Jak srovnávali jablka s hruškami

Absurdní patent či ochranná známka, respektive absurdní výsledek sporu? A že je hloupost srovnávat jablka s hruškami? Ne když se do věci dá Apple…
Na následující případy upozornil Kieren McCarthy na The Register. Apple se v první řadě pustil do společnosti Pear Technologies, která nabízí digitální mapy. Jak vyplývá z názvu, v logu má firma hrušku. Právníci Applu přitom tvrdí, že obě loga jsou zaměnitelná, jde o „stylizované ovoce“, „siluety ovoce“… A zvlášť usvědčující a přitěžující má prý být to, že logo s hruškou je zaoblené, zatímco v supermarketech narážíme na hrušky špičaté. To si pak pozvali nějakého soudního znalce s atestem na ovocnářství?
Soud, respektive Úřad pro duševní vlastnictví EU (European Union Intellectual Property Office), dal za pravdu Applu. A to i přes to, že součástí loga Pear byl i text. Ba co víc, úřad rozhodl ve prospěch Applu i u jiné varianty loga Pear Technologie, kde hruška je složená z různých čtverečků. Kde tedy skoro nepoznáte, že jde o hrušku, tím méně pak může jít o jablko.

Logo Pear

Obě inkriminovaná loga Per Technologies přímo podle rozsudků na https://oami.europa.eu/copla/trademark

Samozřejmě zase Pear Technologies nemusíme přehnaně litovat. Možná s tím dopředu počítali. Třeba v důsledku sporu získali publicitu, která jim náklady bohatě vrátí. A nakonec třeba ještě od Applu dostanou někdy peníze, aby se zcela přejmenovali (nebo to alespoň mohlo být součástí byznys plánu, po vzoru Lindows).
Kieren McCarthy k tomu ovšem navíc dodává, že Apple se současně soudí o slogan Tick Different, který v reklamě použila firma Swatch (výrobce hodinek, takže potenciálně snad určitý konkurent pro Apple). Opět to hodnotí krajně negativně, výrazy vulgárními (pravda, v angličtině tu hranici mají jinde) a dal bych mu za pravdu.

Soudí se každý s každým, to je pravda, a Apple to jistě dělá pro své akcionáře, což je i kdekdo z nás (přímo či prostřednictvím různých fondů, aniž to třeba víme). Nicméně prostě od firmy, v jejímž čele stál jeden z nejméně sympatických lidí celého světa IT posledních desetiletí, vzbuzuje určité chování větší nevoli než jinde. Vlastně je možná s podivem, že jsme soud o hlášku „Myslíme jinak“ neměli i tady v ČR. Vzpomínáte, při jaké příležitosti?

A snad ještě, abychom to zakončili veseleji: v Létajících cirkusech Monty Python byl velice hezký skeč o obraně proti útoku různými druhy ovoce (série 1, epizoda 4). Hruška je hned na začátku, na jablko dojde též…

Zdroj: The Register a další

Exit mobile version