Vstup firmy do zahraničí: pobočka nebo virtuální kancelář?

Současnou hospodářskou recesi můžete využít ke vstupu na zahraniční trhy. Lze očekávat, že část vašich konkurentů bude řešit existenční problémy nebo nebudou na příchod nové konkurence připraveni. Poradíme vám, jak vstoupit na trh v USA a přitom ušetřit velkou část nákladů na zaměstnance, založení pobočky a další významné výdaje.


John Vanhara

Zahraniční expanze jako vhodná volba

Rozšíření působnosti firmy do dalších zemí může být dobrý nápad – a to i přes fakt, že se zahraniční trhy potýkají s důsledky hospodářské krize. Firma získá více zdrojů příjmů, upevní svoji pozici na trhu a zároveň působí na obchodní partnery jako úspěšná společnost. V souvislosti s ekonomickou krizí a později hospodářskou recesí v USA došlo ke změnám kurzu dolaru vůči české koruně a euru, což přineslo reakci exportérů v podobě snížení dodávek. Nízký kurz dolaru naopak potěšil americké vývozce a internetové obchody; došlo zde k nárůstu zboží zasílaného do zahraničí. Česká pošta například v říjnu minulého roku doručila z Ameriky celkem 17 500 balíků. Podobnou zkušenost máme i s vlastní službou Shipito.cz, umožňující českým zákazníkům nakupovat zboží v amerických internetových obchodech, které jinak nezasílají zásilky do České republiky.

Nízký dolar však příliš nepotěšil dovozce z ostatních zemí. V březnu roku 2008 se objevila nepříznivá zpráva o poklesu vývozu evropských firem do Spojených států amerických. Vývoz tehdy poprvé za čtyři roky klesl o tři procenta na 194 miliard eur. Dolar v této době ztratil vůči euru 18 procent a dostal se na historicky nejnižší hodnotu, která byla naposledy v roce 2006. „Není to jen problém měny, ale také zpomalujícího se globálního hospodářského růstu, zejména v USA,“ uvedl k tomu ekonom BNP Paribas Dominique Barbet. Poslední zprávy jsou již více optimistické a uvádějí, že dolar mírně posílil.

Hospodářská recese nepotrvá věčně

Osobně si myslím, že nebude trvat dlouho a situace na trhu se změní k lepšímu. Důvody jsou jednoduché: USA patří mezi největší ekonomiku světa a zároveň tradiční dovozce, na trhu je 300 milionů spotřebitelů a více než 13 milionů registrovaných firem. Není to poprvé, kdy země čelí ekonomické krizi či jejím následkům. Podobně tomu bylo i v letech 1929–1933, během splasknutí splasknutí internetové bubliny v roce 2000 a stejná situace nastala také po útocích teroristické organizace Al-Kajda 11. září 2001. Ve všech těchto případech se rovněž americká ekonomika postupně vzpamatovala. Odhady k současnému stavu předpovídají trvání hospodářské recese do první poloviny letošního roku.

Ekonomové dokonce tvrdí, že podobné hospodářské problémy jsou vhodnou příležitostí pro pročištění trhu a ozdravení ekonomiky. Tyto závěry potvrdil například ekonom Jan Švejnar. Ten ve svém vystoupení na III. Mezinárodním finančním fóru Zlaté koruny uvedl, že se právě USA ze silného otřesu rychleji vzpamatuje, protože tamější trh je flexibilnější. Naopak Evropu podle něj čeká delší období recese. „Stále platí, že krize všechny nesmete. Nezlikviduje ty silné a odolné, kterých není málo. A navíc jsou profese, které jsou přímo na krizové situace zaměřeny, a mají tudíž žně,“ tvrdil pro ekonomický měsíčník Profit analytik České spořitelny Petr Zahradník. „Uvažujte dlouhodobě, krize jednou skončí,“ doporučuje firmám poradenská společnost PricewaterhouseCoopers. Podobný názor zastává i známý investor a miliardář Warren Buffet: „Je pravděpodobné, že se trh vydá směrem vzhůru, možná i podstatně, dlouho předtím, než dojde k obratu nálady či samotné ekonomiky.“

