Jiří Černý: Dalo se čekat, že GameZone skončí

Jiří Černý se jako bývalý externí zaměstnanec firmy ProGamers podílel na vedení týmu administrátorů serveru GameZone.cz. V březnu firma ProGamers vypověděla smlouvu o technické správě herního serveru GameZone.cz, který patří společnosti Telefónica O2 Czech Republic. Kromě e-mailu redaktorům však neexistovalo žádné oficiální vyjádření. Zjistili jsme, jak údajně vypadala vzájemná spolupráce obou firem, proč tento herní server ukončil svůj provoz, a jak vlastně GameZone.cz fungovala.

Jak jste se dostal ke správě serveru GameZone.cz a co přesně bylo náplní vaší práce?

Byl jsem oficiálně zaměstnancem ProGamers, se kterými jsem uzavřel smlouvu k datu 1. 6. 2006. V souladu s textem této smlouvy bylo mojí pracovní náplní vést tým administrátorů serveru GameZone a poskytovat odborné konzultace. Tato dohoda o provedení práce měla platit až do konce minulého roku.

Měl jste s tímto herním serverem něco společného v době, kdy Telefónica O2 vypověděla smlouvu původnímu správci, společnosti Allstar Group?

Neměl jsem prakticky žádné jiné pracovní vztahy ani s ProGamers, ani s O2. Rovněž pro starou GameZone jsem, na rozdíl od pozdějšího šéfredaktora Fishe, dříve nic nedělal.

Do diskusních přestřelek mezi starým týmem z Allstar Group a ProGamers jsem se nezapojoval, nebyl jsem za to ostatně ani placen a v zásadě jsou mi tyto lhostejné. O způsobu provedení změny si může každý myslet, co sám chce, ale GameZone má jednou nějakého vlastníka a ten s ní má právo nakládat, jak sám uzná za vhodné.

Smlouvu mohou vypovědět obě zúčastněné strany. ProGamers od února minulého roku tento herní projekt spravovala. Letos v březnu firma spolupráci bez důvodu vypověděla. Proč?

Jsem přesvědčen o tom, že hlavním důvodem byly náklady na provoz GameZone, které se vzhledem k návštěvnosti portálu zkrátka nemohly vyplatit nikomu. Zvláště pak ne v dlouhodobém horizontu. GameZone se pro ProGamers stala koulí na noze, závazkem který je táhl pomalu dolů a bylo nutné vymyslet nějaký způsob, jak se serveru zbavit.

Nemohu ovšem kvalifikovaně posoudit, jak moc byla či nebyla zvolená metoda protiprávní.

Zjistil jste nějaké náznaky, které by napovídaly, že dojde k ukončení spolupráce?

Tento krok byl podle mého názoru plánovaný již několik měsíců. Když jsem z ProGamers nedobrovolně odešel, byly pozastaveny prakticky všechny práce na GameZone.

Důkazem je mimo jiné to, že nebyl dokončen jediný z projektů, které jsem předtím rozpracoval. Podobně se nedokončilo například vytvoření seznamu zakázaných IP adres. Tato administrátory již dlouho vyžadovaná funkce měla být původně hotova na konci letních prázdnin.

Mohli to zjistit lidé, kteří GameZone.cz využívali ke hraní?

Počet organizovaných turnajů klesl na naprosté minimum v porovnání s obdobím před veletrhem INVEX. Každého tedy nejspíš napadne, že cílem bylo co nejvíce minimalizovat náklady na provoz až do doby, kdy se přikročí k vypovězení smlouvy.

Podle vás se tedy firma rozhodla provoz postupně utlumit a zřejmě se také chystala k výpovědi smlouvy. Zkoušela firma nějak náklady snížit a zachovat server v provozu?

ProGamers nijak nezastírala, že je tento provoz vysoce ztrátový. Již několik měsíců před vlastním vypnutím serveru mi to bylo ze strany firmy i nepřímo naznačeno – společně s tím, že není již další zájem pokusit se do budoucna GameZone ještě někam vyzdvihnout.

Z tohoto důvodu jsem rovněž odmítl přistoupit na dohodu o postupném přesunutí mé práce na Fishe, stejně jako na to, abych mu předal k řešení některé záležitosti týkající se chodu serveru, což mi nyní nepochybně může být vyčítáno. Přiznávám rovněž, že do jisté míry to bylo neprofesionální.

Celé mi to přišlo jako jeden velký podvod na lidi, kteří do GameZone nezištně investovali hodiny své práce v domnění, že se věci budou měnit k lepšímu a že PG zájem na vylepšování GameZone stále má.

Můžete popsat, jak probíhala spolupráce mezi telekomunikačním operátorem a firmou ProGamers?

Způsob provozování GameZone v pojetí O2 a ProGamers považuji za nevyhovující. Velký portál se tímto způsobem vést nedá. Jen peníze na ceny do turnajů a lig samy o sobě situaci nezachrání, je především zapotřebí, aby administrátoři měli zajištěno kvalitní technické zázemí.

Například?

Je potřeba mít po ruce zkušené programátory, kteří budou mít na starost skutečně jen tento jeden portál a nikoliv deset dalších věcí k tomu. Není přece možné zadat výrobu grafických ikonek k informačním článkům o turnajích a na splnění požadavku potom čekat několik dní.

Jakým způsobem jste tedy projekt za této situace vedl? Zasahoval do vývoje projektu jeho vlastník, Telefónica O2?

Každé zásadnější rozhodnutí se muselo konzultovat s O2 a ProGamers. Často se muselo čekat týdny na to, jak se tyto instituce dohodnou. Řízení GameZone vyžaduje, aby se spousta problémů řešila bezprostředně a okamžitě, nikoliv po měsíci, protože uživatele podobné byrokratické postupy vůbec nezajímají.

Uživatelé si chtějí jen zahrát a coby zákazníci mají nějaké nároky na kvalitu poskytovaných služeb. Může jim být jedno, proč služby nejsou kvalitní. V takovém případě mohou jednoduše odejít ke konkurenci.

Na prvním místě by měl stát vždy hráč, nikoliv hádky mezi vlastníkem a technickým provozovatelem projektu.

Exit mobile version