LinkedIn ještě letos vstoupí na burzu

Současná tržní kapitalizace LinkedIn ve výši zhruba 42 miliard Kč se po vstupu na burzu může až zdvojnásobit.


LinkedIn je největší profesně zaměřenou sociální sítí

Nejvýznamnější sociální síť určená pro profesionály LinkedIn ještě v průběhu letošního roku vstoupí na burzu. Podle neoficiálních informací by se tak mělo stát počátkem podzimu, tedy pravděpodobně v září nebo říjnu. Bude se tak jednat o vůbec prvního zástupce moderních internetových projektů, který se ke vstupu na burzu odhodlá. Vzhledem k ceně, za jakou jsou akcie LinkedIn dnes obchodovány na sekundárním trhu SharesPost, činí současná tržní kapitalizace služby zhruba 2,2 miliardy dolarů (necelých 42 miliard Kč). Vzhledem k vysokému zájmu investorů o oblast sociálních sítí a perspektivních internetových projektů obecně lze ale očekávat, že vstup na burzu by hodnotu společnosti mohl, byť dočasně, i zdvojnásobit.

Podle dostupných informací by prodej akcií technicky mělo zajistit trio investičních bank Bank of America, JPMorgan a Morgan Stanley. LinkedIn je v současnosti privátní společností, v níž většinoví podíl drží zakladatelé služby. Minoritní podíly pak drží společnosti Apple, Cisco Systems a Google a investiční společnosti Bessemer Venture Partners, Goldman Sachs, Greylock Partners a Seqoia Capital.

Úpis primární emise akcií je v posledních měsících ve spojení se známými internetovými společnostmi a službami zmiňován stále častěji. Před několika dny jsme vás informovali například o plánech slevomatu Groupon, který chce na burzu vstoupit ještě do konce letošního roku, podobné plány má údajně i vývojářská společnost Zynga. Ta se proslavila především díky sociální síti Facebook, pro kterou vytvořila desítky her, které zaujaly miliony uživatelů. V portfoliu Zyngy můžeme najít například stále velmi populární FarmVille či oblíbené MafiaWars. Bližší informace o IPO společnosti Zynga zatím nejsou známy.

Groupon, Zynga, ale i LinkedIn ovšem představují jen předehru proti nejvýznamnějšímu technologickému IPO následujících let, který nereprezentuje nic menšího než samotná sociální síť Facebook. Jak jsme vás v minulosti informovali, Facebook plánuje vstup na burzu nejdříve na konec roku 2012. Se svými zhruba 500 miliony uživateli, dynamicky rostoucími finančními výsledky a dobrou perspektivou do dalších let pro mnoho investorů Facebook představuje příležitost, jaká se naskytne jednou za život. V současnosti je Facebook otevřen kapitálovým vstupům pouze ze strany investičních společností. Nedávný prodej 1% podílu za 500 milionů dolarů (9,5 miliardy Kč) službu ohodnotil na neuvěřitelných 50 miliard dolarů (zhruba 950 miliard Kč). Před dvěma roky to přitom nebyla „ani“ polovina. Můžeme očekávat, že do netrpělivě očekávaného IPO se hodnota společnosti ještě dál výrazně zvýší.

Zmíněný odklad IPO Facebooku nejméně na rok 2012 je sice nepříjemnou zprávou pro investory, vydělají na něm ale podobně zaměřené společnosti, jako je právě LinkedIn či Groupon. Jejich vstup na burzu ještě v letošním roce dá investorům možnost už nyní proniknout do oblasti sociálních sítí, respektive slevomatů, a připravit se na velké sousto v podobě Facebooku. Můžeme s klidem tvrdit, že pokud by společnosti Groupon či LinkedIn své IPO načasovaly až po Facebooku, zájem o ně by pravděpodobně byl minimální.

Zdroj: Reuters

Exit mobile version