Ivo Lukačovič: dávejte si pozor na rizikové investory

Řada úspěšných zahraničních firem vznikala v pronajatých garážích. Ivo Lukačovič, zakladatel portálu Seznam.cz, nikdy žádnou garáž neměl. První server byl umístěný v ložnici a zvuk modemu budil jeho otce. Rostoucí zájem o Internet, příchod investora a další události brzy přispěly ke změně sídla. Internetový portál se přestěhoval do prostor bývalé továrny a později blíže k centru. Minulý rok oznámila firma zisk 480 milionů korun a obrat se blížil miliardě korun. Mladý podnikatel už přitom dávno přenechal operativní řízení firmy někomu jinému a sám vystupuje pouze v pozici vizionáře.


Ivo Lukačovič
Recept na úspěšný byznys?
Štěstí, lenost a intuice.

Zakladatel portálu Seznam.cz Ivo Lukačovič přednášel začátkem června studentům Fakulty informatiky Masarykovy univerzity v Brně. Studenti se dozvěděli o minulosti, současnost a budoucnosti tohoto českého portálu. ITBIZ.cz měl na místě svou redaktorku, a tak můžete společně s námi nahlédnout do života jedné z mnoha osobností, které ovlivnily dnešní podobu českého Internetu.

Ivo Lukačovič vystudoval střední průmyslovou školu a po maturitě se přihlásil na strojní fakultu ČVUT a později přešel na Fakultu elektrotechniky. V době, kdy ještě studoval, neexistovalo velké množství vyhledávačů, což si dobře uvědomoval. Fascinovalo ho Yahoo!, a tak se pln nadšení rozhodl vytvořit vlastní českou stránku pro vyhledávání.

Seznam.cz vznikl v roce 1996 jako „one man show“, protože ho Ivo Lukačovič sám vytvořil a řídil. Novináři nedokázali pochopit, že za tímto rychle rostoucím projektem stojí pouze jeden člověk. Lukačovič byl v té době spíše známý jako provozovatel stránek o Járu Cimrmanovi. Ve škole také potkal Pavla Zimu, který se později stal technickým a v současnosti výkonným ředitelem akciové společnosti Seznam.cz, a.s. Než se tak stalo, prošel portál mnoha změnami.

Na samém počátku měl tento projekt pouze jeden hlavní problém, a tím byl zvuk modemu počítače v ložnici, který budil Lukačovičova otce. Když dosáhl Seznam návštěvnost kolem tisíce přístupů denně, bylo nutné rozšířit servery. Zakladateli portálu bylo jasné, že pouze nadšení nebude stačit.

Začal proto na svém webu zobrazovat a prodávat reklamní proužky (bannery). Inzerenti se zpočátku stavěli k projektu podezíravě, panoval totiž obecný názor, že za vyhledávačem musí stát firma. Lukačovič v džínách působil na jednání s podnikateli v luxusních oblecích nepříliš seriózně. Naštěstí pro něj se jeho kamarád, který se v této branži pohyboval už dlouhou dobu, vrátil z USA, a tak mu pomáhal se smlouvami. Seznam ale nevydělával tak, jak by bylo na provoz potřeba. Veškeré získané peníze se utratily za nákup hardwaru.

Švédský investor Spray přichází

V této situaci se svěřil otci, že nemá peníze. „Pokud budete dělat celý život, co vás baví a peníze nepřijdou, nevadí – stejně jste si život užili a pokud přijdou? Je to výhra,“ vzpomíná na toto období Lukačovič.

Lukačovič věděl, že Seznam je v této podobě nemožné spravovat, ale obával se možnosti rizikového kapitálu. Jiří Pallas, zakladatel serveru Seznamka.cz, ho seznámil s představiteli švédské firmy Spray. Původně to vypadalo jako skvělá příležitost, firma ho nalákala na svůj záměr vytvořit panevropskou síť portálů. V lednu 2000 dostává Spray 30% podíl v Seznam.cz a vkládá tím do společnosti investici ve výši 2 000 000 dolarů.

