Microsoft brání své postavení, Office 2010 mají být velmi úspěšná

Microsoft

Když představitelé společnosti Microsoft před dvěma týdny oficiálně zahajovali prodej nejnovější verze balíku Office 2010, mohl si nejeden z přítomných myslet, že se jedná spíše o nějakou konferenci meteorologů. Až příliš často se totiž hovořilo o „mracích“, tedy technologiích cloud computingu. Microsoft totiž učinil velmi významný krok a představil webové verze svých klíčových aplikací. Jde tak přímou odpověď na snahy konkurenčního Googlu, který si na firemní zákazníky dělá zálusk s vlastním kancelářským balíkem. Microsoft se však nevzdá bez boje a věří, že se Office 2010 budou prodávat nejrychleji v historii.


Představování Office 2010, které proběhlo 12. května

Z pohledu Microsoftu je úspěch balíku Office 2010 velmi klíčový. Je si totiž vědom stále rostoucích tendencí řady společností, které se snaží získat na jeho úkor větší podíl na trhu firemních produktivních aplikací, kam řadíme i kancelářské aplikace. Zvlášť viditelné jsou tyto snahy u společnosti Google, která nabízí vlastní alternativu webových aplikací nazvanou Google Apps, na kterou se snaží firemní zákazníky přetáhnout.

Google v rámci tohoto balíku nabízí základní verzi kancelářských programů zdarma, ta však neobsahuje některé pokročilé funkce, které firmy vyžadují. Pro ně tedy existuje rozšířená verze, která je zpoplatněna částkou 50 dolarů za uživatele ročně, což je výrazně méně, než kolik stojí zakoupení licence Office 2010. A jsou to právě možné úspory, na které firmy v rámci úsporných opaření v důsledku ekonomické krize začínají slyšet stále častěji.

Klíčová bitva pro Microsoft

Odhady analytiků pro další měsíce hovoří ve prospěch investic do IT technologií, dá se tedy očekávat stupňující se intenzita boje mezi oběma společnostmi. Zatímco pro Google je tato snaha spíše pokusem o získání dalšího zdroje příjmů, Microsoft si nemůže dovolit tuto bitvu prohrát. Office totiž tvoří přibližně 90 procent z 19miliardového obratu jeho „business“ divize. Ta podle analytiků za aktuální fiskální rok, který končí v červnu, vykáže pokles příjmů o 3 procenta a nová verze balíku by tak měla významně pomoci tento pokles zvrátit.

„Očekáváme, že se tato verze bude prodávat a adaptovat nejrychleji v historii, a to především v souvislosti s velmi vysokým zájmem o Windows 7,“ uvedl nedávno v rozhovoru pro agenturu Bloomberg Chris Capossela, senior viceprezident Microsoftu pro skupinu produktů Office. Podle něj firemní zákazníci v mnoha případech spojí přechod na novou verzi systému Windows také s upgradem kancelářského softwaru. Vysoký zájem signalizuje také skutečnost, že Office 2010 byl nebo stále je testován více než 8,6 miliony uživatelů, což je třikrát více než u kterékoliv předchozí verze.

Microsoft minulý měsíc uvedl, že návrat podniků k investicím do osobních počítačů a softwaru je teprve na svém počátku. Společnost navíc očekává, že vlna uzavírání dlouholetých kontraktů na licence aplikací Office teprve přijde. „Je skvělé, jak zákazníci opět hromadně kupují počítače. Zatím je to sice znatelné především mezi běžnými spotřebiteli, ale poptávka firem bude taký vysoká. Firmy jsou totiž v investování zdrženlivější,“ říká Chris Capossela.

Office 2010: důraz na spolupráci a web

Multilicence produktu Office 2010 jsou dostupné od 1. května 2010. Krabicové verze by podle českého zastoupení Microsoftu měly být k dispozici v září 2010.
Možnost bezplatného upgradu platí pro každého, kdo si v období od 5. března do 30. září 2010 u některého z autorizovaných prodejců společnosti Microsoft zakoupí vybrané sady a aplikace Microsoft Office, a to jako krabicový software nebo software předinstalovaný na počítači.

Do balíku Office 2010 budou poprvé zahrnuty také webové verze oblíbených programů, jako jsou Word, Excel či PowerPoint, které chce Microsoft nabízet bezplatně a přímo tak konkurovat Googlem nabízené alternativě. Přibyla také možnost současné spolupráce více uživatelů na jednom dokumentu, který bude možné snadno zpřístupnit prostřednictvím internetu tak, aby k němu měli přístup lidé nacházející se mimo kancelář. Program Outlook bude moci získávat informace o spolupracovnících díky propojení se sociálními sítěmi jako Facebook, MySpace či LinkedIn a mezi další novinky kancelářských aplikací patří nové textové efekty, grafické efekty, diagramy a možnosti editace fotografií a videa.

Společnost Google však v prohlášení zpochybnila schopnost nové verze Office nabídnout uživatelům dostatečně propracovanou technologii spolupráce uživatelů v rámci cloud computingu. David Girouard, prezident Googlu pro firemní produkty, v rozhovoru pro americký časopis Computerworld uvedl, že Google má v této oblasti díky balíku Docs více než čtyřleté zkušenosti. Uživatelům tak dokáže nabídnout mnohem rychlejší a efektivnější spolupráci. Podle něj navíc Microsoft do hry o vliv na tomto trhu přichází velmi pozdě.

Google rozhodně nelze podceňovat

Google nedávno přišel s iniciativou, v rámci níž firmy využívající starší verzi Office 2007 vybízí, aby místo upgradu na novou verzi využili Google Docs k získání potřebné webové funkcionality. Přestože společnost zatím svůj podíl generuje především mezi malými a středními firmami, dokázala už přetáhnout také některé významnější klienty jako biotechnologickou společnost Genentech nebo výrobce komunikačních zařízení Motorola. Řada velkých korporátních zákazníků navíc využívá její poštovní službu Gmail.

Do budoucna navíc představitelé Googlu očekávají, že se řada společností „vzbouří“ proti víceletým licenčním smlouvám, které musejí s Microsoftem uzavírat, a začnou se ohlížet po flexibilnějším řešení v podobě webových aplikací. „Google Docs přestavuje svěží alternativu k nákladným a složitým upgradům, na které jsou nyní IT profesionálové zvyklí,“ uvedl v přípěvku na firemním blogu Matthew Glotzbach, jeden z výkonných představitelů společnosti Google.

Podle údajů analytické společnost Gartner v současné době na trhu firemních produktivních aplikací dominuje Microsoft s podílem více než 94 procent. Google pak zaujímá zhruba jedno procento. Otázkou zůstává, do jaké míry se předpověď Googlu naplní a zda dokáže zákazníky přetáhnout na svou stranu. Zamíchat kartami totiž mohou ještě další hráči, jako například IBM nebo relativně neznámý projekt Zoho.

Přečtěte si také

Microsoft začal s plošným prodejem Microsoft Office 2010 firemním zákazníkům
Microsoft Office 2010 budou i ve verzi zdarma, jaké jsou její limity?
Microsoft těží z prodejů Windows 7, zisk vzrostl o 35 procent
Válka Google versus Microsoft: hlavní zbraně akvizice a žaloby

Exit mobile version