MT Media Trading: mediální agentura plná tajemství

Mediální agentura MT Media Trading na svých webových stránkách tvrdí, že nabízí exkluzivní spolupráci a partnerství s nejdůležitějšími hráči na mediálním trhu. Sekce s názvem Portfolio navíc obsahuje seznam internetových adres více než dvou stovek velkých i malých serverů. Někteří majitelé těchto webů nám potvrdili, že s mediální agenturou vůbec nespolupracují. Ve hře je navíc trestní oznámení, které firma podala na bývalého ředitele.


Sekce „Portfolio“ obsahovala více než 200 serverů
včetně ITBIZ.cz a AbcLinuxu.cz. Agentura ovšem tají,
se kterými servery uzavřela exkluzivní partnerství.

Mediální agentury firmám pomáhají s výběrem vhodných médií a správě reklamních kampaní, většinou však spolupracují s velkými zákazníky, kteří mají vyhrazeny velké rozpočty na reklamu. Internetová mediální agentura MT Media Trading vznikla 1. července 2006 s cílem oslovit trh zákazníků, kteří mají roční reklamní rozpočet v řádu několika milionů korun.

Zaměstnanci marketingu v tomto typu firem údajně nemají přístup k potřebným datům a analýzám, proto nakupují reklamní prostor podle vlastního výběru. Tato nová agentura se stala mediální divizí známé společnosti Internet Trading, s. r. o., a do konce roku 2006 si stanovila za cíl získat více než 60 klientů s rozpočtem větším než 50 milionů korun.

Takto nám popsal vznik agentury Josef Morávek, jednatel Abstract, s. r. o., který provozuje portál Bydlení.cz: „Před rokem pouze hromadným e-mailem oznámili, že vznikl Media Trading a oznámili všem možným subjektům, že nyní je zde Media Trading a že to bude za těchto podmínek. Když jsem řekl, že takto se s námi asi jednat nebude, tak mi řekl tehdejší pan ředitel: ‚My jsme to museli udělat rychle, těch firem je hodně. My jsme počítali, že se někdo ozve.'“

E-mail partnerům oznamoval, že místo Internet Tradingu je bude zastupovat Media Trading. Tento neosobní způsob jednání se Morávkovi podle jeho slov nelíbil, a tak po agentuře požadoval, aby s ním spolupráci probrala na osobním jednání. K těm skutečně nakonec došlo a firmě se dokonce podařilo vyjednat lepší podmínky. „Domluvili jsme se na tom, že agentura nebude chápat média jako prostor ke svému lovu, nebude je svým obchodováním poškozovat,“ vysvětluje Morávek.

Webové stránky plné překvapení

Na svých webových stránkách tato agentura uvádí v části s názvem „Portfolio“ přes 200 internetových adres různých velkých i malých internetových serverů, včetně ITBIZ.cz a AbcLinuxu.cz. Později se tato sekce přejmenovala na „Nakoupíme pro vás“. Protože agentura často nakupuje pro své klienty velké množství reklamních pozic v mnoha různých médiích, je uveřejnění podobného seznamu mezi mediálními agenturami poměrně neobvyklé. Nenarazili jsme na něj na internetových stránkách mediálních agentur MindShare, OMD Digital, internetová divize SMG IP patřící společnosti Starcom Mediavest Group nebo mediální agentury PHD.

Můj názor

Vytvořte si webové stránky, přidejte si na ně stovky známých médií, na kterých můžete nakoupit reklamu, a hned budete vypadat jako velká mediální agentura. Na některé zákazníky to možná i zabere.

„Pokud by se jednalo o mediální agenturu, která zastupuje zájmy zadavatele reklamy, bylo by to překvapující,“ myslí si Jiří Vítek z mediální agentury MindShare Czech Republic. Podle něj by mediální agentura měla být schopná nakoupit libovolný reklamní prostor v jakémkoliv médiu. Seznam médií, na kterých dokáží pro své klienty nakoupit reklamu, neuvádí na svém webu ani mediální agentura OMD Digital. „Takový postup je typický spíše pro mediální zastupitelství, ale pokud by ho volila konkurenční mediální agentura, považoval bych to ryze za její věc,“ říká Tomáš Řehák, ředitel divize OMD Digital.

Agentura MT Media Trading hned na úvodní stránce uvádí, že nabízí „exkluzivní spolupráci a partnerství s nejdůležitějšími hráči na mediálním trhu“. Společně s přehledem známých serverů a rádií tato informace může na první pohled vyvolat dojem velké mediální agentury, se kterou je výhodné spolupracovat. „Těžko říci, zda je možné takto brát, že nějakým výčtem děláme dojem. Že tam je ten výčet, tak to nespatřuji jako úplně optimální, nicméně si myslím, že to není nic proti ničemu,“ odpověděl nám v telefonickém rozhovoru Petr Slavík, ředitel a jednatel společnosti Media Trading. Zároveň upozornil na plány firmy změnit web, protože v této podobě vznikl v době, kdy společnost měla jiné vedení.

