Koronavirus v tech sektoru: rušení akcí, práce z domu, telekonference

Dopad epidemie koronaviru COVID-19 se samozřejmě nevyhýbá ani firmám z technologického sektoru. Ve Spojených státech se jedno z ohnisek nákazy objevilo ve státě Washington, kde se nachází centrály a kampusy hned několika obřích korporací jako např. Microsoft, Amazon, Boeing a další. Ochranná opatření a karanténa doléhají také na stále větší počet evropských zemí, nejvíce pak na Itálii. Důsledky, které tech sektor nese, jsou dalekosáhlé. Negativní stránky zahrnují především rušení a odkládání velkých akcí, jakož i nutnost vypořádat se s absencí mnoha zaměstnanců na pracovištích.

Microsoft pro zaměstnance kampusu v Redmondu (stát Washington) vydal doporučení, aby, pokud pro jejich pozici není fyzická přítomnost v práci nezbytná, pracovali až do 25. března z domu. Amazon potvrdil nákazu koronavirem u nejméně dvou zaměstnanců italského logistického centra v Milánu a jednoho v americkém Seattlu, omezil pracovní cesty zaměstnanců na minimum a přesunuje veškeré možné pohovory s kandidáty na video chat. Google zrušil vývojářskou konferenci I/O 2020, přesouvá herní část konference GDC 2020 do online prostředí, zastavil veškeré mezinárodní pracovní cesty a nařídil většině z 8000 zaměstnanců irské pobočky v Dublinu, aby pracovali z domu. Twitter vydal svým zaměstnancům důrazné doporučení, aby pracovali z domu, pokud je to možné, a přímo to nařídil pracovníkům poboček v Japonsku, Hong Kongu a Jižní Koreji. Facebook byl donucen zrušit developerskou konferenci F8 a rovněž uvolnil svým zaměstnancům podmínky pro práci z domu.

Jakým způsobem se firmy vypořádávají s důsledky těchto omezení? Přirozenou výhodu mají společnosti, které již svým zaměstnancům pracovní flexibilitu nějakým způsobem poskytují – ať už jde o práci z domu, možnost organizovat schůzky a akce prostřednictvím videohovorů či chatu, nebo třeba i pružnou pracovní dobu. Je pro ně snazší uzpůsobit stávající procesy potřebám zaměstnanců a dynamicky se přizpůsobovat aktuální situaci. V mnoha případech nebrzdí tyto změny technologická, ale administrativní bariéra či přímo firemní kultura: o to složitější bývá její odbourání.

Koronavirus se může paradoxně pro velkou část tech sektoru stát motivačním prvkem, který uvede do pohybu razantní změny v přístupu k práci. Do popředí se posunou společnosti, pro které se aktuální situace stane nejen zatěžkávací zkouškou, ale i pragmatickým modelem budoucích rizik a výhod, které mohou plynout z transformace jejich pracovních procesů. Je zřejmé, že ne všechny pozice lze přesunout na práci z domu či na dálku, ale zároveň možná dojde k posunu v smýšlení o tom, které práce reálně na dálku vykonávat jde – a co tomu doposud bránilo.

Vojtěch Horáček, Isobar Technologies

Exit mobile version