Vertikální umělá inteligence se bude podobat ERP

Nasazení umělé inteligence v podnicích mnohdy nepřineslo očekávané výsledky. Pokud by šlo o experimenty a pilotní projekty, nejednalo by se o žádnou katastrofu, často se však požadovaná návratnost investic neobjevila ani v další fázi, kdy již mělo jít o plnohodnotné produkční aplikace Takový názor alespoň na InformationWeek.com prezentuje Romi Mahajan, dříve zaměstnanec Microsoftu, nyní konzultant a investor do technologií.

Co dál? Možná nyní tedy přijde fáze deziluze, nicméně tím to samozřejmě neskončí. Právě nastupujícím trendem, který zvýší přínosy pro zákazníky, se stane vertikální AI – alespoň dle R. Mahajana. Problém byl v tom, že podniky dosud volily (a dodavatelé nabízeli) univerzální řešení AI. Zdálo se, že zákazníkovi stačí tento systém naplnit vlastními daty, uplatnit strojové učení a začít používat; v případě nasazení v cloudu navíc bez větších starostí o potřebnou infrastrukturu (výkon ve fázi učení apod.).

Jenže umělá inteligence je mnohem méně univerzální. Datové sady mezi obory se liší, stejně tak i to, co s nimi zákazníci chtějí dělat. Pro různá odvětví jsou typická různá omezení z hlediska dostupnosti dat. Podniky nemají obvykle dost znalostí, aby dokázaly systémům poskytnout data ideálním způsobem. O to všechno se tedy budou muset více starat dodavatelé umělé inteligence. AI se bude stále více prodávat jako řešení specifické pro danou vertikálu a nasazovat specializovanými konzultanty (bez ohledu na to, zda u zákazníka nebo v cloudu poskytovatele, to z tohoto hlediska není podstatné). Implementace bude probíhat v maximální součinnosti se zákazníkem, nicméně patřičné odborné znalosti musejí být do systému dodány již předem na straně dodavatele – asi jako existují různé varianty ERP předpřipravené pro různé obory (a na rozdíl od např. celkem univerzálních systémů CRM). Prodej řešení AI tak stále méně připomínat prodej softwaru či cloudové služby, ale půjde o velký implementační projekt/konzultační službu. A to možná nejen na začátku, ale i v celé fázi průběžného používání systémů umělé inteligence.

Otázkou zůstává, zda za těchto podmínek bude umělá inteligence dostupná i pro malé a střední firmy, což se dosud předpokládalo kvůli provozu v cloudu. Je-li v případě „obecného“ nasazení příliš vysoké riziko neefektivity, na komplexní konzultace asi menší organizace zase nebudou mít prostředky. Možná podobně jako v případě ERP systémů tak bude nějaký čas trvat, než se trh usadí a dodavatelé přijdou i s odlehčenými verzemi určenými pro širší nasazení. Z toho zase vyplývá, že v příslušném mezidobí může určitý typ podniků získat díky těmto technologiím (dočasnou) konkurenční výhodu, podobně jako ji dřív přinášely specializované sady podnikového softwaru…

Exit mobile version