IT byznys: platby kartami Visa rostly v Evropě dvojciferným tempem

V minulém týdnu bylo prezentováno oznámení společnosti Visa Europe o tom, že objem plateb učiněných prostřednictvím karet Visa u obchodníků (POS) vzrostl za finanční rok 2008 o 10,3 procenta. • Telefónica O2 otevírá v Praze nové evropské komunikační centrum pro společnost DHL • Bezpečnost USB klíčů je zejména otázkou zodpovědnosti jejich uživatelů.


Nárůst plateb Visa kartami o 10,3 %

Opět po týdnu přicházíme se souhrnem několika významných událostí, které se staly ve světě informačních a komunikačních technologií. Ze zprávy evropské pobočky společnosti Visa vyplývá, že se v roce 2008 výrazně navýšilo procento plateb uskutečněných kartami výrobce. Minulý týden ovšem provázely i jiné zajímavé události, které vám dnes představíme.

Navýšení použití karet Visa v Evropě

Společnost Visa Europe, silný hráč evropského trhu s platebními systémy, předchozí týden zveřejnila zprávy o tom, že objem plateb učiněných prostřednictvím karet Visa u obchodníků (POS) vzrostl za finanční rok 2008 o 10,3 procenta.

Generální ředitel společnosti Visa Europe Peter Ayliff prohlásil: „To, že společnost Visa Europe dokázala vykázat úspěch i za obtížných ekonomických podmínek, které dnes ve světě panují, je tím nejlepším důkazem o kvalitě služeb, které v Evropě nabízíme bankám, obchodníkům, firmám i spotřebitelům.“

Podle ředitele společnosti používání debetních karet Visa u obchodníků vzrostlo v Evropě o téměř 11 % a v současné době je realizováno více než 70 % všech výdajů prostřednictvím debetních karet, což je neklamnou známkou toho, že se nám daří při platbách v obchodech úspěšně nahrazovat hotovost a šeky. Zákazníci si uvědomili, že při správě financí je debetní účet mnohem bezpečnější a pohodlnější alternativa k hotovosti.

Klíčovým faktorem pro pokračující úspěšný růst v Evropě je podle představitelů společnosti Visa Europe inovace. Zejména elektronickému obchodování se dařilo, když během vánočních nákupů vzrostl počet online transakcí oproti loňskému roku o plných 24 %. Inovace, jakými jsou jednorázová kódová karta, předplacená karta, bezkontaktní karty Visa pay Wave nebo technologie mobilních plateb jsou rovněž důkazem toho, že Visa Europe hodlá do evropského platebního průmyslu dále investovat a poskytovat spotřebitelům pohodlnější a bezpečnější způsoby plateb. Za poslední tři roky jsme do výzkumu a vývoje nových technologií investovali v průměru 87 milionů EUR.

Nejnovější statistiky ukazují, že používání karet Visa v České republice v průběhu roku 2008 opět dynamicky rostlo. Za dvanáct měsíců od června 2007 do června 2008 dosáhly výdaje českých držitelů karet Visa 17,7 miliardy EUR, což představuje oproti předchozímu roku nárůst o 14,6 procenta. Toto číslo jasně dokazuje, že čeští spotřebitelé si ve stále větší míře uvědomují, jaké bezpečí a pohodlí nabízejí platby platební kartou. Navíc držitelé karet používají platební nástroje daleko chytřeji, což se odráží v silném růstu transakcí u obchodníků.

O2 spravuje komunikace DHL z Prahy

Společnost Telefónica vyhrála výběrové řízení na poskytování uceleného portfolia služeb pro společnost DHL v rámci celé Evropy. O vítězi, jenž získá smlouvu v hodnotě 350 milionů EUR rozhodla společnost Deutsche Post World Net, která je největším světovým poskytovatelem expresních a logistických služeb a značku DHL vlastní. V následujících pěti letech bude společnost Telefónica z Prahy řídit poskytování těchto komunikačních služeb v 28 evropských zemích. Společnost Telefónica bude společnosti Deutsche Post World Net jako primární evropský dodavatel poskytovat pevné i mobilní telekomunikační služby. Logistická skupina tak podle očekávání ušetří za uvedené období přes 150 milionů EUR.

