Jak může firemní blog podpořit váš byznys – 1. díl

Psaní webového deníčku je u nás i ve světě poměrně populární záležitost. O weblogy se zajímají a píší klasická média, přičemž někteří novináři si dokonce zakládají své necenzurované deníčky. Proč je blogování mezi lidmi oblíbené? Jak se weblogy odlišují od ostatních služeb na internetu? Může být weblog pro firmu zdrojem příjmů nebo zákazníků? Na tyto otázky hledáme odpověď v našem novém seriálu.

Každý uživatel českého internetu se určitě setkal s pojmem blog či weblog. Jedná se většinou o osobní internetový deníček jednoho člověka nebo více lidí, kteří ve svém volném čase a podle chuti publikují vlastní názory a komentáře. Blogy ještě můžeme rozdělit na osobní a odborné, které mají obvykle větší informační hodnotu. Věděli jste, že nejčtenější blog vlastní čínská herečka a režisérka Xu Jinglei? Její blog údajně navštívilo neuvěřitelných 100 miliónů návštěvníků.

Na první pohled bychom mohli popularitu v zakládání weblogů srovnat s osobními stránkami. Kdokoliv si může založit na některém z mnoha bezplatných hostingů svoji osobní webovou prezentaci a takřka bez nulových počátečních nákladů spustit například internetový magazín, tematický web pro hráče počítačových her anebo zbrusu novou internetovou hru.

Zkuste se ovšem vžít do role začátečníka, který si právě registroval účet na bezplatném hostingu. Ve většině případů musí svůj internetový projekt připravit, což obnáší vytvoření vlastních webových stránek, programování skriptů, příprava grafiky a většinou také napsání veškerých textů. Jen velmi málo webhostingů nabízí uživatelům zdarma systém pro správu obsahu (CMS). Proto také vznikly servery poskytující prostor ke psaní vlastního webového deníčku a zároveň dávají lidem k dispozici on-line publikační nástroje.

České blogovací systémy

Většina autorů webových deníčků využívá služeb některých blogovacích systémů, což dokládá statistika jednotlivých blogovacích systémů. Podle informací z otevřené encyklopedie Wikipedia bylo k datu 27. února 2006 na českém blogovacím systému Bloguje.cz celkem 9 206 registrovaných weblogů (z toho 3 928 aktivních, což jsou takové deníčky, které měly alespoň jeden nový článek za poslední 3 měsíce). Konkurenční Blog.cz uvádí k datu 30. dubna 2006 celkem 74 088 blogů. Na Lide.cz je registrováno celkem 92 713 weblogů a napsáno 1 761 372 příspěvků.

Komunitní server Pooh.cz uvádí na svém webu 18 blogů, server Pise.cz celkově 1 100 registrací a 14 000 článků. Server Brouzdej.cz obsahuje celkem 3 072 registrací a 6 544 zápisků. Blogy můžete nalézt také na různých obsahových serverech, jako je například iDNES, zpravodajský deník Aktualne.cz a další.

Údaje o počtu registrovaných uživatelů jsou však velmi nepřesná, protože v sobě skrývají testovací registrace, různé weblogy jednoho bloggera a mrtvé duše autorů, kteří z nějakých důvodů přestali svůj weblog psát. Počet skutečně aktivních deníčků je obvykle nižší.

Starší průzkum společnosti Perseus odhalil, že více než 66 % z počtu tří tisíc náhodně vybraných blogů nebylo déle než dva měsíce aktualizováno. Když výzkumníci své údaje přepočetli, získali neuvěřitelné číslo 2,7 milionů deníčků, které jejich autoři přestali psát a jsou tedy zcela opuštěné. Stejný průzkum rovněž odhalil, že přes jeden milion blogů nepřežije den vzniku.

Proč blogy umírají

Ačkoliv se na první pohled jedná o velmi pesimistická čísla hovořící v neprospěch blogů, je nutné se na statistiku podívat z jiného úhlu. Ve srovnání s tvorbou vlastního webu je založení weblogu otázkou několika minut. Najdete si blogovací systém, vyplníte registrační údaje, přihlásíte se do webového rozhraní, vyberete design svého deníčku a napíšete první příspěvek. Je to jednoduché a rychlé, a tak si fenomén blogu může na vlastní kůži vyzkoušet každý bez rozdílu věku, pohlaví či vzdělání.

Důvody, proč weblog skončí, jsou různé. Autora může odradit nízká čtenost článků, malý počet komentářů, nedostatek témat ke psaní, nenávistné ohlasy anonymních návštěvníků a mnohé další faktory, které nedokáže žádný průzkum dostatečně dobře zjistit. Hodně lidí si psaní deníčku zkrátka vyzkouší pouze ze zájmu či zvědavosti. Nemají zájem pravidelně publikovat své názory a komentáře. Někoho ovšem blogování nadchne a zařadí se mezi autory, kteří své příspěvky zveřejňují pravidelně.

Většina píše pro radost

Proč tedy někteří lidé u weblogů zůstali a pravidelně do svého deníčku přispívají? Nejen tyto otázky zjišťovala mezi českými bloggery anketa BlogCenzus z roku 2003. Novější výzkum bohužel již není k dispozici. Celkem 82,9 % autorů si píše svůj deníček pro radost. Čeští deníčkáři jsou rovněž rádi v kontaktu s okolím (45,4 %) a rádi píší (44,1 %). Ačkoliv je anketa staršího data, motivace lidí ke psaní internetového deníčku se určitě nezměnila. Pro řadu uživatelů blogovacích systémů je tvorba vlastního weblogu zábava. Někdo jiný naopak svůj čas tráví chatováním, brouzdáním na internetových seznamkách, prohlížením pornostránek, hledáním práce anebo hraním online her.

Weblogy jsou jen jednou z mnoha možností, jak mohou lidé trávit volný čas. Také blogovací systémy jsou pouze publikačním nástrojem. Zásadní vliv na konečnou podobu weblogu ovšem mají jejich autoři, kteří mohou svými zápisky ovlivnit, nakolik bude internetový deníček oblíbený, zajímavý a přitažlivý pro čtenáře.

Pozor na falešné blogy

Pokud si ovšem hodláte založit falešný blog a plánujete v něm vychválit své výrobky nebo služby, buďte raději opatrní. Sony nebo třeba společnost Wal-Mart mají smůlu. Jejich agentury jim vytvořily blogy, které skrytě propagovaly právě tyto dvě společnosti. PR agentura Edelman byla za falešné blogy Wal-Martu vyloučena z Word of Mouth Marketing (WOMMA). Jedna z kritizovaných webových stránek později obsahovala pouze rozloučení webmastera.

Viral-marketingová agentura Zipatoni pro změnu vytvořila pro Sony skrytou stránku s názvem All I Want For X-Mas Is A PSP. Jejím autorem měl být původně hip-hopový příznivec počítačových her. Také na tento podvod se přišlo.

Exit mobile version