Jak vlastně Facebook vydělává peníze?

facebook

Jedním z důvodů, kterými Mark Zuckerberg, spoluzakladatel a CEO sítě Facebook, argumentoval svůj poslední odklad vstupu Facebooku na burzu, byla finanční soběstačnost a velký potenciál monetizovatelnosti. Jenže na čem dnes Facebook vlastně vydělává? Nehřeší ve skutečnosti na finanční injekce investorů?


Samoobslužná reklama

„Pokud kapitál opravdu nutně nepotřebujete, ten tlak, který je na vás vyvíje, je daleko slabší a motivace jít na burzu je daleko menší,“ nechal se slyšet Zuckerberg v rozhovoru pro Wall Street Journal. Do společnosti v historicky ne tak dávné době také investovaly společnosti jako Microsoft a nedávno také ruská společnost Digital Sky Technologies, jejíž hromadné odkupování akcií od zaměstnanců společnosti vyvolalo na Západě vlnu menší paniky. Pravda je ovšem taková, že oba akcionáři drží i po svých nemalých investicích pouze podíly v řádu jednotek procent.

Reklamní byznys

Základním (alespoň tím oficiálním) a nejdůležitějším příjmovým kanálem Facebooku je reklama. Společnost zatím vždycky byla a pravděpodobně také i do budoucna vždy bude čerpat podstatnou část peněz právě z tohoto kanálu. Již několikrát jsem narazil, a to i na zdánlivě seriózních médiích na názor, že Facebook jednoho dne zpoplatní přístup na své stránky. To pochopitelně není nic než jen obyčejný HOAX a taková idea je naprosto nesmyslná. Jde o to, že by tím společnost natolik zeslabila své pozice oproti svým momentálním konkurentům, že se jí takto rizikový krok zkrátka nemůže nikdy vyplatit.

Facebook vygeneruje příjem přes půl miliardy dolarů ročně a přesto, co zlí jazykové tvrdí o investičních injekcích, převážná část jeho příjmu pramení právě z reklamy. V jaké podobě se s ní můžeme na síti setkat a kdo za ní platí?

Samoobslužná reklama

Asi největší část příjmů plyne z uživatelského samoobslužného reklamního systému. U nás se s tímto modelem do budoucna již příliš nesetkáte a to z jednoduchého důvodu, který jsme vysvětlili zde. V Americe funguje ovšem poněkud větší setrvačnost a tak i změny v reklamním modelu nastupují pomaleji a jsou bedlivěji hlídány na přijetí uživatelů.

Tento druh reklamy je zobrazován v pravém panelu v podobě samostatného boxu (viz. obrázek). Aby reklama působila méně ofenzivně, nezobrazuje se pochopitelně všude, ale pouze v profilech, v rámci událostí, ve skupinách a stránkách a hlavně také v rámci aplikací třetích stran. Proč jsou to právě tyto plochy, má ještě jeden důvod a to cílovou skupinu. Během pěti let, kdy Facebook svůj systém zdokonaloval, ho v tomto ohledu vypracoval téměř k dokonalosti.
Cílení rozlišuje velkoměstské oblasti od maloměst a venkova, pracuje s věkem, pohlavím, sítěmi (pokud je uživatel používá), klíčovými slovy z profilu, informacemi ze vztahového statusu a dalších parametrů, které hraničí s technostalkingem.

Facebook provozuje rozhraní Facebook Ads API, které dává velkým zadavatelům a vývojářům schopnost plánovat a vytvářet robustní reklamní manažery (aplikace), které se starají o monitoring i samotné plánování kampaní.

Rozšířené formáty

V poslední době začíná tvořit čím dál tím větší příjmovou složku Facebooku takzvaná rozšířená reklama, neboli „Engagement Ads“. Ta je provozovatelům, kteří chtějí na facebooku utrácet hromady peněz za propagaci velkých značek a co si budeme povídat, je šitá na míru hlavně mediálním agenturám, které zde mohu utrácet své astronomické rozpočty, jež pod přísliby větších i menších zázraků vymámily ze svých klientů.

Facebook ji umisťuje zásadně na homepage sítě značky. Jakmile se jednou stanete příznivcem stránky, jste vystaveni rozšířené reklamě a můžete s ní začít komunikovat. Očekávaný příjem z tohoto nového formátu je pro tento rok $250 milionů dolarů.

Mezi rozšířenou reklamu patří následující formáty

1. Polls – ankety

Hlasování je jednou ze základních aplikací Facebooku. Reklama ,s ním spojená , je postavená na tom, že se zpráva o účasti uživatele v hlasování objeví na jeho „zdi“ a ve feedu událostí jeho kontaktů z friendlistu.

2. Fan – staňte se fanoušky

Další možností je reklama ve stylu Fan pages. Princip spočívá v tom, že pokud jsou přátelé uživatele fanoušky nějakého produktu, objeví se jejich seznam uvnitř reklamního sdělení.

3. RSVP

Obdobně funguje také pozvání na událost. Ti vaši přátele, kteří již svou účast potvrdili se opět objeví uvnitř reklamy. Každé potvrzení je veřejné, takže se může objevit v proudu událostí na homepage vašich přátel.

4. Facebook video a Facebook gift

Zajímavým případem rozšířené reklamy je také videoreklama, do té mají uživatelé možnost vkládat své komentáře, díky čemuž můžete snadno zjistit, co si o daném spotu vaši přátelé myslí. Posledním, specificky facebookovským typem rozšířené reklamy je reklamní sdělení ve formě dárku, jež si mezi sebou uživatelé vyměňují . Každé takovýto objekt bude nyní obsahovat textové pole, do něhož uživatelé budou moci vkládat komentáře, které se opět mohou zobrazovat na zdi.

Microsoft Banner Advertising

Tento formát se pomalu ale jistě stává spíše minulostí, přesněji zůstane jen u textové reklamy.
Až dosud platilo, že Microsoft poskytuje část textových a obrazových reklam zobrazovaných na portálu Facebook. Na základě nedávného rozhodnutí by však měla během v dohledné době přejít veškerá display reklama přímo pod samotný Facebook. Microsoft si uhájil jen zajišťování části textové reklamy a vyhledávání v rámci portálů pomocí Bingu.

Podle prohlášení zástupců obou společností bude Microsoft tuto technologii i nadále a ve stále větší míře implementovat do Facebooku.

Závěrečné shrnutí

Facebook má očividně prostoru pro svoji monetizaci poměrně dost, přestože většina z těchto možností je nějak spojena s reklamou a vystavuje tak Facebook riziku závislosti na jednom kanálu příjmů. Reklama na Facebooku může mít mnoho podob a rychlé přesycení konzumentů ani zadavatelů tak v nejbližší době rozhodně nehrozí. Očekávaný příjem ze všech reklamních platforem by měl pro tento rok činit 1 miliardu dolarů. Pokud se to podaří, jde po započtení všech dosavadních nákladů se sítí spojených o skutečně ziskový byznys.

Přečtěte si také:

Reklamní formáty na Facebooku čekají dramatické změny

Exit mobile version