Vstupujeme na zahraniční trh chytře a levně

Pokud vás důsledky hospodářské recese nezastihly ve špatném stavu a můžete svoji firmu považovat za zdravou, rozšíření působnosti do zahraničí se jeví jako celkem logický krok. Neplatí to ovšem paušálně pro každý typ podnikání. Proto vám doporučuji, abyste se nejprve poradili s někým, kdo má s působením na americkém trhu bohaté zkušenosti a zároveň sám podniká. Pomůže vám odhadnout podnikatelský záměr, jeho reálnost a upozorní na případná rizika. Teprve když máte jistotu a dostatečné finanční zázemí pro podporu svého plánu, následuje otázka samotného vstupu. Protože pomáhám firmám vstupovat na trh v USA, budou se následující rady a možnosti týkat tohoto trhu. Obecně je můžete použít i pro další trhy třeba v rámci Evropské unie.

První otázkou určitě bude, zda si v Americe otevřít vlastní pobočku. Náklady na pronájem kanceláří se hodně liší podle vybrané lokality. Například město New York patří podle žebříku společnosti Mercer Human Resource Consulting mezi patnácté nejdražší město. Jiný žebříček z roku 2007, zveřejňovaný společnosti Cushman & Wakefield, udává deváté místo a o rok dříve obsadilo město dokonce sedmé místo. Na cenách za pronájem kanceláří se bezpochyby podepsala současná hospodářská recese, kdy americké firmy šetří, propouštějí a snižují výdaje. V době uzávěrky článku jste mohli v New Yorku nalézt pronájem malé kanceláře v rozmezí od 2 000 dolarů měsíčně. Přestože to není nijak vysoká částka, můžete tuto cenu ušetřit a využít služeb virtuální kanceláře.

Výhody podniků s internetovým byznysem

Výhodu mají firmy podnikající prostřednictvím internetu. Typickými zástupci jsou webdeveloperské společnosti, programátoři, konzultanti v oblasti internetového marketingu nebo třeba prodejci či vývojáři software. Ani tradiční dodavatelé zboží nebo specializovaných služeb nemusí zřizovat skutečnou pobočku se zaměstnanci. Svůj účel splní cestující obchodní zástupci nebo spolupráce s americkým distributorem. „Pro americké partnery je osobní přítomnost české firmy v teritoriu určitou zárukou serióznosti,“ doporučuje podnikatelům například Pavel Lacina, ředitel zahraniční kanceláře CzechTrade v Chicagu. Někdy je možné požádat poskytovatele služby virtuální kanceláře, aby na zkoušku dodal do USA zboží a vyzkoušel jeho prodej prostřednictvím distributorů. Ne každý však takovou výhodu nabízí.

Jak tedy funguje již zmíněná virtuální kancelář? Za nesrovnatelně nižší roční nebo měsíční poplatek přeposílá veškerou poštu na vaši adresu v České republice. Náklady na tuto službu bez poštovného vás přitom mohou stát od 99 dolarů ročně. Některé firmy potřebují větší zastoupení. Je proto možné si připlatit za další služby. Vyškolené operátorky potom vyřizují hovory jménem vaší firmy a kdyby náhodou zákazník bez ohlášení navštívil vaši adresu, recepční si na něho vezme kontakt a předá ho e-mailem zástupci vaší firmy. Cena pochopitelně roste s množstvím různých doplňkových služeb, ale nikdy se nedostane na hranici nájmu celé kanceláře. Dejte si ovšem pozor na některé nízkonákladové společnosti. Doporučuji vám ověřit si, jakým způsobem s vámi komunikuje obchodní zástupce. Stejně tak se můžete pokusit vybrané sídlo bez předchozího upozornění osobně navštívit. Ověříte si tak přímo na místě, jak se budou zaměstnanci virtuální kanceláře chovat k vašim budoucím americkým zákazníkům.

Profil

John Vanhara je Čech, narozený v Československu. Od roku 2002 podniká na americkém trhu. Firmám pod značkou IncParadise.com pomáhá se vstupem na trh v USA. V březnu roku 2008 spustil službu Shipito.cz, která českým zákazníkům umožňuje nakupovat zásilky v amerických internetových obchodech s jinak omezeným zasíláním zbožím do České republiky. Píše vlastní blog Podnikanivusa.com.

Exit mobile version