Společnost Telefónica bude poskytovat zabezpečené telekomunikační služby více než 125 000 zaměstnancům v 2 400 lokalitách v Evropě a jejím úkolem bude i přetvoření síťových služeb založených na IP protokolu používaných společnosti Deutsche Post World Net. Službu bude zajišťovat společnost Telefónica ve Španělsku, její O2 firmy ve Velké Británii, Irsku, České republice, na Slovensku a další nové pobočky a společné podniky v dalších 23 západoevropských evropských zemích. Poskytování služeb pro celou Evropu bude řízeno v režimu 24×7 z dedikovaného řídícího centra služby v Praze, poskytování služby bude podle očekávání zahájeno na začátku léta 2009 po získání obvyklých povolení od úřadů pro hospodářskou soutěž a po dokončení transakce.

V následujícím období, kdy bude služba zaváděna, pobočky společnosti DHL po celé Evropě vypoví své smlouvy s lokálními poskytovateli služeb a skupina Telefónica převezme všechny jejich povinnosti. V zemích, kde společnost své zastoupení nemá, budou založeny nové pobočky a služby budou poskytovány ve spolupráci s partnery. Pro český trh je důležitá zpráva, že celý projekt bude řízen právě z Prahy, kde se buduje nové řídící centrum. V období ekonomické recese tak operátor vytvoří přes stovku pracovních míst, která se již začala zaplňovat. Velké příležitosti se otevírají i pro další české poskytovatele služeb a konzultační firmy, neboť operátor bude všechny informační služby a procesy pro společnost DHL upravovat na míru a některé z těchto služeb bude zajišťovat prostřednictvím outsourcingu.

Bezpečnost USB klíčů

V posledním příspěvku přinášíme komentář společnosti Imation k problematice bezpečnosti USB klíčů. Firma poskytla své vyjádření ústy George Purria, technického ředitele společnosti Imation pro Evropu. Americká armáda před časem zakázala používání USB klíčenek, optických disků a jiných výměnných médií na svých počítačích. Dospěla totiž k závěru, že tyto oblíbené nosiče představují příliš velké riziko pro bezpečnost dat. Skutečným problémem však podle něj nejsou technologie samotné, ale spíš způsob, jakým je lidé používají.

Zejména USB klíče si v minulých letech získaly popularitu díky rychle rostoucí kapacitě, klesajícím cenám, malým rozměrům a rozšířenosti USB rozhraní. Existují však i jistá negativa. „Uživatelé si musí být vědomi rizika, které sebou přináší nezodpovědné používání USB klíčů,“ říká George Purrio, technický ředitel společnosti Imation pro Evropu. „Největším rizikem kromě virů je lhostejnost uživatelů k nakládání s informacemi. Je proto nevyhnutelné, aby firmy zavedly jasná pravidla, která pomůžou udržet bezpečnost jejich systémů.“ Podle G. Purria by uživatelé měli kopírovat jen soubory známých formátů a z ověřených zdrojů. Důvěrnost uložených dat pomáhá chránit i šifrování, kterým už mnohé moderní USB klíče disponují.

K bezpečnosti USB klíčů významně přispívá i antivirová ochrana, která kopírované soubory zkontroluje.

„Technologie USB klíčů se zřejmě nebude schopna ochránit před viry sama. Pokud by se tak stalo, ztratili bychom velký kus pohodlí, na který jsme zvyklí. Uživatelé musí být při práci s USB disky jednoduše obezřetnější,“ dodává G. Purrio.

Přečtěte si také
IT byznys: Češi na Internetu preferují platbu dobírkou a bankovním převodem
IT byznys: Skype využije OS Android
IT byznys: přes polovinu Čechů se bojí kvůli krizi o svojí životní úroveň
IT byznys: napadení českých uživatelů sítě Facebook
IT byznys: 34 % firem se snaží v době krize udržet stávající zákazníky
IT byznys: 90 % uživatelů se na Internetu nechává inspirovat tipy na dárky
IT byznys: brněnské centrum IBM vstoupilo do Second Life

Exit mobile version