Linkedin – jak moc efektivní zbraní v rukou personalistů skutečně je?

linkedin

Počet uživatelů v České republice nejvíce rostl mezi léty 2008 a 2009, první early adopteři se shodují v tom, že v první vlně službu přes veškerou praktičnost zcela zastínil fenomén Facebooku. Svá specifika z této doby si ale síť nese dodnes. Jeho uživateli jsou převážně manažeři, zaměstnanci korporací, personalisté a v neposlední řadě též ICT odborníci.

Nástroje pro oslovení potenciálních zaměstnanců se vyvíjí v závislosti na technologiích. Tištěné inzeráty v denním tisku přebírají funkci jakého si filtru, na které bezpečně oslovíte zaměstnance pouze na určité (zpravidla méně kvalifikované) pozice. Zcela novou éru přinesl nástup pracovních portálů na Internetu (u nás nejprve Monster, následně Jobs.cz, Práce.cz a později další). Není bez zajímavosti, že právě pracovní portály se staly prvními výdělečnými servery českého Internetu.

Právě u nich se však také ukázalo, jak je pro internetový pracovní trh kriticky důležitý konverzní poměr místo absolutní návštěvnosti serverů. Pokud se vám do konkurzu přihlásí 1 programátor jde zjevně o chybu, neboť si zadavatel nebude mít z čeho vybírat, pokud naopak získáte životopisy 500 asistentek, je to příliš na personalistu i pro většinu uchazečů, kteří k vám již příště nepřijdou. Existují sice alternativy v podobě kontextové reklamy, specializovaných blogů či twitteru, ale nejlépe si v tomto ohledu stojí právě specializované sítě typu linkedin.

Lehký úvod do Linkedinu pro úplné začátečníky

Každý uživatel si vytvoří svůj profil (stránku), kde si aktualizuje své údaje o vzdělání, zaměstnavatelích a pozicích. Na rozdíl od Facebooku se zde zveřejňují informace především kariérního rázu. Zde si každý nastaví podmínky za kterých chce být osloven, či zda chce zviditelnit své další kontakty (connections).

Uživatelé si mohou lehce najít své současné a bývalé kolegy a vyzvat je k připojení. Další aspekt sítě je komunitní, její účastníci se mohou připojovat do různě zaměřených zájmových skupin, které zakládají jiní uživatelé. Může se jednat o profesní komunity, odborníky na daný produkt či oblast, nebo jen síť pracovníků v určitém úzce specializovaném oboru.

Linkedin umožňuje aktivní přístup k trhu práce jak ze strany zaměstnavatele, tak zaměstnance (neplní tedy jen funkci jakéhosi elektronického životopisu). Zaměstnavatel zde díky zpoplatněným účtům může oslovovat přímo profilované kandidáty. Vybraným kandidátům zašle tzv. inmail s konkrétní nabídkou. Pokud zaměstnavatel hledá stále stejné profily, je ideální založit skupiny odborníků. Tímto způsobem využívají linkedin i personální agentury. Hrozbou je, že přístupy do skupin bývají často vyžadovány masově, je tedy nutno aby „owner“ této skupiny musí uživatele třídit a ty nerelevantní odmítnout.

Ve skupinách se pak dají inzerovat pracovní nabídky, zveřejňovat různé průzkumy, novinky, což zvýší atraktivitu pro kandidáty. Časté jsou diskuzní fóra. Tyto možnosti jsou zdarma.

Jakou váhu mají doporučení

Lidé připojení na linkedin si navzájem dávají doporučení. Každý může zaslat požadavek na doporučení komukoli z kontaktů. Otázkou je, jak věrohodná taková vyžádaná doporučení jsou.„Na linkedin doporučení nedávám důraz vůbec. Často se objevuje doporučení od kolegů, a podobně. Zdá se mi to neobjektivní ve většině případů. Dám spíše na doporučení přímých nadřízených, eventuelně zákazníků což nebývá tak časté.“ Komentuje relevanci doporučení Recruitment Consultant personálněporadenské společnosti Hays Česká republika, Vojtěch Něměc.

