IT byznys: nedostatečná kontrola zadluženosti zákazníků

Podle výsledků průzkumu společnosti SPSS obchodníci ignorují nebezpečí zadluženosti svých zákazníků. • Podle serveru Bankovnipoplatky.com se za rok 2008 vybralo na bankovních poplatcích přes 36,1 miliardy korun. • Společnost Asseco Czech Republic při příležitosti konference ISSS 2009 v Hradci Králové spouští vlastní informační portál pro podporu rozvoje eGovernmentu v České republice.


Obchodníci se nechrání proti nesplacení pohledávek zákazníků

Podcenění zadlužení zákazníků

Průzkum zadluženosti spotřebitelů, který na zadání společnosti SPSS zrealizovala agentura Vanson Bourne, ukázal, že se velká část obchodníků nechrání před hrozbou nesplacených pohledávek svých zákazníků. Výzkum byl mezi obchodníky proveden za účelem zhodnocení jejich postoje k zadluženosti zákazníků v období ekonomické krize. Celých 36 % dotázaných obchodníků se nechrání ani tím, že by proaktivně kontrolovalo historii zadluženosti nebo úvěrové záznamy svých zákazníků v databázi.

„V období, kdy české domácnosti dluží přes 883 miliard, by obchodníci měli na finanční závazky svých zákazníků shlížet zvlášť citlivě. Doba výrazných slev totiž může mnohé zákazníky zlákat k přeceňování svých dalších výdajů,“ říká Jan Řehák, ředitel a jednatel SPSS CR. Zvýšené riziko vysokých dluhů a pohledávek roste úměrně s ekonomickým poklesem a lze proto předpokládat, že se v současné hospodářské situaci tento trend výrazněji projeví. Obchodníci by se tedy měli snažit identifikovat zákazníky, kteří nejsou schopni splácet své dluhy.

Z průzkumu také vyplynulo, že 68 % obchodníků v současnosti dává přednost zeštíhlování provozních nákladů před zvyšováním výnosů a zisků. Pouze 7 % respondentů uvedlo, že se aktuálně soustředí především na výběr značně vysokých dluhů a dává jim přednost před ostatními obchodními pohledávkami.

Predictive Analytics software, který analyzuje zákaznická data pro obchodní rozhodování, umožňuje organizacím identifikovat možné riziko spojené s existujícími a potenciálními zákazníky. Může správně zhodnotit úvěruschopnost zákazníků, takže vystavení společnosti riziku může být minimalizováno.

Bankovní poplatky za rok 2008 – přes 36,1 miliard

Server Bankovnipoplatky.com nedávno přepočítal své počítadlo bankovních poplatků. Na základě údajů, které zveřejnila ČNB, se totiž za rok 2008 vybralo na bankovních poplatcích přes 36,1 miliardy korun.

Vzorec výpočtu vychází z částky z výsledků hospodaření bank za rok 2008, položka výnosy z poplatků a provizí – 46,766 mld. Kč (a k dobru bankám jsou odečteny náklady na poplatky a provize – 10,655 mld. Kč). Původní částka byla z roku 2007 a činila 35,7 mld. korun. Na poplatcích a provizích se vybralo loni o plných 2 mld. Kč více, vzrostly ale také náklady za výběr poplatků a provizí z 8,99 na 10,66 mld. Kč.

Počítadlo bankovních poplatků je dynamickou tabulkou, která znázorňuje aktuální částku, kolik klienti všech bank v ČR zaplatili za bankovní poplatky od 1. ledna 2009. A vzhledem k tomu, že zisk z poplatků každým rokem roste, v dynamické tabulce pro rok 2009 je proto přidáno slovo „minimálně“. Původně se počítadlo posunovalo za každou vteřinu o 1 132 Kč, nově to bude již o 1 145 Kč.

Absolutní ukazatele v mil. Kč, banky s licencí k 31. 12. 2008
Zdroj: ČNB

Aktuálně vytvořené počítadlo (z údajů za rok 2008):
— za měsíc 3 009 250 000
— za týden 694 442 300
— za den 98 934 246
— za hodinu 4 122 260
— za minutu 68 704
— za vteřinu 1 145

Nový portál k e-Governmentu

Společnost Asseco Czech Republic spustila na stránkách www.eobec.eu vlastní informační portál pro podporu rozvoje eGovernmentu v České republice. Chce tak svým dílem přispět k probíhající elektronizaci veřejné správy a zároveň současným i potenciálním zákazníkům (zejména obcím a krajům) nabídnout produkty, které by jim pomohly splnit legislativní povinnost stanovenou zákonem č. 300/2008 Sb.

Současní i potenciální zákazníci společnosti na něm najdou nejenom odpovědi na nejrůznější otázky, které je napadnou v souvislosti s eGovernmentem, ale také konkrétní řešení a nástroje, které jim pomohou zvládnout legislativní požadavky. A právě v tom se liší od ostatních informačních portálů. Kromě toho lze na portálu najít konkrétní ukázky práce s produktem eObec.

Portál eObec.eu, který dnes startuje s těmi nejaktuálnějšími tématy, bude postupně doplňován o taková témata, jako jsou datové sklady, work flow nebo podpora řídících a rozhodovacích procesů (business inteligence). Kromě toho obsahuje sekci, kde si je možné po jednoduché registraci stáhnout podrobnější informace a další zajímavé dokumenty a materiály. Samozřejmostí jsou odkazy na vybrané portály věnující se stejné problematice.

Přečtěte si také

IT byznys: významně se mění způsob připojení k Internetu u firem
IT byznys: podnikatelé poslali žádosti o dotace EU ve výši 66,6 miliardy
IT byznys: MF žádá o vstřícnost k podnikům v potížích
IT byznys: podpora EU pro malé a střední firmy
IT byznys: krize se už dotkla 90 % evropských firem
IT byznys: na začátku února dosahovala nevyžádaná pošta až 79,5 %
IT byznys: Datové schránky ušetří státu více než 200 mil. ročně
IT byznys: třetina mladistvých na Internetu obětí on-line obtěžování
IT byznys: Softwarem proti finanční kriminalitě
IT byznys: Objem celosvětově uzavíraných transakcí dosáhne minima

Exit mobile version