Jak firmy sledují návštěvnost svého webu

Sledování a vyhodnocování návštěvnosti webu je možností, jak zhodnotit komerční úspěšnost internetové prezentace. Zjišťovali jsme, zda IT firmy měří návštěvnost svého webu. Využívají ale společnosti těchto možností? Jaké jsou možné způsoby monitoringu? Jak využívají společnosti data vzešlá z měření? Nejen na tyto otázky se snažíme odpovědět v našem článku.

Podle zkušeností Tomáše Krause, technického ředitele společnosti Internet Info, která provozuje službu pro zjišťování návštěvnosti webových stránek s názvem Navrcholu.cz, používá tyto nástroje pouhých 7 % webů na existujících doménách druhého řádu. Tento údaj svědčí o tom, že většina webů zřejmě se statistickými údaji o svých návštěvnících nepracuje nebo s nimi pracuje nedostatečně. „Vzdávají se tak možnosti přizpůsobovat obsah své internetové prezentace zájmům a potřebám svých návštěvníků,“ vysvětluje Tomáš Krause.

Jestliže se firma rozhodne měřit a ověřovat návštěvnost svého webu, stojí často před rozhodnutím, který z mnoha nástrojů používat. Rozdíly mezi různými způsoby zjišťování údajů jsou přitom poměrně zásadní. Ukážeme si to na příkladu nejvíce transparentním, a to na srovnání Counteru a Google Analytics. Oba bezplatné a fungují přes javascript na vašich stránkách, jen výsledky sledování jsou jiné. Counter nabízí různá počítadla od textového až po plnobarevné grafické, to je vše, co může kromě počítání přístupů nabídnout. Google Analytics naproti tomu nabízí řadu zcela odlišných statistik.

Další otázkou je technické řešení monitoringu. Jak jsem zmiňovala, Google Analytics i Counter používají javascript (jeden malý interní na vaší stránce a delší externí přímo na serveru) a měřící tečky, druhým způsobem je měření podle log souboru. Tyto dva jistě nejrozšířenější způsoby mají jistě svá specifika, výhody a nevýhody. Na ně se nyní v krátkosti podíváme.

Měřící tečky nezaznamenávají přístupy od uživatelů bez zapnutého Javascriptu nebo cookies, statistiky ale nejsou zkreslené používáním cache (pokud je stránka načtena z cache prohlížeče nebo proxy serveru, není tento přístup zaznamenán v log souboru). Script musíte vložit do každé stránky, jinak jsou vaše statistiky zkresleny. Jelikož používá cookies, je schopen poznat více návštěvníků pod jednou IP, analyzuje informace o PC návštěvníka a je možno monitorovat pohyb na vašich stránkách.

Firmy návštěvnost webů měří

Druhou možností je sledování pomocí záznamů na serveru (log soubor), což například umožňuje sledovat objem přenesených dat, zaznamenávat i přístupy indexovacích robotů a není to závislý na třetí straně. Analýza probíhá pomocí programu přímo na vašem PC.

Pokud nehovoříme o prostém počítání návštěv, ale bereme v potaz hlavně sledování chování, původu a cílů návštěvníků, mohou být již zmíněné nástroje ideální hlavně pro firmy. Dávají jim možnost sledovat firemní web, vyhodnocovat reklamní kampaně (rozbor, odkud přicházejí návštěvníci) a hodnotit vhodnosti obsahu webového prostoru.

Oslovila jsem několik středně velkých a velkých firem, které si nechávají analyzovat svoje stránky, co se návštěvnosti týká. Zeptala jsem se, proč si nechávají měřit návštěvnost, jaké údaje jsou pro ně nejdůležitější, jestli využívají údaje pro komplexní analýzu.

Všechny oslovené firmy využívají nějaké z možných služeb pro sledování návštěvnosti svých firemních webů. Například výrobce antivirového software Grisoft návštěvnost svých webových stránek sleduje a také následně analyzuje. Následné analýzy jsou vytvářeny pomocí nástroje Fireclick od společnosti Digital River.

Podle tiskového mluvčího telekomunikační společnosti Telefónica O2 Martina Žabky mají získané údaje velký vliv na úpravu budoucí podoby stránek včetně samotné grafické podoby stránek: „Zejména ukazatele získané například nástrojem Google Analytics významně přispívají ke specifikování prodejních online aktivit v rámci O2 eShopu.“ Také T-mobile se zajímá o návštěvníky vlastní webové prezentace. Využívají přitom nástroje Gemius, Webtrends a Urchin analyzující log soubor. Vyhodnocení probíhá každý měsíc, čtvrtletně také kontrolují své weby pomocí uživatelských testů. Společnost Hewlett-Packard využívá pro změnu nástroje Omniture SiteCatalyst.

Jaký nástroj zvolit?

Pokud přemýšlíte nad tím, jaký nástroj použít, mohou vám napovědět zkušenosti firem, které se zabývají mimo jiné internetovým marketingem. „Rozhodně nelze říci, že by některý z analytických nástrojů byl z pohledu majitele webu lepší a jiný horší. Volba nástroje by vždy měla být odvozena od toho, které ukazatele jsou pro hodnocení úspěšnosti konkrétního webu nejdůležitější, a v jaké podobě je chce majitel webu sledovat,“ shrnuje své poznatky Luboš Plotěný, vedoucí projektu Dobrý web. Ve firmě pro své zákazníky používají analytické nástroje založené na měřící javascriptové tečce (například Google Analytics nebo Navrcholu.cz), ale i nástroje pracující s log soubory (Clicktracks).

Zajímali jsme se také, kdy je vhodné využívat logy anebo naopak měřící tečku. „Kvalitnější nástroje, které by byly schopné konkurovat Google Analytics, jsou finančně náročnější, takže je potřeba zvážit jejich návratnost a využití. Levné či bezplatné nástroje jsou většinou vhodné spíše pro sledování statistik, které pomocí tečky nelze změřit,“ vysvětluje Roman Appeltauer z poradenské společnosti H1, s.r.o.

Podle něj se analýza logů neobejde bez softwaru, který slouží k jejich zpracování. To vyžaduje větší nároky na odbornost a čas IT specialistů, kteří musí nastavit zaznamenávání na straně serveru. Pomocí logů lze změřit mimo jiné přístupy robotů, přesměrování webu a podobně. Měřící tečka je většinou svázaná s konkrétním měřícím nástrojem, který většinou znemožňuje podrobnější analytické postupy. Na rozdíl od logů však například poskytne podrobné informace o použitých prohlížečích a jejich nastavení. „Přesnost měření návštěvnosti z logů snižují spamovací roboti, kteří se tváří jako standardní prohlížeče, mnohdy je nelze standardně odlišit a počty návštěv jsou tedy zkreslené,“ uzavírá své doporučení Appeltauer.

Související
Podvody v internetových vyhledávačích
Jak měřit úspěšnost firemního webu
Vylepšete svůj internetový byznys
Firemní web: nejen o navigaci a použitelnosti

Exit mobile version