Microsoft závisí čím dál více na firmách, ne na koncových uživatelích

Tržby 17,37 miliard dolarů, zisk 5,87 miliard dolarů – taková je finanční bilance Microsoftu za poslední čtvrtletí (pro firmu šlo o 4. kvartál účetního roku 2011). Výsledky vynikající, jenže se vzápětí objevily komentáře, které budoucí vyhlídky firmy nehodnotí příliš nadějně.

Microsoftu by údajně mohly uškodit např. následující trendy:

  1. srovnání s Applem, který Microsoft poráží, i když z větší části na
    jiném hřišti.
  2. určité zadrhnutí prodejů Windows 7
  3. velmi nedobré výsledky on-line divize, kam spadá např. vyhledávač
    Bing; konkurovat Googlu se nedaří.

Pod lupou

Pojďme se na tyto faktory podívat postupně.Tablety i smartphony jsou pro Microsoft zatím dost zanedbatelný byznys, takže úspěch Apple firmě vlastně (z hlediska tržeb) v tuto chvíli ani skoro nekonkuruje. To, zda tablety nebo smartphony (přímo) konkurují PC, je přirozeně otázka. Zatím se ale zdá, že výkyvy na trhu osobních počítačů mají jiné příčiny, tu se zvýší nebo naopak sníží poptávka na rozvíjejících se trzích, změní se globální ekonomická situace (nebo její vnímání a mediální pojmenování).

Jistěže úspěch Applu má na Microsoft dopad v tom, že jde o „tradiční
konkurenci“, takže se pak může negativně projevit na vývoji cen akcií,
na vnímání firem z hlediska nějaké „špičky technologických inovací“
apod. Microsoft, Apple ani Google nejsou dividendové firmy, jejichž
úspěšnost by šlo jednoduše poměřovat vyplaceným ziskem vztaženým k
ceně akcie. Hrají především s očekáváním investorů, jak se bude cena
akcií vyvíjet dál.

Pak je též možné, že tablety se s PC z hlediska poptávky přece jen
překrývají, a to v oblasti netbooků. Tento segment trhu nyní zdá se
poněkud strádá.

Přitom netbooky byly pokládány za tu část klientských zařízení, kde se
může výrazněji uplatnit Linux, což se však nestalo. Už poněkolikáté se
v rozporu s prognózami žádný masivnější nástup Linuxu na desktopy
nekonal. Tablety a Chromebooky jsou ovšem něco jiného. Pravda, proti
Windows zde nestojí Linux, ale Apple iOS a Google ChromeOS (jistě, lze
tomu také říkat Linux), z pohledu Microsoftu je to však jedno. Tady
nejde jen o to, že firma nedokáže vydělávat na výnosném, víceméně však
paralelním trhu, ale i přímo o zrnka písku do soukolí jejího
stávajícího podnikání.

Ostatní rizika

Druhý zdroj možných rizik: Windows 7 se prodávají dobře, ale i zde jsou patrné určité těžkosti (meziroční pokles tržeb a zisku apod.). Z toho ovšem nelze mnoho odvozovat. Vývoj tržeb za OS závisí ve firemní sféře na tom, jaká je zrovna etapa příslušného „životního
cyklu“ softwaru. U koncových zákazníků se z hlediska tržeb navíc jedná
o vliv toho, kde k prodejům dochází (vyspělé vs. rozvojové trhy).

Konec konců, vždyť se již začíná mluvit o nástupci Windows 7, z čehož
by logicky vyplývalo, že trh je starším OS nasycen a Windows 7 jsou
teď spíše ve fázi doběhu. Na to se prodávají velmi dobře.
Potíž Microsoftu ovšem je, že starší verze jeho OS výrazně konkurují
těm novějším. Komu se chtělo přecházet z Windows XP na Windows Vista?
Microsoft si jistěže může dovolit nějakou ne zrovna dobře prodejnou
verzi Windows, již před Vista takovým otloukánkem byly např. Windows
Me.

Řada podniků má navíc ve zvyku jednu z verzí přeskočit; podobně jako
se přeskakovala Windows Vista, může totéž čekat i Windows 8. Samo o
sobě to pro Microsoft nemusí být katastrofa, ale konkurence starších
verzí vlastního softwaru zde funguje jako neustálý balvan na noze. Na
příjmy z prodeje Windows 8 se teď prostě těžko spoléhat.

Třetí možný problém do budoucna, výsledky on-line divize Microsoftu,
nepředstavují žádnou katastrofu samy o sobě – kdyby ale Google nebyl
tak významný protihráč a nehrozil podemílat i hlavní zdroje příjmů
Microsoftu. Google i Microsoft jsou zde v podobné pozici, v určitém
sektoru dominují, nicméně to může být dočasné, potřebují vymyslet něco
dalšího.

Prodělky on-line divize Microsoft nepoloží, stejně jako ho nespasí
prodej XBoxu. Potíž je spíše v tom, že zde nejsou žádné náznaky změny
k lepšímu, totiž že by investice něco přinesly. Co dál, když Bing
připomíná tlučení hlavou do zdi?

Dlouhodobé smlouvy (jako u vašeho operátora)

To, co Microsoftu naopak velmi hraje do karet, jsou dlouhodobé smlouvy
s řadou firem, státní správou a samosprávou na pravidelné aktualizace
po celou dobu trvání kontraktu. BusinessInsider právě tento faktor
pokládá za hlavní, to ostatní jsou spíše jevy dobře viditelné, ale
zdaleka ne tak podstatné.

Zde pak do hry vstupuje celá řada faktorů, třeba i to, kdy tyto
kontrakty končí, do kdy zákazníci musejí utrácet vyčleněné prostředky
apod. Ve chvíli konce kontraktu Microsoft (respektive jeho partneři)
uzavírá nové zakázky a pokud se zrovna správně „trefí“, má příznivou
pozici, aby se kontrakt naopak rozšířil. Právě toto nastalo podle
BusinessInsider na konci posledního fiskálu. Úspěch Microsoftu do
značné míry závisí na tom, že se podařilo prodloužit dlouhodobé
kontrakty s velkými zákazníky, na MS Office a serverové produkty.
Microsoft je z tohoto hlediska stále více B2B než B2C firma…

{seealso}

Výhodou Microsoft má být i to, že v rámci těchto kontraktů získává
peníze v hotovosti, které se ale v účetnictví objeví až později a
prozatím lze s nimi disponovat: třeba nakupovat další firmy ve vhodné
konstelaci. Nemá asi příliš význam detailně studovat, kdy se jaký
příjem dostane do účetnictví, zda jedno skvělé čtvrtletí je vykoupeno
následným horším. Důležitější je, že z tohoto hlediska – velkou
hotovostí – pak Microsoft dnes funguje nejen jako IT firma, ale i jako
něco na způsob investičního fondu či fondu rizikového kapitálu (viz. i
komentář před rokem.
Se všemi výhodami i nevýhodami, které to má. Pokud trh třeba
nepřijme Windows 8, katastrofa pro Microsoft to nebude, na druhé
straně má ale takové podnikání jiná rizika. Opravdu se třeba pro
hotovost nenašlo lepší použití, než koupit Skype?

Exit mobile version