Proč Praha zvažuje papírové kupony na MHD?

Podle informací ČTK Praha od března uvažuje o znovuvydávání papírových kuponů na MHD. Ty by měly fungovat vedle stávající opencard.
Primátorka Krnáčová sice slíbila, že s řešením přijde do Vánoc, ale ukazuje se, že zřejmě neuvedla rok. Sami sebe jsme uvedli v omyl, když jsme předpokládali, že to bude v roce 2014.

Přitom řešení se nabízelo několik. Vedle kontroverzního „výpalného“ pro EMS, který systém provozuje, a kterým by Praha odkoupila potřebné licence, zde byly minimálně dvě varianty, nabízející otevřený a osvědčený standard, postavený na kartách, které využívají buď České dráhy, Plzeň nebo třeba Severomoravský kraj. Suma sumárum by to Praha pořídila do 100 milionů, v krizové variantě (pouze systém se základní funkcionalitou) jako okamžitou náhradu za opencard, někde na úrovni 20-30 milionů. Ve srovnání s více než 1,3 miliardou korun, provařenou na opencard, je to plivnutí do Vltavy.

Nicméně ANO a Piráti se na to moc netváří. Zatímco u Pirátů jde o to, že kritizovat umí každý (včetně mě), přijít s kůží na trh, natož se smysluplným návrhem, za kterým si budou stát, nejsou jejich političtí zástupci mocni. Navíc jsou si moc dobře vědomi, že za výhody být u kormidla, musí prostě zaujmout funkci podržtašky svého velkého partnera. Pro ANO je to zase problém jejich image – Krnáčová se musí tvářit, že rozhodně nepíská podle Andrejových notiček a navíc jsou ve hře další zájmy lidí ve straně, kteří by se prý s novým řešením rádi svezli. To, že u každého projektu půjdou nějaké peníze stranou zúčastněným politiků, se tak nějak očekává. Ať je u vesla kdo chce. A je naivní si myslet, že nikoliv. I ve vyspělých demokraciích, které si dáváme za vzor, prostě firma, která má od státu zakázky, třeba přispěje na volební kampaň – buď straně, nebo jednotlivci, případně zajistí školení, konferenci v exotických lokacích apod.

Povídá se, že ANO však svým voláním „chyťte zloděje“ všechny okolo značně znervóznilo. Ne proto, že by si dotčené firmy a strany myslely, že to myslí vážně (považují to pouze za kouřovou clonu, protože podle nich se na projektu hodlá, když ne strana, tak někteří její členové přiživit). Ale proto, že nikdo pořádně netuší co, kdo a kolik vlastně bude finálně chtít. Navíc technologické firmy, které jsou náhradu opencard schopny realizovat, rozhodně mezi oblíbence ANO nepatří, protože se paktují s jinými stranami a zájmovými skupinami, než je ta agrofertí.

Snaha zavést papírové kupóny tak může být pouhou mezihrou, která má odněkud přivést firmu, která bude pro ANO jako dodavatel magistrátu přijatelnější. A jak ukazuje údajné vyvádění peněz z tisku jízdenek, nemusí to být ani špatný nápad, jak přihrát kšeft spřátelené firmě. V návrhu už chybí jenom myšlenka zavést znovu průvodčí, aby se zatočilo s nezaměstnaností. Pro to by zvedla ruku řada zastupitelů. Jen vědět, kolik by to stálo a kdo by na tom vydělal.

Handrkování o opencard, papírové kupóny nebo jiná řešení zřejmě ještě nějakou dobu potrvá. Nedojde-li ke shodě, můžeme se před příštími volbami dočkat znovuzrození návrhu na MHD zdarma. Přineslo by to potřebné hlasy voličů a pro cestující by šlo o splnění krásného snu. Jen pro plánovače vyrovnaného rozpočtu a lobbisty by šlo o ztělesněnou noční můru, kterou je lepší nechat spát…

Exit mobile version