ITy ženy: postavení žen v současném IT byznysu

Ženy začínají ovládat svět IT. Tedy alespoň ve Velké Británii, a to co se týče oblasti social networkingu. Přesto, že tuto vymoženost posledních let používají obě pohlaví, právě příslušnice toho něžnějšího jsou podle nedávné studie mnohem aktivnější. Zjistilo se, že ženy jsou nejen čilejší, ale ani u nich tolik nerozhoduje, kolik jim je. Dnešní díl se týká postavení žen v IT byznysu.

Ženy se totiž nebojí, na rozdíl od mužů, používat sociální sítě typu Facebook, MySpace či LinkedIn přesto, že jim už bylo třicet. A zřejmě dobře dělají. Právě takovéto komunitní portály jsou teď označovány za jednu z oblastí, která bude mít v nejbližších letech významný vliv v celém IT odvětví.

Ženy jeví větší zájem o technologie

Zájem žen o technologie narůstá. Považují je za „cool“ záležitost. Mezi mladými dívkami se najde jen nepatrné procento těch, které by alespoň trochu nelákaly. Zahanbit se nedají ani v USA. Jak se ukazuje, například blogování je tam hodně „in“. V blogosféře je tam činných více než třetina dospělých žen. Tolik si jich totiž nejméně jednou týdně přečte článek, přispěje do diskuze, nebo napíše něco do svého internetového deníčku.

Jak je tedy možné, že neustále slýcháme o tom, že je problém dostat ženy do IT a byznysu vůbec? Majitelka jedné americké poradenské firmy Jo Cameron například tvrdí, že by ženám pomohlo prosadit se v převážně mužském světě tím, že se naučí více porozumět jejich jazyku. Pro PersonnelToday.com uvedla, že poslat ženu do prostředí ovládaného muži bez toho, aby si uvědomovala rozdílnost v jejich myšlení, je jako „poslat zaměstnance do Číny bez jakéhokoli povědomí o tamní kultuře“.

Podle Cameron ženy často používají v byznysu pasivní jazyk, a nerozhodnými slovy typu „možná“ a „snad“ mohou své mužské spolupracovníky nevědomky rozčilovat. Bylo by prý ideální, kdyby se tyto odlišnosti učily už ve školách, a do zaměstnání přicházeli všichni připraveni.

Jak přitáhnout ženy do byznysu

O tom, jak přitáhnout ženy do byznysu, se v poslední době hovoří často. Aktivně a mnohdy i vynalézavě se do „ženských témat“ zapojují i firmy. Nejenže hledají nové zaměstnankyně, ale hýčkají si i ty, které už pro ně pracují. Například Microsoft pro ně pořádá různé akce. Pro říjnovou Professional Developers Conference 2008 se rozhodl spolupracovat s firmou Lego (ano, mám skutečně na mysli to Lego, se kterým jsme si jako malí hráli), a umožní tak přítomným ženám v uvolněné atmosféře podpořené hraním s kostkami, navazovat kontakty a vyměňovat si zkušenosti.

Jednoho takovéhoto meetingu s nálepkou „mužům vstup zakázán“ (ale bez Lega) jsem se s mírnými obavami zúčastnila v americkém Seattlu. A musím uznat, že bylo skvělé potkat se s desítkami dalších žen z celého světa, se kterými mám tolik společného. Ono totiž pracovat v IT firmě, není podle mého názoru pro ženu zas tak snadné. A to ani pro tu, která má technické vzdělání. Pokud ho nemá, pak jde o ještě větší „kulturní šok“, než si vůbec před svým nástupem dovedla představit.

Vím, o čem píšu. Po dvanáctileté praxi v médiích jsem loni začala v IT. Na rozdíl v chování a myšlení lidí z těchto dvou svým způsobem blízkých, ale zároveň tak odlišných oborů, se nešlo nijak připravit. Občas tak narážím na nejrůznější nedorozumění. A to ani ne tak přímo ve firmě, jako při setkáních na nejrůznějších jednáních, konferencích a dalších akcích.

Mám pocit, že se obyčejný úsměv, vřelost, přátelské chování a také snaha „domluvit se“, poslední dobou, a to nejen v IT, někam vytrácí.

Když jsem se vrátila po sedmi letech z Austrálie, měla jsem tendenci prokládat svou řeč angličtinou. V jakém jazyce mě zrovna to které slovo napadlo, to jsem řekla. Uvědomovala jsem si ale, že mluvit takovýmto paskvilem je přijatelné jen mezi „svými“. Tedy Čechy, kteří také žijí nebo žili delší dobu v zahraničí, a které dobře znám. Ostatní to budou vždy chápat jen jako jakousi formu netaktnosti, či dokonce vytahování.
Hledání vhodného českého výrazu mě sice zpočátku stálo trochu námahy, ale rozhodně to stálo za to – „chtělo to jen chtít“. Jde o to, chovat se jako lidé, ne jako stroje, a to navzdory tomu, že pracujeme v IT.

Vybráno z blogu:
Do vesmíru zdarma
Pomáhajte světu
Zasaďte si strom na Internetu
Jednoduchý social networking

Barbora Zychová má více než 12letou praxi jako reportérka a moderátorka různých televizních, rozhlasových, tištěných a online médií. A to jak v České republice, tak i v zahraničí. Sedm let žila v Austrálii, kde vystudovala Masters with Honours in Journalism and Mass Communication.

Po návratu do Prahy pracovala v zahraniční redakci zpravodajství TV Prima a před rokem přijala nabídku společnosti Microsoft. Od té doby pracuje na pozici Enthusiast Evangelist pro oblast Střední a Východní Evropy. Pravidelně píše vlastní blog zaměřený nejen na IT.

Exit mobile version