Trocha statistik

Počet uživatelů v České republice nejvíce rostl v období 2008 – 2009, v současnosti pozvolně narůstá až stagnuje. Uživateli linkedin jsou hlavně o manažeři, zaměstnanci mezinárodních firem, personalisté a ICT odborníci.
Statistiky za měsíc (zdroj: google ad planner)

Na stránky vstoupí 290 000 unikátních návštěvníků měsíčně, z toho 150 000 jsou zaregistrovaní uživatelé. Každý uživatel na linkedin přistoupí ca 5 krát za měsíc. Na stránce stráví průměrně 7 minut 50 vteřin. Linkedin rozhodně není sám, vedle čistě parazitních projektů, které nabízejí „rádoby premium obsah“ a lepší SEO, poskytuje podobné služby například XING, který se těší oblibě hlavně v oblasti německy mluvících zemí. (Data z počátku roku 2010)

Lidé si také mohou navzájem přeposílat tipy na připojení, pracovní pozice, či skupiny.
Už i linkedin začíná odkrývat informace ze soukromí uživatelů, což vzniklo především spojením linkedin a twitteru. Zde číhají první nebezpečí. Kandidát zde začne působit neformálně, v tweetech se mohou objevovat hovorové výrazy, informace o jeho názorech na politické dění, jeho soukromého života.

Jak síť vnímají samotní personalisté

Pomáhá linkedin k vyhledávání IT odborníků? „Ano, rozhodně. Je těžké vyjmenovat všechny oblasti, ve kterých mi Linkedin pomáhá. Je to jako zeptat se, jak nám Facebook pomáhá ke komunikaci,“ říká Němec, kterému Linkedin pomáhá utvořit si obrázek o struktuře firmy, jejich zaměstnancích.

Dále je velmi zajímavé zjistit si v jakých firmách pracovali aktuální zaměstnaci dříve. Aktuální profily umožňují velmi efektivně oslovit zajímavé profesionály, kteří mají přesně ty zkušenosti, které naši klienti poptávají. Jde o malou revoluci ve světě HR. Rozhodnutí se přesouvá z uchazečů hlásících se na inzerci na HR které si může přímo vybrat zkušeného odborníka s odpovídající praxí,“ upřesňuje ještě. Němec je přesvědčen, že ve světě Linkedin má uživatel portálu daleko silnější výchozí pozici, než když by se hlásil přes portály typu jobs.

Trochu opačnou pozici zastává HR specialistka našeho nejstaršího a největšího portálu – Seznam.cz. „V rámci náboru se dlouhodobě snažím využívat nejvíce inzerce na pracovních portálech, odborných serverech a za podpory kolegů též využíváme různé blogy. Linkedin je více sociální síť, kde si lidé přidávají své kolegy, nadřízené, klienty a z části i přátelé. Jen užší skupina lidí hledá přes linkedin přímo novou práci,“ myslí si Táňa Zemanová, HR specialista, Seznam.cz. „Proto je situace taková, že tohoto zdroje využívají více k přímému oslovení agentury a headhunteři. Pokouší se oslovovat lidi, kteří působí na obdobné pozici, kterou oni hledají. Spoustě lidí, tak chodí nevyžádaná pošta i v případě, kdy jsou ve své práci spokojeni,“ upřesňuje Táňa.

To by z mého úhlu pohledu nemuselo být vždy v souladu se strategií interního HR. S linkedin bych tedy i jako příznivec nově vznikajících internetových projektů zacházela prozatím opatrně. A pokud ho využívám, tak zatím spíš jako doplňkový zdroj, než jako zdroj primární. Na linkedin spíš hledám rozsah kontaktů a jména, než-li přímé kandidáty. Pokud linkedin využívá spolupracující personální agentura, tak samozřejmě nemám nic proti, naopak, dodává nakonec.

Exit mobile version