Motivace zaměstnanců IT v době krize

Změna ekonomického klimatu postupně mění i vnímání zaměstnanců. Dříve nejčastěji zvažovali změnu pracovního místa kvůli pocitu malého finančního ohodnocení. Dnes si dovolím říci, že stabilita je taky benefit. Kandidáti se více dívají na jistotu zaměstnání ve společnosti. Přemýšlí o novém zaměstnavateli v dlouhodobějším horizontu. Sází spíše na jistotu.

„Tento vývoj můžeme potvrdit.“ Říká vedoucí externí komunikace T – mobile, pan Jiří Janeček. „Více v současné době vystupují do popředí i nefinanční aspekty každé pozice. Zaměstnanci nyní více upřednostňují jistotu, serióznost, kvalitu a stabilní zázemí mezinárodní společnosti.“ Dodává.

Stále lákavým benefitem pro IT experty jsou odborná školení a certifikace. Bohužel právě náklady na vzdělávání byly v některých firmách značně redukovány. Rušení školení vyvolalo vlnu nespokojenosti. V mnoha společnostech se i přesto do školení investuje, avšak v menším rozsahu. Tento zákrok pomohl zaměstnavatelům. Zaměstnanci si pak školení a jazykových kurzů více váží a neberou automaticky. Některé firmy zavedly finanční spoluúčast na školení. Často to funguje tak, že zaměstnanec na konci kurzu píše test, pokud neuspěje, hradí si školné sám.

Jak se v T – mobile změnila motivace zaměstnanců v době krize?

„Motivace se změnila. Kromě vyhledávání jistoty jsou si zaměstnanci více vědomi toho, jaké možnosti jim společnost nabízí. Pracovníci se mohou rozvíjet v rámci stávajících pozic. Mohou rozvíjet své dovednosti pomocí nejrůznějších školení, kurzů a e-learningů, mají příležitost sdílet cenné znalosti a zkušenosti se zahraničními kolegy či se podílet na vývoji a implementaci služeb, pracovat s nejnovějšími technologiemi a pod. Oblíbené jsou rovněž interní a zahraniční rotace.“ Komentuje situaci ve společnosti pan Janeček.

Jaký benefit vaši zaměstnanci nejvíce ocení?

„T-Mobile poskytuje svým zaměstnancům širokou škálu benefitů s různým zaměřením. Mezi nejvíce oceňované patří především systém flexibilních benefitů, tzv. Cafeteria, jejíž pestrá nabídka zahrnuje dodavatele z oblasti kultury, sportu, rekreace, zdraví a např. nákupních poukázek, vysvětluje Janeček. Krom toho jsou prý také velmi oblíbené stravenky nebo možnost použít služební vůz pro soukromé účely.

Změna práce již neznamená vyšší plat

Ještě před 2 lety bylo nejčastějším důvodem ke změně práce zvýšení finančního ohodnocení. Změnou práce si kandidát zajistil v průměru o 20% vyšší plat. Dnes si kandidáti polepší přibližně o 5%. Často kandidáti nastupují za nižší plat. Jedná se hlavně o ty, kteří byli propuštěni a chtějí co nejdříve nastoupit do nového zaměstnání. Rozhodující je také rozdíl mezi pevnou a fixní částkou mzdy, případně bonusy. Fixní částku, resp. bonusy kandidáti neberou jako něco co dostanou automaticky. Moc dobře si jsou vědomi, že v době recese se s bonusy nedá stoprocentně počítat.

V dnešní době víc kdy jindy funguje systém neoficiálních referencí. Lidé se o svých, především negativních zkušenostech mezi sebou více baví. Kde se propouštělo, nebo se při propouštění nejednalo fair, kde se bude propouštět, jaké mají kde benefity o tom se v ICT světe ví.

Těžší je období pro headhuntery. Zaměstnaný člověk hodně zvažuje změnu práce. Bojí se riskovat. Headhunteři musí více přemlouvat a „prodávat“ svého klienta.

„Ulovení mozci“ mají také více obav o diskrétnost. Již jsou pryč doby kdy své potenciální nabídky řešili v práci po telefonu či po emailu. S headhuntery a novými zaměstnavateli se schází mimo pracovní dobu.

Pokud zaměstnaný člověk dostane nabídku, chce vědět co nejvíce informací o společnosti, týmu, nadřízeném, benefitech, firemní kultuře. I zde funguje systém neoficiálních referencí. Kandidáti osloví bývalé kolegy, či známe, kteří ve firmě pracovali, či pracují.

Nezaměstnaný je naopak otevřen ustoupit ze svých požadavků

Častěji je ochoten pracovat na IČO, v případě že to není možné na hlavní pracovní poměr. Uchazeči méně zvažují lokalitu, pokud jsou nezaměstnaní, jsou ochotni dojíždět za prací. Recese obecně zlepšila flexibilitu zaměstnanců. Především mladí IT odborníci a absolventi jsou ochotni stěhovat se za prací, případně pracovat na směny.

Více lidí se zajímá i o práci ve státní správě. Výhodou vidí stabilitu a jistotu zaměstnání, benefity a malou pravděpodobnost přesčasů. Nejčastěji mají kandidáti zájem o správce sítě či IT helpdesk ve státním sektoru.

Strach ze ztráty zaměstnání může být taktéž motivačním faktorem, avšak do určité míry. Pokud strach přejde přes určitou mez, zaměstnanci se začnou poohlížet po jiných možnostech, případně se jejich výkon začne snižovat pod vlivem stresu.

Exit mobile version