macháček neodpustil poznámku: „“Skvělý! Vidím, že ve vás IT odbornících ještě zůstaly zbytky lidí!“. Personální agentura plánuje podobná setkání pořádat pravidelně každý rok. Do dubna letošního roku probíhalo veřejné hlasování o skupině, která letos na akci zřejmě vystoupí. Lidé si mohli vybírat mezi skupinami Divokej Bill, Tata Boys, Kabát, Monkey Business nebo Lenkou Dusilovou.

Podobný záměr má také letošní 9. ročník ankety o nejoblíbenější linuxovou distribuci pořádaný naším sesterským serverem AbcLinuxu.cz. Účastníci této ankety vybírají distribuci operačního systému Linux a zároveň mohou vyhrát některou z lákavých cen, jako je například počítač Asus EEE PC 701 4G, hardware značky AMD nebo linuxový software ESET. Akci využil pro zviditelnění značky mezi čtenáři (a tím i potenciálními zaměstnanci) například internetový portál Seznam.cz, společnost IBM nebo LMC, s. r. o., provozovatelé portálu pracovních příležitostí Jobs.cz. Právě slavnostní vyhlášení výsledků různých IT soutěží může být pro personální agentury možností, jak oslovit poměrně specifickou skupinu zaměstnanců z oboru informačních technologií. Akce přitom nemusí na první pohled vypadat jako zdroj pro nábor nových pracovníků.

Na open source, a tedy i vývojáře, cílí další akce. Tentokrát se jedná o třetí ročník ankety Czech Open Source 2008, který oceňuje nejoblíbenější projekty českého svobodného softwaru. Vítěze vybírají čtenáři serveru Root.cz a odborná porota. Cílem ankety je popularizace myšlenky open source a ocenění konkrétních tuzemských projektů, které si zaslouží pozornost uživatelů. Na rozdíl od předchozí akce však mezi partnery nenajdete firmu, která by se přímo zabývala IT personalistikou nebo výrazně aktivně hledala nové zaměstnance.

Kromě pořádání tematicky zaměřených akcí je další neméně zajímavou formou den otevřených dveří. Ten uspořádala v červnu minulého roku česká pobočka komunikačního programu Skype. „Od té doby pracuje v kanceláři čtrnáct lidí, tým je složen ze senior vývojářů v PHP, kteří pro nás vyvíjejí web-backend, a pak máme lidi v C++, kteří se podílejí na vývoji centrálních služeb Skype, což je Skype-in, Skype-out, Call forwarding a další,“ shrnul výsledky v rozhovoru pro ITBIZ.cz Philippe Bernard, generální ředitel české pobočky. Samotný den otevřených dveří měl také dobrou odezvu v odborných médiích, protože mezi pozvanými byli také čeští novináři. Přestože firma sídlí ve stejné budově jako internetový portál Seznam.cz, přetahování zaměstnanců podle Bernarda nehrozí: „Jsme tvrdohlaví, protože jsme zvolili strategii, že prozatím hledáme jen velmi zkušené lidi, kteří mají řekněme více než pět let zkušeností s profesionálním vývojem.“

Pokud tedy chcete získávat nové zaměstnance v IT, recept vypadá zdánlivě jednoduše. Uspořádejte pro ně zajímavou akci a pokuste se pomocí různých webových dotazníků filtrovat pouze vážné a kvalifikované zájemce. Udělejte ve své firmě den otevřených dveří, ukažte lidem a budoucím vývojářům jejich pracoviště a milého šéfa. Začněte aktivně spolupracovat s vysokými školami, kde mohou vaši odborníci vystupovat a nebojte se společně s partnery uspořádat soutěž o pořádné peníze. Můžete také vypsat odměnu pro současný tým a věnovat jim například poukázku či peníze za přivedení nového zaměstnance. A pokud nemusíte zrovna šetřit, je možné vaši náborovou kampaň přenést na odborné internetové servery nebo dokonce tištěné inzeráty v časopisech. Jenom nesmíte zapomínat, že podobné úsilí zřejmě vyvíjí i vaše nejbližší konkurence.

Exit mobile version