Mediální aktivity dětí: televize a internet

Deal

Téměř všechny děti z takzvaných internetových domácností denně nebo několikrát týdně sledují televizi, jejich druhou nejfrekventovaněji realizovanou mediální aktivitou je práce na počítači a internetu. Třetina těchto dětí se aspoň hodinu denně připravuje na školní vyučování. Informace vycházejí z nejnovějšího netpanel omnibusového výzkumu na reprezentativním vzorku 424 dětí ve věku 4—14 let, který uskutečnila společnost Mediaresearch.

Pro začátek je nutné definovat pojem „internetové domácnosti“. Takto jsou označovány ty domácnosti, kde se někdo nejméně jednou měsíčně připojuje odkudkoliv na internet.

Televize u dětí stále vede

Průzkum ukázal, že mezi nejčastější mediální činnosti dětí z internetových domácností patří stále sledování televize. Téměř všechny děti (97 %) sledují televizi denně nebo alespoň několikrát týdně. Tři čtvrtiny malých dětí (4–9 let) sledují několikrát týdně i DVD či video a u starších dětí (9–14) je tento podíl přibližně nadpoloviční. Více času stráví sledováním TV děti, které mají v pokojíčku svou vlastní televizi.

Co se týká poslechovosti rádia, denně této možnosti využije pětina dětí (4–14 let) a více než dvě pětiny dětí jej poslouchají několikrát týdně. Rádio na internetu si alespoň jednou měsíčně poslechne pětina dětí. Bezmála padesát procent dětí odpovědělo, že poslouchají několikrát týdně jinou hudbu než v rádiu, čemuž odpovídá i vybavení přehrávači CD a mp3.

Na druhém místě v žebříčku mediálních činností dětí se za televizí objevuje práce na počítači a internetu. Naprostá většina dětí (97 %) má univerzální přístup k internetu z domova. Přes polovinu dětí disponuje také přístupem k síti ve škole a necelá polovina využívá internet i na jiných místech.

Celkem dvě pětiny dětí jsou na internetu nebo počítači denně. Frekvence návštěvy internetu i činností na počítači silně roste s věkem dětí, 83 % starších dětí (10–14 let) je na internetu několikrát týdně.

Co děti hledají na webu

Nedávná globální studie Symantec ukázala, že mezi 100 nejčastějších termínů, které děti hledají, patří podle služby OnlineFamily.Norton weby jako YouTube, eBay a Craigslist a weby společenských sítí jako Facebook a MySpace. Mezi nejčastěji zadávaná se řadí také slova „sex“ a „porno“, kterým patří 6., respektive 10. místo. 12. místo v seznamu zaujímá „fred“, tj. Fred Figglehorn, oblíbená fiktivní posta, jejíž kanál na webu YouTube se stal mezi dětmi hitem. K dalším oblíbeným hledaným termínům patří Twilight (Stmívání), Miley Cyrus, Taylor Swift a písnička „Boom Boom Pow“ skupiny Black Eyed Peas.

Exit mobile version