Poskytovatel cloudu jako banka

Co všechno lze poskytovat jako službu? Možná by se hodila i nová zkratka TaaS, kde ono T značí Trust – důvěru.
S termínem Trust as a Service přišel analytik společností HfS a na ZDNet publikoval nyní na toto téma zamyšlení Fred McClimans. Jádro sdělení: Při posuzování čehokoliv nabízeného formou služby, v cloudu apod. se zákazníci až příliš soustředí na technické parametry, kde přesně jsou data uložena, jak se šifrují na místě a při přenosu apod. Přitom ale klíčová je hlavně stabilita celé služby, což znamená chtít totéž po poskytovateli. Dokáže poskytovatel třeba nezkrachovat? Vždyť mu zákazník svěřuje provoz svých obchodních operací, tj. právě to, co vytváří příjmy firmy. Dokáže jako výstup z cloudu poskytovat správná data pro další analytické systémy zákazníka, vždyť bez toho jakákoliv obchodní rozhodnutí stojí zcela na vodě.

Na poskytovatele cloudu, tvrdí alespoň tvůrci konceptu TaaS, bychom mohli pohlížet ne jako na dodavatele softwaru, ale spíše jako na banku. Také zde nás zajímá především důvěra; ne to, jak jsou zabezpečeny třeba jednotlivé pobočky, ale to, aby loupežné přepadení neohrozilo naše peníze.

A lze zajít ještě dál. Aktiva v bankách bývají ze zákona různě pojištěna, někdy v případě problému navíc přiskočí na pomoc stát a padající banku zachrání. Co se stane při bezpečnostním incidentu v cloudu? Dokáže provozovatel zařídit, aby se podobně jako při přepadení v bance událost majetku klientů nedotkla? Nebo dokonce: Můžeme mít důvěru v poskytovatele také v tom, že když zkrachuje, stát služby ihned tiše převezme jako kritické pro ekonomiku? Nebo že v případě incidentu stát nebude iniciovat žádné žaloby a šetření proti klientům, jimž takto unikla třeba osobní data jejich vlastních zákazníků, ale naopak je třeba před žalobami ochrání?

Exit mobile version