Jak si vedl český Internet na konci prázdnin

spir

NetMonitorem uvolněná srpnová data měření internetové návštěvnosti v České republice učinila tečku za létem. Český Internet se v srpnu začal vzpamatovávat z letního propadu rychleji, než obvykle. Patrný je zejména výrazný nárůst počtu reálných uživatelů, ale i výrazní „skokani měsíce“.



Zdroj: NetMonitor – SPIR – MEDIARESEARCH & Gemius, 2010

V srpnu navštívilo stránky zapojené do projektu NetMonitor celkem pět milionů pět set čtyřicet čtyři tisíc reálných uživatelů z České republiky. To je téměř o 10 % více než v červenci. Konzumenti online obsahu si zde zobrazili 6,36 miliardy stránek, tedy o 8,3 % více než v předchozím měsíci.

Průměr na jednoho uživatele tak činí tisíc sto čtyřicet osm zobrazených stran. Průměrný uživatel také strávil na Internetu celkem 24 hodin a 52 minut, což je o celé dvě minuty méně než v předchozím měsíci. Na svědomí to má pravděpodobně právě onen 10% nárůst uživatelů, který zahýbal s průměrem. Při meziročním srovnání zjistíme, že uživatel na Internetu strávil v průměru o 1 hodinu a 2 minuty méně než loni.

Top 20 a skokani měsíce

Situace v Top 10, potažmo Top 20 nejnavštěvovanějších serverů připomínala poměrně dlouho stojaté vody. I nadále také zůstávají na prvních pozicích zatím neotřesitelní silní hráči, jako seznam.cz, novinky.cz, idnes.cz a centrum.cz. Podíváme li se však na hodnocení od osmé příčky dolů, zjistíme zajímavé promíchání pozic. Z topky úplně vypadly servery společnosti Amedia a nově se do TOP seznamu zařadil internetový portál spolužáci.cz.

Absolutním hitem mezi skokany měsíce, kde zpravidla nejrychleji rostou nově zařazené servery, se v srpnu stal server rádia F1 frekvence1.cz s nárůstem návštěvnosti o neuvěřitelných 935 %. Příchod podzimního počasí přinesl větší zájem internetové populace také o servery věnující se Internetu, hrám, videím a hudbě. Nárůst návštěvnosti zaznamenaly servery koule.cz (o 98 %), gamestar.cz (o 59 %) a damokles.cz (o 56 %), které se umístily v první desítce. Tam se také vyhoupl odborný Internetový zpravodajský portál Lupa.cz, u něhož se v tomto měsíci pěkně projevila příprava ceny českého Internetu (Křišťálové lupy). Ta Lupě pomohla vygenerovat nárůst o 79 %.

Dále mezi skokany nalezneme servery digizone.cz, ulozto-forum.cz a bomba.cz. Krom toho se v Top 20 umístily také sportovní servery onlajny.cz (o 58 %), fotbal.cz (o 51 %) a hokej.cz (o 41 %). Další skupinou portálů „skokanů“ jsou ženské servery marianne.cz a zenax.cz a server věnující se vaření recepty.cz. Mladí se bavili na portálu xteen.cz, spolužáci.cz, seznamit.cz a posílali si přáníčka přes ecards.cz (nárůst o 50 %). Ze zpravodajských a informačních serverů poskočil reflex.cz (o 46 %), který se umístil na devátém místě a také portál czin.eu (nárůst o 32 %).


Vysokoškoláci na Internetu – pravidelné aktivity
Zdroj: ARBO Interactive, NetMonitor – SPIR – MEDIARESEARCH & Gemius, 2010

Vysokoškoláci na Internetu

Spolu s agenturou ARBO Interactive se ještě podíváme jak vypadají sociodemografické profily jedné významné uživatelské skupině. Jaké servery vysokoškoláci nejvíce navštěvují a jak vypadá jejich profil?

Vysokoškoláků je na Internetu v průměru 11,48 % uživatelů, 6,56 % tvoří muži a 4,92 % ženy. Tito uživatelé nejčastěji získávají informace o produktech a službách (40 %) a odborné informace pro studijní a pracovní účely (37 %). V menší míře diskutují na chatech – ICQ, AOL (13 %), poslouchají online rádia (8 %) a navštěvují seznamky (2 %). U skupiny vysokoškoláků převažuje podíl ženatých a vdaných (76 %), 16 % z nich je svobodných a jen menší část rozvedených (6 %) či ovdovělých (2 %).

Z pohledu typu připojení z domácnosti převažuje u skupiny vysokoškoláků výrazně broadbandové připojení (65 %). Přes mobil se k internetu připojují 2 % internetových uživatelů vysokoškoláků. Vytáčené připojení z domácnosti používá u námi sledované cílové skupiny 12 % uživatelů.

Lidé s vysokoškolským vzděláním jsou poměrně internetově aktivní. Většina z nich navštěvuje internetové stránky pravidelně. Největší podíl ze sledované skupiny tvoří uživatelé, kteří se k Internetu připojují ve 21 a více dnech v měsíci (27 %) a 1 – 5 dní v měsíci (22 %). Podíly ostatních skupin dle četnosti jsou srovnatelné a dosahují hodnot mezi 16 – 18 %.

Podle národní socioekonomické klasifikace ABCDE je nejvíce uživatelů ze sledované cílové skupiny zastoupeno ve skupině A, kde tvoří 69 %. U nejnižší skupiny E je podíl CS vysokoškoláků let jen 0,05 %. Nejvyšší afinita cílové skupiny vysokoškoláků je na serverech patria.cz, epravo.cz , apetitonline.cz a e15.cz.

Kolik se protočilo v internetové reklamě

V srpnu zadavatelé za internetovou reklamu zaplatili 282,1 milionů Kč (v hrubých cenách). Na online médiích TOP hráčů (Seznam.cz, Centrum Holdings a MAFRA) skončilo 72,8 % těchto rozpočtů. Celkový objem investic meziměsíčně vzrostl o 1,1%, inzerenti za reklamu vydali o 3,1 miliónů více než v červenci. V meziročním vyjádření (srpen 09 vs. srpen 2010) došlo k nárůstu o 32,7 %.

Podle produktové segmentace byly v srpnu nejaktivnější následující sektory zadavatelů:

1) Z.100.3. Široký sortiment (10,9 %)
2) M.64.9.3. Dražby, aukce (6,0 %)
3) P.79.1.2. Běžné zájezdy (3,9 %)
4) L.61.1.2. Poskytování přístupu k internetu (3,8 %)
5) P.79.1.1. Last Minute, First Minute zájezdy (3,7 %)

V minulém měsíci táhly internetovou reklamu nejvíce produktové kategorie: Široký sortiment; Dražby, aukce a Běžné zájezdy.

Exit mobile version