Lenovo uzavírá joint venture s japonským NEC

Nová společnost převezme prodej osobních počítačů NEC na japonském trhu a v USA. Těsnou většinu ve výši 51% v ní bude držet Lenovo.

Výrobci Lenovo a NEC potvrdili spekulace, o kterých jsme vás nedávno informovali, a oznámili založení společného joint venture podniku. Ten v horizontu několika měsíců převezme všechny prodeje osobních počítačů značky NEC na japonském a americkém trhu. Výhledově by společnost mohla distribuovat počítače značky NEC i na všech ostatních trzích. Za investici ve výši 175 milionů dolarů (zhruba 3 miliardy Kč) získá Lenovo v nové společnosti většinový 51% podíl. Zbylých 49% bude patřit NEC, které bude po uplynutí pětiletého období moci akcie odprodat do rukou Lenovo. Zdali NEC získá v rámci dohody i nějaké další platby nebylo zveřejněno.

Spolupráce výrobců Lenovo a NEC není ničím jiným než pomyslným sňatkem z rozumu. Zatímco NEC v posledních letech spíše ustupuje před dravými konkurenty, Lenovo se naopak všemi možnými způsoby snaží expandovat. Současní zákazníci NEC tak pro Lenovo představují jednoduchý a relativně levný způsob růstu.

Synergii pro Lenovo můžeme najít i ve zlepšení vyjednávací pozice s dodavateli. Jinými slovy proto, že Lenovo bude de facto zodpovídat za výrobu a prodej osobních počítačů NEC, bude moci vyvinout větší tlak na jednotlivé subdodavatele. Právě maximální snížení cen je přitom jedním z mála způsobů, kterými velcí světoví výrobci mohou alespoň trochu podpořit své zisky. Například Lenovo v současnosti dosahuje operačního zisku ve výši pouhých 1,8%, u konkurenčního výrobce Acer to je zhruba 2,9%. Na druhou stranu například americký výrobce Apple dosahuje operačního zisku ve výši 38,5%. Jeho produkty jsou ale určeny pro zcela jinou cílovou skupinu než většina produkce Aceru či Lenovo, čemuž odpovídá i jejich cena.

I přes globální ústup je NEC se zhruba 18% tržním podílem největším hráčem na japonském trhu s osobními počítači. Ten je zajímavý především tím, že globálním gigantům jako jsou američtí výrobci Dell a Hewlett Packard se na něm dlouhodobě nedaří prosadit. Co se nepodařilo jim, se ovšem může podařit čínskému Lenovu, který na pro proniknutí na japonský trh zvolil jinou taktiku.

Zdroj: Reuters

Exit mobile version