Brzy se ukázalo, že vytvoření panevropské sítě portálů není hlavním cílem nových investorů. Firma Spray pouze hodlala koupit co největší množství firem, které chtěla výhodně prodat. Seznam.cz nedostal peníze (na výplatu peněz měla společnost Spray podle smlouvy půl roku), pouze mu byly přislíbeny. V té době již Lukačovič nakoupil nový hardware, najal lidi a tím, že nedostal finance, se dostal do tísně. Cítil se podvedený a přál si, aby se uvedení akcií do volného prodeje nekonalo.

V roce 2000 se nafoukla internetová bublina na maximum. Největší mimoburzovní trh NASDAQ dosahoval 5000 bodů a Lukačovič v tiskové zprávě předpovídal, že internetová bublina praskne. Tím se, podle svých vlastních slov, stal „největším hlupákem českého Internetu.“ Jen pro tuto chvíli.

Když se do posledního slova vyplnilo jeho varování, veřejná emise akcií Seznamu byla zrušena. Spray však nechtěl vyplatit peníze, a tak Lukačovič využil situace, kdy měla švédská vláda zájem prodat stíhačky Gripen. Vyvinul proto tlak na švédského velvyslance, který měl velký zájem na tom, aby byla jeho země vykreslena v co nejlepším světle. Za týden byly peníze na účtu.

Vizionář na mateřské

Jak Seznam.cz rostl, projevila se další vlastnost jeho zakladatele – lenost. Všechno, co dělat nemusel, delegoval na druhé. Při výběru lidí do týmu se místo studování životopisů řídil intuicí. „Když se dítě narodí, řídí se pouze intuicí. Ve třech letech je dítě tak dobrý psycholog jako šedesátiletý člověk, který se jí aktivně věnuje. Vzdělávání je založené na racionalitě, a proto zapomínáme, že v našem těle je dvoujádrový procesor, což je mozek a srdce. Proto jsem vybíral spolupracovníky podle intuice a vždy to vyšlo,“ doporučuje ostatním podnikatelům Ivo Lukačovič.

Minulý rok omezil své působení ještě více, protože odešel na částečnou „mateřskou“ dovolenou. Předtím ještě jmenoval výkonným ředitelem dosavadního technického šéfa Pavla Zimu, který byl ve firmě prakticky od jejího založení. Sám Lukačovič si chtěl ponechat produktovou stránku. Zároveň bylo nutné nasměrovat celou firmu – Seznam.cz se mohl stát mediální nebo čistě technologickou společností. Ve druhém případě by se firma zaměřila čistě na vyhledávání a zbývající služby svěřila externím partnerům.

Nakonec se vedení firmy rozhodlo pro druhou možnost; společnost provozuje veškeré technologie a obsah zajišťují jiné subjekty. Příkladem může být spolupráce s vydavatelstvím Borgis, s.r.o., které poskytuje obsah pro deník Novinky.cz nebo projekt Hrej.cz, za kterým stojí redakce měsíčníku Level německého vydavatelství Vogel Burda Communications, s.r.o.

Toto strategické rozhodnutí umožnilo firmě uspořit výdaje na výrobu drahého obsahu. Například NetCentrum, s.r.o., nejbližší česká konkurence a provozovatel deníku Aktuálně.cz, se přitom vydala zcela opačným směrem. Náklady na vývoj tohoto online deníku dosáhly částky 35 milionů korun. Nemalou součást rozpočtu tvořila stavební úprava kanceláří pro redakci, vývoj redakčního systému a podpory multimédií. Firma letos oznámila zvýšení výnosů o 61 procent.

Jaké má internetový podnikatel další plány? Lukačovič chce, aby se Seznam.cz stal v horizontu deseti let nejpoužívanějším českým vyhledávačem. Firma také pracuje na vybudování oddělené záložní serverovny pro případ výpadků. Neustále také hledá nové zaměstnance a především vývojáře, kterým slibuje 15 % ze zisku. Ten by měl letos dosáhnout 550 – 700 milionů korun, což znamená, že více jak 70 % vývojářů má nárok na podíl větší než půl milionu korun.

Souvislosti

Seznam.cz drží 63% podíl ve vyhledávání
Seznam.cz i pro nevidomé
Seznam.cz měl problémy s e-mailem
Záznam přednášky Ivo Lukačoviče

Exit mobile version