Měly by vládní iniciativy v oblasti digitalizace poskytnout co největší prostor třetím stranám? A jde to vůbec jinak?
Digitální iniciativy ve veřejném sektoru, respektive e-government, se zadrhávají. A to prakticky všude na světě, uvádí studie Gartneru. Státní správa zaostává za jinými sektory a musí oproti nim při svých iniciativách nejvíc využívat outsourcingu. I když se digitalizace prohlašuje za prioritu, problémem je zde především škálování a rozšiřování – jednotlivé projekty na sebe v nedostatečné míře navazují.
Studie Gartneru vychází z analýzy situace v USA, Kanadě, Velké Británii, Austrálii, Indii a Singapuru. Navíc prý mnohé projekty neobnášejí skutečnou digitální transformací (poznámka: co to ale přesně znamená?), spíše se pomocí technologií pouze optimalizují již poskytované služby. Jak uvádí (britský) The Register, např. ve Velké Británii byla v roce 2011 s velkou slávou představena platforma Government Digital Service; nezdá se ale, že by přinášela nějaké slibované úspory (už se měly dostavit), naopak upadá do bezvýznamnosti.
Problémů je hned několik, digitální transformace vyžaduje know-how, které ve státní správě chybí. Navíc jde o změnu fungování celé organizace a zde je „úřad“ ke změnám rezistentnější než soukromý sektor. Pořádně nefungují oddělení HR, neexistují plány pro školení zaměstnanců atd. Státní správa je mnohem víc než podniky při vývoji i správě služeb závislá na externích dodavatelích. Odborníci se do ní nehrnou nikde na světě, není to tedy (jen) záležitost naše, nekonkurenceschopnosti platů apod.
Zatím se tak zdá, že hlavním přínosem iniciativ státního sektoru by mohla být otevřená data a otevřená rozhraní, nad nimiž by své služby poskytovaly třetí strany. Analytici Gartneru přímo doporučují, aby vlády přímo podporovaly budování „občanského ekosystému“ nezávislých aplikací kolem dat státní správy; což ale zase možná není ani tolik potřeba – stačí dát data k dispozici a zajímavé aplikace vzniknou už samospádem.