Koučink nejen pro IT byznys, dává ve firemním prostředí smysl?

Koučovacích firem nalezneme na českém trhu přehršel, podobně jako některé konzultační společnosti nabízejí trochu neprůhledné služby za zdánlivě přemrštěné ceny. Kdy se ale koučink zaměstnanců skutečně vyplatí?

Ve firemním segmentu se tento způsob školení zaměstnance aplikuje zpravidla na střední a vyšší management a klíčové specialisty. Všechny tři druhy zaměstnanců v IT najdeme a zejména ti poslední jsou pro náš obor kritičtí, představují totiž intelektuální kapitál společnosti. Pokud se nepodaří uvolnit potenciál lidí, který je sevřený ve vnitřních bariérách, je naše firma odsouzena hrát na trhu vždy jen třetí housle, případně z něj časem odejít.

Kouč vs. konzultant

Konzultant se vyplatí především v oblasti, na kterou sami nedisponujeme dostatečnými specialisty, případně pouze chceme získat kritický pohled odjinud. Oproti tomu koučink představuje spíše spolupráci a na jeho úspěšnosti se podílí jak schopnosti poradce, tak ochota a vůle koučovaného ke změnám. Je to spíše partnerství a spolupráce. Svojí roli hraje také psychologická stránka věci, klient totiž musí věřit, že dokáže věci kolem sebe změnit.

„Koučink je partnerství, jehož posláním je definování konkrétního cíle a vytvoření struktury, podpory a optimálního motivačního prostředí za účelem dosažení tohoto vytčeného cíle. Koučink je možné využívat jak v pracovní, tak osobní sféře,“ definuje metodu firma Koučing centrum.

Pokud je metoda aplikována správně, umožňuje úspěšně projít změnou, případně změnu iniciovat a pak dosáhnout viditelných výsledků v reálném čase.

Český problém? Důvěra klientů!

O koučinku se mluví více a více, ne každý ale přesně ví, co tato metoda znamená a čím mu může být přínosná. Bohužel pro mnoho lidí je koučing jen další výmysl HR oddělení. Ve společnosti, kde se začínají věnovat koučingu je tedy třeba nejprve získat důvěru „zákazníků“. Důvěra a sebedůvěra je jedním z principů této metody. S důvěrou v sebe lidé myslí samostatně, nalézají více možností při řešení problémů a přijímají odpovědnost za výsledek. Dalším pilířem je uvědomění, ve smyslu ujasnění příležitostí a odpovědnost – převzetí odpovědnosti za své rozhodování..

Byznys vs. Sport

David Fojtík, český horolezec přirovnává horolozectví k byznysu. Před výpravou si stanoví cíl, poté uvažuje jak cíle může dosáhnout. Na každou cestuje třeba vybrat správné lidi, s kterými se bude cítit dobře a o kterých ví, že s nimi cíle dosáhne. „ Posledních 5% je nejtěžší zdolat jak v životě, tak v byznyse. Jenže nejde jen o dosažení vrcholu, musíte se ještě živí dostat dolů.“ Přirovnává lezení po horách k byznysu obchodní manažer, David Fojtík.

Během výstupu vám pomáhají šerpové, lidé, kteří jdou s Vámi, znají hory. Nesou Vám vodu, tuhle práci v byznyse může zastávat kouč. Dodává další přirovnání pan Fojtík.

Pravidla správného koučingu

Kouč nemusí být zaměstnancem společnosti. Většina zaměstnanců má obavy z anonymity, proto volí kouče mimo společnost, pokud tuto možnost nemají, snaží se alespoň oslovit kouče z jiného oddělení. Není důležité, aby kouč rozuměl Vašemu oboru, důležité je aby Vás podpořil v cestě za cílem, naučil Vás dívat se dopředu. Je potřeba přesvědčit koučované, že jeho chování a jednání během spolupráce s koučem v žádném případě neovlivní jeho postavení ve firmě, resp. Nebude o něm informován nadřízený.

Z tohoto důvodu je lepší varianta, když si koučovaný může svého kouče vybrat. Takovou příležitost měli nedávno zaměstnanci firmy T – mobile, kteří byli pozvání na konferenci o koučingu a následně se účastnili workshopu s interními kouči. Na základě workshopu si mohli promluvit s více kouči a na základě toho se i rozhodnout, zda se budou účastnit tohoto programu a s jakým koučem. Společnost má nyní 27 proškolených intermích koučů.

Koučování probíhá přibližně jeden rok. Sezení probíhají 2 – 3 krát týdně, nemusí jít však vždy o setkání tváří v tvář, lekce mohou probíhat i po telefonu.

Dobrý kouč by měl, kromě koučinku, vždy umět klientovi doporučit, kdy již koučink přestává být nejlepší nebo jedinou metodou a je potřeba ho nahradit poradenstvím, mentoringem nebo například terapií.

Společnost PricewaterhouseCoopers nedávno uskutečnila výzkum ohledně přínosu kotingu pro společnosti. Výsledky vyšly docela pozitivně. „Klienti jsou obecně spokojeni se zkušeností s koučováním. Kromě vysokého hodnocení všech testovaných kritérií koučinku velká většina klientů navíc uvedla, že byli velmi spokojení s prožitou zkušeností. Fakt, že téměř všichni (96 %) klienti uvedli, že za stejných okolností, které je ke kouči poprvé přivedly, by si koučování zopakovali, je potvrzením úspěchu koučů.“

Koučink může používat každý – každý se totiž může naučit stanovit si své cíle a nejvhodnější cesty k jejich dosažení. koučink je totiž univerzální metoda, kterou lze využívat v mnoha oblastech – podnikání, studiu, soukromém životě, partnerských vztazích, při řešení základních životních otázek.

Exit mobile version