Každý je dneska manažer?

Kravatak

Rychle se vyvíjející globální ekonomika přinesla i smršť nových profesí. Nejvíce informací z této oblasti mají logicky pracovní portály, které zpracovávají velké množství pracovních nabídek. Jobs.cz právě provedl ve své klasifikaci oborů a profesí generální úklid. Zamysleli jsme nad tím, jak tenhle vývoj ovlivňuje naše životy: velká část dnešních zaměstnanců vypadá při práci jeden jako druhý – všichni sedí u počítače – ale vědí třeba vaši kamarádi, co přesně v práci děláte? A co vy, dokázali byste říct, co dělá například takový fleet manager?


Velká nepřehlednost profesí

Složitost a nepřehlednost trhu práce

Na otázku paní učitelky „čím je vaše maminka nebo tatínek“? dříve děti znaly přesnou odpověď: je účetní, úřednice, instalatér, učitel, truhlář, lékařka. K těmto jednoznačným profesím ale nyní přibylo spousta dalších, o kterých nepanuje jasná představa. „Pracuje s počítačem,“ odpovídají mnohé dnešní děti na tutéž otázku. Pod tím se může skrývat programátor, projektant nebo account manažerka.

Trh práce je najednou složitý a nepřehledný. A nejen pro děti. I uchazeči o zaměstnání mají často problém s tím pochopit, koho to vlastně firmy hledají – zda je pracovní nabídka pro ně, nebo ne. Pokud jste celý život pracoval jako správce vozového parku, možná na inzerát hledající fleet managera nezareagujete, i když to může být práce pro vás. Nikdy jste o žádném fleet manažerovi neslyšeli. Firmy se snaží působit co nejvíc „cool“ a vytvářet o každé pracovní pozici ty nejlákavější představy, s cílem získat v soutěži o zaměstnance ty nejlepší. Marketing vedený přes názvy pozic pak ovlivňuje samotnou klasifikaci oborů. Každý druhý je u nás manažer, i když původní význam slova předpokládá, že náplň práce zahrnuje řízení lidí.

„Aktualizaci rozdělení oborů a profesí na Jobs.cz jsme založili na průzkumu více než stovky firem, které jsme poprosili, aby okomentovaly náš stávající systém a řekly, co jim v něm chybí nebo naopak přebývá. Také jsme si zjistili frekvenci poptávky u jednotlivých profesí,“ uvedl Jan Vávra, produktový manažer společnosti LMC, provozovatel portálů Jobs.cz a Prace.cz.

Vzácná pracovní místa a role systému KZAM

Kominíka sháněli zaměstnavatelé na stránkách Jobs.cz za poslední čtyři roky jen dvanáctkrát, a jen tři kominíci si na stránkách firmy založili svůj životopis. Zato account manažerů se týkaly stovky tisíc pracovních nabídek. Kominík, stejně jako koželuh, kamnář nebo matrikář tedy ze stránek Jobs.cz zmizeli. Tyto stále vzácnější profese musí evidovat úřad práce svým systémem KZAM. Ten také eviduje 8000 profesí: nesmí opominout žádnou, ani tu nejbizarnější. Pracovní portály se orientují spíše podle frekvence „průtočnosti“ pracovních nabídek. A také reagují pružněji na změny samotné podstaty některých profesí. V kožedělném a obuvnickém průmyslu se dále louhují kůže, ale ti, kdo to dělají, se zřejmě nazývají operátor výrobní linky nebo tak nějak. A pod tímto názvem je také budou personalisté hledat.

„Z původních čtyřiceti pěti oborů na Jobs.cz jich nyní zůstalo třicet devět, a z čtyř set čtyřiceti osmi profesí jich ubylo dvacet čtyři. Nebo spíše ubylo jich více, ale přidali jsme některé nové, jako například event specialist, již zmíněný fleet manager, food and beverage manager a mnohé další,“ řekl Jan Vávra.

Doba je tak rychlá, že jí nestačí ani český jazyk a názvosloví se s určitými úpravami přebírá z angličtiny. „I na našich stránkách je část profesí česky, část anglicky, přesně tak, jak to chodí na trhu práce,“ říká Jan Vávra: „S tímto stavem se musíme smířit, pokud se nechceme puristicky vzdalovat realitě ve jménu jazykové čistoty. A to nechceme, naopak, musíme být co nejblíž potřebám personalistů“. Ti jsou ale ze strany Jobs.cz nabádáni k tomu, aby pracovní pozice řadili s rozmyslem a v souladu s všeobecným standardem a dávali si záležet i na popisu pracovní náplně. Jan Vávra prozradil, že pro uživatele bude časem přichystána tabulka s vysvětlivkami, co která profese přesně znamená.

Exit mobile version