Proč je takový problém řídit Yahoo!

Odvoláním výkonné ředitelky Yahoo třenice ve firmě neukončilo. Významný akcionář žádá rezignaci celého představenstva. Přišel snad čas zlámat nad dříve největší internetovou firmou hůl?

Homepage Yahoo!

Nejprve stručná rekapitulace. Správní rada (představenstvo)
společnosti Yahoo odvolalo před necelým týdnem z funkce výkonnou
ředitelku Carol Bartzovou. Předseda správní rady Roy Bostock jí to oznámil telefonicky. Dočasným ředitelem Yahoo se stal Tim Morse, dříve finanční ředitel.

Zdroj: The Register, Oficiální oznámení Yahoo o odvolání Carol Bartzové na CNetu

Poněkud nediplomatický způsob odvolání Bartzové pronikl do médií.

Bartzová si to navíc nenechala líbit; odmítá se vzdát svého místa ve správní radě a ohání se mandátem od akcionářů. Na adresu správní rady si dovolila i veřejné negativní vyjádření, což se jí nemusí vyplatit. Dotyčná možná přijde o „odchodné“, které jinak mohlo dosáhnout výše až 10 milionů dolarů. Smlouva totiž měla klauzuli, která podobná veřejná vyjádření zapovídá.

Bývalá výkonná ředitelka mj. uvedla, že správní rada Yahoo prokázala svoji nekompetentnost už v roce 2008, když odmítla nabídku Microsoftu na koupi Yahoo. CEO firmy byl v té době její spoluzakladatel Jerry
Yang.

Zdroj: The Register

V roce 2008 nabízel Microsoft za Yahoo 47,5 miliard dolarů, což
odpovídalo 33 dolarům za akcii. Neuskutečnění této transakce od té doby visí nad firmou jako přízrak a šlo rozhodně o krajně nešťastné ba až nepochopitelné rozhodnutí. V roce 2008 už totiž podíl Yahoo rychle klesal především na úkor Googlu. Microsoft se byl ochoten se plácnout přes kapsu jen proto, aby zakryl neúspěch svého Bingu, a nabídl akcionářům výrazné přeplacení tehdejší tržní ceny. Tehdejší vedení firmy možná licitovalo a spoléhalo na to, že Microsoft přijde ještě s vyšší částkou. Ať tak či onak, transakce se
neuskutečnila.

Když v lednu 2009 přišla Bartzová na pozici výkonné ředitelky,
prodávaly se akcie Yahoo už jen za 12 dolarů. Po svém nástupu se
pokusila ušetřit a zefektivnit firemní procesy, nicméně význam firmy dále upadal.

Souboj s Googlem nevypadal dobře ani předtím, ale v této době se
objevily další úspěšné služby užírající Yahoo reklamní příjmy, např. Facebook. Firma zaspala a nedokázala na nástup sociálních sítí adekvátně reagovat.

Bartzová se pokusila napravit odmítnutí transakce s Microsoftem. Obě firmy uzavřely alespoň těsné partnerství na poli vyhledávání, podle některých kritiků však byla dohoda výhodná spíše pro Microsoft.

Zisk Yahoo ve 2. čtvrtletí klesl meziročně o 5 %, zčásti prý proto, že spolupráce s Microsoftem nepřináší očekávané přínosy.
Ať už za neutěšenou situaci ředitelka mohla nebo ne, z pohledu
investorů bez viny nebyla. Po zprávě o jejím odvolání vzrostly akcie firmy o 6 %. Nicméně porovnejte jejich současnou cenu okolo 14 dolarů se situací před 3 lety…

K vývoji Yahoo a perspektivám firmy do budoucna se přirozeně ihned začali vyjadřovat analytici. Allen Weiner, viceprezident pro výzkum společnosti Gartner, uvedl, že samotné odvolání ředitelky není překvapivé a spekuluje se o něm už asi rok, poněkud nečekané však bylo načasování tohoto kroku. Ještě asi před dvěma měsíci získala totiž bývalá šéfka při hlasování v radě důvěru.

Weiner souhlasí, že aliance Yahoo a Microsoftu podle něj nefungovala ke spokojenosti ani na jedné straně a v jejím důsledku z Yahoo dokonce odešla řada schopných lidí. Ekonomická výkonnost Yahoo nebyla v posledních letech dobrá z mikro ani makro pohledu a zejména výsledky za letošní 2. čtvrtletí byly velkým zklamáním. Nedaří se přicházet s novými projekty (sociální síť) nebo jejich vývoj postupuje jen pomalu
(Connected TV).

Další analytici souhlasí, že Yahoo si v posledních letech nezvládlo vytvořit nějakou výraznou firemní identitu a tu pak umět prodat – inzerentům, partnerům, uživatelům, ale i vlastním zaměstnancům. Firma nedokáže dostatečně zúročit ani své (ještě existující) silné stránky – údajně např. kvalitní a oblíbené finanční a sportovní zpravodajství nebo hodně používaný Yahoo Messenger.

Komentátoři se shodují i na tom, že změna v čele firmy sama o sobě nebude stačit; pokud chce Yahoo přežít, potřebuje projít výraznými změnami. Ale přece jen – stále jde o třetí nejnavštěvovanější server na Internetu, takže už jen z této pozice by měl dokázat generovat
vysoké inzertní příjmy.

Do diskuse o dalším osudu firmy výrazně vstoupil také Daniel Loeb, CEO
investiční společnosti Third Point, která je dnes s vlastnictvím 5,1 %
akcií třetím největším akcionářem Yahoo. Loeb kritizoval celé
představenstvo, byť nikoliv za samotné odvolání Bartzové.

V první řadě bylo podle něj chybou Bartzovou do čela vůbec jmenovat,
protože měla zkušenost z firem, které dodávaly produkty především
podnikovým zákazníkům. (Bartzová předtím působila na vedoucích
pozicích řady společností, mj. byla i 14 let generální ředitelkou
Autodesku, předtím pracovala také ve firmách Sun, 3M a Digital.).
Yahoo naopak cílili na „koncový trh“ uživatelů Internetu.
Loeb chce, aby správní rada byla kompletně obměněna a přišli do ní
noví lidé. Speciálně žádá hlavu předsedy představenstva Roye Bostocka.
Bostock má mít podle Loeba vinu nejen za jmenování Bartzové, ale i za
nenaplněnou transakci s Microsoftem.

Další zdroje také spekulují, že bývalý generální ředitel a
spoluzakladatel firmy Jerry Yang se snaží získat kapitál a ovládnout
firmu; proti tomuto úsilí se naopak staví současný předseda
představenstva Bostock. Těžko říct, jak složitá šachová partie mnoha
hráčů nakonec dopadne.

Faktem je, že v Yahoo si vylámalo zuby postupně několik výkonných
ředitelů. Znamená to, že na vině je opravdu spíše představenstvo? Nebo
firma od odmítnutí nabídky Microsoftu už vlastně představuje ztracený
případ? Kritiky se dočkala personální politika Yahoo už za jmenování
Jerryho Yanga, neboť v případě spoluzakladatele firmy šlo de facto o
geeka, schopného, ale technicky orientovaného člověka bez zkušeností s
řízením firem…

Exit mobile version