Polská mBank: konkurenční hrozba pro české banky

(Aktualizováno) Polská internetová banka BRE Bank vstoupila pod značkou mBank na trh v České republice. V noci z 24. listopadu na 25. začala mBank nabízet přístup k bankovním službám prostřednictvím telefonu a Internetu. Banka hodlá v Česku investovat částku v hodnotě přibližně 800 milionů euro. Společnost mBank na našem trhu také spustila novinky, kterými jsou komunikační kanál mFórum a první český bankovní blog. Jakou má nová banka šanci uspět na českém trhu, změní se nějak služby na českém Internetu?

Již od 11. listopadu je BRE Bank S.A., společnost poskytující bankovní služby pod značkou mBank, oficiálně zapsána v seznamu bank, které jsou účastníky tuzemského mezibankovního platebního systému. Před oficiálním otevřením probíhal interní testovací provoz banky, aby byla mBank při svém otevření zcela připravena vyhovět svým zákazníkům. O víkendu v noci ze soboty na neděli 25. listopadu začal provoz nového hráče na českém bankovním trhu.

Na základě legislativy o jednotném evropském trhu budou pro polskou mBank platit stejná práva a povinnosti jako pro jiné banky na trhu. BRE Bank bude mít stejnou zodpovědnost jako ostatní hráči na trhu a bude o své činnosti pravidelně informovat Českou národní banku. Dojde tak k obvyklému zajištění finančních prostředků zákazníků.

Čím mBank osloví klienty

Hlavním odlišením mBank oproti českým bankovním subjektům bude její snaha o minimalizaci plateb. Na začátku své činnosti poskytne tři základní služby, a to běžný účet, spořící účet a hypotéky. Běžné konto je zdarma a klientům odpadá povinnost plateb téměř za každou operaci provedenou na účtu. To je hlavní rozdíl oproti současné nabídce většiny tuzemských bank.

V Čechách jsou klienti nuceni platit i za příchozí peníze. I když Poštovní spořitelna spadající pod ČSOB podle vyjádření mluvčího Marka Rolla jako první banka v ČR zrušila poplatky za příchozí platby již v květnu loňského roku. Vstup mBank na trh v Česku prý nebude mít vliv na dosavadní strategii České spořitelny. „Uvidíme, zda bankovní trh někam posune. My máme jiný obchodní model,“ řekla Kristýna Havligerová z firemní komunikace České spořitelny.

Komerční banka se podle vyjádření Zuzany Čepelkové, specialistky externí komunikace, chystá příští rok uvést řadu novinek ve svém eBankingu, nezávisle na vstupu mBank na český trh. „Nyní si klient může sjednat online spotřebitelský úvěr nebo kreditní kartu, uzavřít smlouvu o investování do podílového fondu. Klient má dále možnost požádat přes Internet o jakoukoliv službu, kdy se mu posléze ozve bankéř pro telefonní konzultaci nebo si s klientem dohodne schůzku. Korespondenční zřízení účtu z důvodu bezpečnosti není možné,“ uvedla Čepelková.

Mezi produkty z nabídky mBank patří například vedení účtu mKonto. Zákazníci ho obsluhují pouze přes Internet a nemusejí platit za běžné služby. Bezplatným servisem by mělo být i samotné založení mKonta. V současné nabídce českých bankovních ústavů doposud taková možnost chyběla.

Svůj názor přidal i Dalibor Z. Chvátal, šéfredaktor finančního serveru Měšec.cz. Podle něj je banka určena především pro klienty hledající změnu: „Domnívám se, že cílová skupina klientů této banky končí někde u 32. roku věku klienta a prioritně tato banka míří na klienty mladé, zvídavé a hlavně vzdělané, kteří si chtějí vše dělat sami a už je nebaví být otroky kamenných českých bank.“

Fakt, že mBank přichází na český trh s nabídkou služeb bez poplatků, je příznivou zprávou. Jisté je, že v tuto chvíli jsou nulové poplatky pro mBank konkurenční výhodou, nicméně až čas ukáže, zda bude banka tuto cenovou politiku dále dodržovat. S otázkou udržitelnosti současné cenové a úrokové politiky mBank se také ztotožnil Dalibor Chvátal. „Každá banka musí být zisková a musíme si přiznat, že v Česku je využívání bankovních služeb stále omezeno hlavně na transakční služby.“

V této souvislosti se také objevily diskuze, jestli v Česku můžeme svěřit své finance nějaké instituci, která by nechtěla platby za vedení účtu. Zmiňována byla bankovní instituce Finanční skupina Fio, která v Česku působí už několik let. Klienti Fio nemusejí platit žádné bankovní poplatky, pouze 6 korun za výběr z automatu. Tato společnost je sice družstevní záložnou a nikoliv klasickou bankou, vlastní ovšem bankovní licenci. Pro klienty to znamená, že je 90 % jejich vkladů pojištěných. Člen záložny ovšem většinou vkládá i vstupní členský poplatek, na který se pojištění nevztahuje.