Podle našich informací však bylo na původních stránkách v sekci „Internet“ zveřejněno daleko méně serverů. „Pár serverů jsem tam určitě měl. Měl jsem tam servery, se kterými jsme měli smlouvu. Bylo tam pár serverů navíc,“ řekl nám René Libiš, který byl dříve ředitelem Media Tradingu a nyní provozuje vlastní firmu propeople, s. r. o.

S kým spolupracuje MT Media Trading?

Mezi uvedenými servery byl v sekci „Portfolio“ uveden také portál Volný.cz. „Tuto situaci budeme řešit a požádáme, aby nás společnost v této souvislosti neuváděla,“ uvedla v odpovědi pro ITBIZ.cz Michaela Hajná, tisková mluvčí Telekom Austria Czech Republic, která portál provozuje. Firma zároveň nemá s agenturou uzavřenou žádnou smlouvu, ani dohodu o spolupráci nebo mediálním zastupování. Podobně jsou na tom také servery Lupa.cz, Root.cz a Měšec.cz, patřící pátému největšímu internetovému vydavatelství Internet Info. Jak nás informoval Jan Brkl, obchodní ředitel Internet Info, firma nikdy s touto agenturou neměla uzavřenou smlouvu.“Budeme vyžadovat vysvětlení a celou záležitost sledovat,“ dodává Brkl.

Smlouvu nemá s agentura uzavřenou ani s portálem Seznam.cz, který je na stránkách uveden mezi servery. Mohou si však na portálu kupovat reklamu, podobně jako jiné mediální agentury. „Rozhodně nás nezastupuje exkluzivně,“ říká Tomáš Búřil, obchodní ředitel Seznam.cz. Aktivní spolupráce neprobíhá ani s dalším uvedeným serverem, sázkovou kanceláří Tipsport.cz. Firma se podle vyjádření Lubomíra Ježka, ředitele pro vnější vztahy a mluvčího sázkové kanceláře Tipsport, nebrání jednat o prodeji reklamy na svých stránkách. „Že se třeba nedohodneme na podmínkách a slibovaný nákup pro klienta nebude možné realizovat, už by byl jejich problém. V tomto ohledu se mi to jeví vůči jejich případným klientům jako neseriozní,“ myslí si Ježek.

Také česká pobočka mezinárodního vydavatelství počítačových časopisů IDG Czech, jejichž servery jsou v seznamu uvedené, žádnou spolupráci nepotvrdila. Reklamu na jejich webových stránkách prodává mediazastupitelství ARBOinteractive. „Media Trading může nabízet svým klientům naše (reklamní, pozn. redakce) plochy a pak je nakupovat u Arba (ARBOinteractive, pozn. redakce),“ uvedla na naše dotazy Jana Pelikánová, ředitelka IDG Czech. Spolupráci nám ze serverů, které jsme se svými dotazy oslovili, potvrdil za portál Tiscali.cz pouze Pavel Mašín, ze společnosti TISCALI Telekomunikace Česká Republika.

„Možná to bylo zavádějící, proto jsme třeba změnili ten název a nemáme tam Portofilo, ale je tam uvedeno, co třeba těm klientům můžeme nabídnout nebo kde pro ně můžeme koupit reklamu. Nespatřuji v tom nějaký problém. Neměli jsme jediný ohlas kromě vás, respektive z vaší majetkově spřátelené firmy,“ řekl nám ke zveřejněnému seznamu médií v telefonickém rozhovoru ředitel a jednatel agentury Petr Slavík. Narážel tak na to, že zaměstnanec obchodního oddělení ITBIZ.cz a AbcLinuxu.cz telefonicky požádal o odstranění obou serverů z webových stránek agentury a sekce „Portfolio“.

Jedna miliarda a exkluzivní smlouvy


Mediální agentura tvrzení na stránkách nedoložila.

MT Media Trading hned na úvodní stránce také píše: „Ve vlastní správě disponujeme nejméně 1 miliardou bannerových pozic“. „Tvrzení na stránkách MT Media Tradingu mi přijde poněkud liché. Nedokážu si představit, že by MT měl nasazený reklamní systém, který by generoval 1 miliardu impresí, protože reklamní prostor neprodává, nýbrž nakupuje,“ domnívá se Petr Hais, Product Manager internetové reklamní sítě SUN, kterou provozuje ARBOmedia Interactive. Tato síť sdružuje 25 obsahových serverů a podle nezávislého výzkumu NetMonitor zaznamenala v lednu 109 332 164 zobrazení.

