Účet za MS Office pro iOS: 2,5 miliard ročně?

Pokud se Microsoft rozhodne nabídnout svůj Office pro iPhone a především iPad, měl by tak udělat co nejdříve. Adam Holt, analytik z Morgan Stanley, uvádí, že firma jinak zbytečně přichází ročně až o 2,5 miliard dolarů.
Jak by takový krok zapadal do širší strategie společnosti? Microsoft již loni přislíbil podporu klienta svého CRM (řízení vztahů se zákazníky) systému na mobilních platformách konkurence. Prozatím jako klient funguje webový prohlížeč, MS však na polovinu letošního chystá i nativní aplikaci pro iOS a pochopitelně svůj Windows Phone 8. Klientská aplikace má být vytvořena pomocí HTML 5 a JavaScriptu a oproti původně zveřejněným informacím by měla být zdarma; Microsoft zatím údajně váhá, zda nativní aplikaci vyvinout i pro Android a BlackBerry, nebo zda zde jako klienta ponechat webový prohlížeč.

Nicméně CRM Dynamics není vlajkovou lodí Microsoftu. Předpokládá se, že firma úspěch iPadu nemůže dále ignorovat, a proto pro tuto platformu nabídne i svůj Office (ostatně pro jinou platformu Apple již MS Office existuje zcela standardně). Tyto zvěsti kolují už dlouho, firma je nyní ale už nevyvrací, což v očích komentátorů činí takový krok pravděpodobným. Nicméně oficiálně nic potvrzeno nebylo, a už vůbec není stanoven žádný termín.

Adam Holt nyní ve své zprávě pro investory tvrdí, že Microsoft by rozhodně neměl tento krok odkládat. Ročně by totiž podle něj mohl MS Office pro iOS vygenerovat až 2,5 miliardy dolarů. To vůbec není málo ani na poměry současného Microsoftu: celá divize Business, kam MS Office spadá, má totiž příjmy 5,69 miliard dolarů, z čehož na Office připadá asi 90 %. Pro srovnání, divize Windows generuje roční příjmy 5,88 miliard.

Samozřejmě, že odhad potenciálu MS Office pro platformu iOS může být nadhodnocený. Holt uvažuje cenu sady 60 dolarů a počítá s tím, že si Office koupí asi třetina uživatelů tabletu iPad; toto číslo má odpovídat tomu, že MS Office si pořídilo 30-40 % uživatelů počítačů MacOS X. Do výpočtu je zahrnut i odhad 200 milionů prodaných iPadů na konci roku 2014.

Radovat by se z toho mohl přirozeně i Apple; pokud by se MS Office nabízel přes App Store, měl by z toho Apple nějakých 30 %. Bude o to Microsoft stát? Možná i proto jsou MS OneNote, SkyDrive nebo Lync pro iOS k dispozici raději zdarma. A jaké jsou možnosti Microsoftu se vysoké provizi pro Apple vyhnout? Může se pokusit dohodnout speciální podmínky. Jednou z variant, soudí Zack Whittaker na webu ZDNet, je účtovat Office pro iPad jako pronajímanou službu, nebo zkusit udělat aplikaci kompletně v HTML5, a obejít tak Apple App Store.

Možné je ale samozřejmě i to, že Microsoft si svůj Office pro iOS ještě rozmyslí. Přece jen se takto jedná o konkurenční výhodu pro tablety založené na platformě Microsoftu. V době trendu BYOD může výběr tabletu podstatně ovlivňovat právě kompatibilita se zbytkem podnikového prostředí.

Exit mobile version