Nové komunikační kanály

Nedávno mBank spustila historicky první bankovní blog v České republice. Přímou a otevřenou diskuzi s lidmi z mBanky umožňuje služba mFórum. Služba mFórum je komunikační kanál, ve kterém mohou uživatelé Internetu aktivně diskutovat s ostatními uživateli mFóra, bankovními specialisty mBank, ale i běžnými zaměstnanci mBank. Zaměstnanci mBank budou na diskuzi vystupovat otevřeně a neanonymně.

Podle Ondřeje Neffa, šéfredaktora serveru Neviditelnýpes.cz, mohou služby jako blogy nebo mFórum někoho přitáhnout, sám k nim ovšem byl spíše skeptický: „Od banky čekám přece jen něco jiného než popovídání.“

Banka také plánuje vytvořit konkurenční nabídku hypoték. Plánuje odlišení od tuzemských bank v podobě vypuštění poplatků za vyřízení půjčky a za správu hypotečního úvěru. Polská mBank dále hodlá dát klientům možnost splatit část nebo celý úvěr bez jakýchkoliv sankčních plateb.

Z vyjádření ředitele BRE Bank Slawomira Lachowského vyplývá, že celková investice v Česku bude činit přibližně 800 milionů eur. Banka by se podle jejího ředitel měla přehoupnout do zisku v horizontu následujících pěti let.

Očekávaná spolupráce s portály

Zajímavou otázkou je také potenciální spolupráce mBank s českými internetovými portály. Je totiž pravděpodobné, že jako nový subjekt na trhu bude mBank hledat silného partnera. ITBIZ informoval již v září o jednáních mBank se Seznam.cz. Rita Gabrielová, tisková mluvčí Seznamu, tehdy komentovala situaci: „Se zástupci mBanky Seznam jednal, nicméně zatím nebylo nic konkrétního dohodnuto. Určitou formu spolupráce si však umíme představit, i když nechceme například žádnou bankovní licenci.“

V tuto chvíli je téma spolupráce portálů s mBankou obestřeno tajemstvím. Petr Kapalín, tiskový mluvčí Centrum.cz, poukázal pouze na reklamní kampaně na webech portálu. „Vedle reklamy spolupracujeme i na získávání nových zákazníků mBanky prostřednictvím našich webových stránek,“ dodal mluvčí Centrum.

Portál Atlas.cz se v tuto chvíli k otázce bližší spolupráce s mBank nevyjadřuje. Podle Martina Březiny, marketingového ředitele Atlasu, jsou majetkové záležitosti věcí akcionářů. „K této problematice se může vyjadřovat pouze předseda představenstva,“ řekl Březina.

Jakou úspěšnost tedy bude mít nový hráč na bankovním trhu v České republice? Podle Ondřeje Neffa je slovo „uspět“ velkou neznámou. „Máme za sebou krach šestnácti bank a jedna padla dokonce za asistence státu pod dohledem samopalníků. Takže český klient bude opatrný,“ odhaduje Neff.

První zkušenosti s mBankou

Činnost mBank je nutné posuzovat hlavně z pohledu spokojenosti klientů. Otevření české pobočky potěšilo polské klienty žijící v Čechách, kteří již mají účet zavedený v Polsku. Mysleli si, že nyní budou moci používat služeb mBank i u nás. Jeden z klientů ovšem poukázal na problém, protože si nemohl otevřít účet mBank v Česku, pokud už je zákazníkem banky na území Polska. Nejedná se přitom o potíž ve složkách dokumentů či ve statutu nerezidenta, ale o statut klienta mBank v jiné zemi. Pokud jste totiž v tuto chvíli zákazníkem jedné složky BRE Bank, do které divize mBank spadá, v jiné složce už potom přístup k bankovním službám nemáte.

Zajímalo nás také, zda-li mBank podporuje export informací z účtu do jiného datového formátu, například TXT nebo CSV, což je vhodné například pro propojení s účetnictvím nebo informačním systémem (případně zálohování údajů). Na tento dotaz jsme nejprve obdrželi e-mailem nesprávnou odpověď a na další žádost už nikdo z mBank neodpověděl. Podle informací ze zdroje, který je důvěrně obeznámen s fungováním mBanky, byla popisovaná chyba zákaznického centra zaviněna nedostatečnou zkušeností operátorů zákaznické linky v Polsku. Teprve na zákaznické lince jsme zjistili, že tuto funkci banka zatím nenabízí a teprve připravuje. Zákazník si ovšem nemůže vyzkoušet demoverzi, protože není k dispozici v češtině. Pokud rozumíte Polsky, určité srovnání vám poskytne demoverze u našich nejbližších sousedů.

Internetová banka se také první týden po spuštění potýkala s prvním náporem klientů. „Nedařilo se nám zpracovávat vaše žádosti tak rychle, jak bychom si přáli. Omlouváme se proto všem, kteří ještě nedočkavě čekají na svého kurýra,“ uvádí mBank na svém webu v aktualitě ze 3. prosince.

Související

IT byznys: Poláci vstoupí na český Internet s mBankou
Ochrana proti podvodným e-mailům stojí banky miliony
Návod radí, jak zablokovat přístup k online bankovnictví České spořitelny
eBanka: historie, současnost a budoucnost

Exit mobile version