IT byznys: významně se mění způsob připojení k Internetu u firem

Český statistický úřad (ČSÚ) zveřejnil minulý týden na svých internetových stránkách brožurku „Informační společnost v číslech 2009“. • Nižší sazba DPH zvýší poptávku po službách, pomůže stavebnictví i dalším oborům. • Praha je u podnikatelů 19. nejoblíbenější z 37 měst.


Stav informační společnosti v Česku

Stav informační společnosti ČR a EU

Český statistický úřad (ČSÚ) prezentoval materiál „Informační společnost v číslech 2009“. Ukazatele, které jsou zde prezentovány, vypovídají o stavu informační společnosti v České republice a v zemích Evropské unie.

Podíl podniků s připojením k internetu se v České republice v posledních třech letech nijak nezměnil a činí stále 95 %. V průběhu let se však významně mění způsob připojení podniků k internetu. V lednu 2008 bylo 79 % podniků připojeno vysokorychlostně, přičemž je maximální rychlost připojení k internetu u 68 % podniků vyšší než 2 Mb/s. V roce 2007 nakupovalo prostřednictvím počítačových sítí 29 % podniků a stejným způsobem jich prodávalo 15 %. Finanční hodnota takto uskutečněných nákupů tvořila 17 % z celkových nákupů, u prodejů pak 14 % z celkových tržeb.

V roce 2008 bylo v Česku aktivních 13,5 milionu SIM karet, tj. v přepočtu na sto obyvatel jedna z nejvyšších hodnot v rámci EU. Ve stejném roce bylo v Česku 1,9 milionu vysokorychlostních přípojek k internetu (což je o 1,2 milionu více než v roce 2005).

Téměř 48 % domácností v ČR bylo v roce 2008 vybaveno osobním počítačem a 42 % připojením k internetu, 33 % domácností je k internetu připojeno vysokorychlostně. Vybavenost osobním počítačem i připojením k internetu je lepší u domácností s dětmi než u domácností bez dětí. Připojení k internetu mělo 67 % domácností se závislými dětmi ale pouze 27 % bez dětí.

V roce 2008 používalo internet 54 % jednotlivců starších 16 let (v roce 2003 to bylo 28 %), přičemž polovina (52 %) z těchto uživatelů je na internetu každý nebo téměř každý den. Uživatelé internetu nejčastěji používají internet doma (84 %), dále v práci (39 %) a ve škole (17 %). Internet je nejpopulárnější mezi studenty (97 % studentů jsou uživatelé internetu), mladými lidmi ve věku 16–24 let (90 %) a jednotlivci s vysokoškolským vzděláním (85 %).

Nižší sazba DPH v některých segmentech trhu

Vláda minulý týden na návrh ministerstva financí schválila návrh na trvalé přeřazení některých služeb s vysokým podílem lidské práce do nižší, devítiprocentní sazby daně z přidané hodnoty (DPH). Týká se to například restauračních či kadeřnických služeb nebo stavebnictví. Na tiskové konferenci po jednání vlády o tom informoval ministr financí Miroslav Kalousek. Cílem změn je udržet zaměstnanost v těchto oborech ohrožených krizí. Návrh vyplývá z nedávné dohody ministrů financí EU; nepřímé daně jsou sladěny na úrovni EU. Nyní se jím budou zabývat poslanci.

Navrhuje se trvalé přeřazení restauračních služeb (s vyloučením dodání alkoholických nápojů a tabákových výrobků) a knih na jakýchkoliv nosičích do snížené sazby daně (9 %). U renovací a oprav soukromých bytů a obytných domů se mění přechodné zařazení do snížené sazby na trvalé. Novela umožňuje rovněž uplatnění snížené sazby daně u kadeřnických a holičských služeb a u oprav jízdních kol, oděvů a bytového textilu.

„Je to další krok k tomu, aby se nepropouštělo, zvýšil se počet zakázek a podniky byly více konkurenceschopné. Schválení tohoto návrhu znamená pro podnikatele velmi vítanou úsporu finančních prostředků v době krize a zároveň může pomoci zachránit mnoho pracovních míst. V prvé řadě se tak jedná o finanční polštář pro tyto firmy, lepší perspektivu pro pracovníky v těchto oborech díky očekávané vyšší poptávce po službách, v neposlední řadě se změna sazby může promítnout i do určitého zlevnění vybraných služeb,“ říká prezident Hospodářské komory České republiky Petr Kužel.

Oblíbenost Prahy mezi podnikateli

Podle výsledků žebříčku ECER (European Cities Entrepreneurship Ranking) je hlavní město Praha pro evropské podnikatele 19. nejoblíbenějším městem z 37 zkoumaných měst Evropy. V průzkumu, kterého se zúčastnilo téměř 2 400 šéfů menších podniků, se respondenti z řad ředitelů a podnikových manažerů vyjádřili k tomu, jak jsou v daném místě spokojeni s podmínkami pro podnikání i žití.

Jednotlivá města hodnotili například podle kritérií dostupnosti k úvěrům či dotacím. Zamýšleli se nad tím, jaká je v něm kvalita života a životní prostředí a obecně. Zmiňovali i jaké překážky či naopak výhody tam pro podnikání panují.
Nejoblíbenějším místem se stalo finské hlavní město Helsinky, stříbrná příčka patří švédskému Stockholmu. Další příčky obsadily německý Mnichov, švédské Malmö a německý Hamburk. Místa na opačném pólu pořadí naopak připadly britskému Birminghamu, dánské Kodani a britskému Manchesteru.

Před Prahou se umístily ještě například Varšava (10. místo) a Riga (16. místo).
U prvních Helsinek odpovídající ocenili například to, že Helsinky rozvinuly řadu programů na podporu podnikatelských aktivit. Navíc vytvořily i několik institucí, které jsou výhradně určeny pro menší podniky.

Přečtěte si také

IT byznys: podnikatelé poslali žádosti o dotace EU ve výši 66,6 miliardy
IT byznys: MF žádá o vstřícnost k podnikům v potížích
IT byznys: podpora EU pro malé a střední firmy
IT byznys: krize se už dotkla 90 % evropských firem
IT byznys: na začátku února dosahovala nevyžádaná pošta až 79,5 %
IT byznys: Datové schránky ušetří státu více než 200 mil. ročně
IT byznys: třetina mladistvých na Internetu obětí on-line obtěžování
IT byznys: Softwarem proti finanční kriminalitě
IT byznys: Objem celosvětově uzavíraných transakcí dosáhne minima

Exit mobile version