„Máme předkoupené některé kampaně a ty kampaně ve svém důsledku dělají takový objem,“ objasňuje bez dalších podrobností Petr Slavík z MT Media Tradingu. Informaci o celkovém počtu bannerových pozic však nelze ověřit z nezávislých zdrojů, protože firma není podle našeho zjištění zapojena do výzkumu NetMonitor. Agentura se také nevyjádřila, se kterými nejdůležitějším hráči na mediálním trhu má exkluzivní spolupráci a partnerství, což je další výhoda, kterou zveřejňuje na úvodní stránce („Nabízíme exkluzivní spolupráci a partnerství s nejdůležitějšími hráči na mediálním trhu.“).

„Tvrzení je podloženo v případě, že ho někdo bude chtít vidět. Nemám důvod vám cokoliv sdělovat. My fungujeme jinak a plánujeme podle toho, co je pro zákazníka nejzajímavější. Obrat, partnerství a exkluzivní plochy nesdělujeme. Ty máme připraveny pro naše klienty,“ nechtěl prozradit další podrobnosti Milan Hronec, generální ředitel Internet Trading, s. r. o., která má ve firmě Media Trading majetkový podíl. Zároveň se odvolal na uzavřené smlouvy, které údajně obsahují dohodu o utajení těchto informací. Počet serverů rovněž neupřesnil. „Do Internetu přes firmy, které jsou s námi spřízněny, jde 350 – 400 milionů korun ročně,“ uvedl Hronec.

Pokud by se prokázalo, že uváděné údaje nejsou pravdivé, mohlo by se jednat o porušení zákona, konkrétně ustanovení § 45 obchodního zákoníku. „Klamavou reklamou je šíření údajů o vlastním nebo cizím podniku, jeho výrobcích či výkonech, které je způsobilé vyvolat klamnou představu a zjednat tím vlastnímu nebo cizímu podniku v hospodářské soutěži prospěch na úkor jiných soutěžitelů či spotřebitelů,“ upozorňuje advokát Josef Aujezdský z advokátní kanceláře eAdvokacie.cz.

Bouřlivý rozchod s bývalým vedením

Podle našich informací mohli někteří obchodní partneři, agentury, externí spolupracovníci společnosti Internet Trading a jiné firmy dostat do svých e-mailových schránek v listopadu minulého roku e-mail, jehož odesílatelem byl údajně Milan Hronec ze společnosti Internet Trading, s. r. o. V e-mailu mimo jiné stojí: „Společnost MT Media Trading s.r.o. byla nucena minulý týden v pátek 26.10.2007 podat trestní oznámení na bývalého ředitele a prokuristu firmy MT Media Trading s.r.o. pana Reného Libiše.“ Trestní oznámení bylo podáno údajně kvůli „naplnění skutkové podstaty trestných činů, zejména trestného činu zneužívání informací v obchodním styku (…) nebo trestného činu nekalá soutěž“. Doručení takového e-mailu potvrdil také Josef Morávek ze společnosti Abstract, s. r. o.: „Zaslal nám jej pan Hronec bez dalšího komentáře, jeho další zveřejnění chápal jako poškozování dobrého jména agentury“.

Milan Hronec rozesílání e-mailu obchodním partnerům nekomentoval. Zároveň však potvrdil, že trestní oznámení bylo skutečně podáno a prošetřuje jej policie: „Pan Libiš nějaké věci provedl a já myslím si, že máme dostatek důkazů.“ Důvodem je, že údajně způsobil firmě Media Trading blíže neurčenou škodu. Libiš měl agenturu a tím i svého bývalého zaměstnavatele poškodit také pokračováním obchodní spolupráce s cestovní agenturou Student Agency, tentokrát však pod hlavičkou své vlastní firmy propeople, s. r. o. Tato firma však podle vyjádření René Libiše spolupracuje i nadále, protože tam dříve působil jako marketingový ředitel a má s touto společností dobré obchodní vztahy. Navíc prý řeší jen pouze část zakázek.

Bývalý ředitel a prokurista firmy MT Media Trading René Libiš nám v telefonickém rozhovoru nepotvrdil, že by byl v souvislosti s trestním oznámením předvolán na policii nebo s ním takové oznámení někdo právně řešil: „Mám svědomí čisté. Z firmy jsem odešel proto, že jsem měl jiné názory na práci agentury a podnikání vůbec. Ze své strany nechci podávat trestní oznámení na pomluvy a nechci to řešit,“ dodává Libiš. Podle svých slov sice měl ve smlouvě konkurenční doložku, která by mu po odchodu z agentury zakazovala spolupracovat s jinými společnostmi ve stejném oboru, ale samotná smlouva měla údajně právní chyby. „Kdyby chtěli, abych rok nebo dva nikde nepracoval, tak by se dost prohli,“ uzavírá Libiš a upozorňuje tím na povinnost firmy vyplácet bývalým zaměstnancům po celou dobu trvání konkurenční doložky předem dohodnutou odměnu.

Spoluautorem článku je Jiří Kocourek

Související
Češi na internetu vydělali více než Slováci
Internetová reklama za několik haléřů
Čeští zaměstnanci Google: Odhalíme 99 % podvodných kliknutí

Exit mobile version